رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴

اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴، رشدی ۴.۶ درصدی را تجربه کرد و ثبات اقتصادی خود را حفظ کرد.

رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴

بر اساس گزارش‌های جدید منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، رشدی ۴.۶ درصدی را تجربه کرده است. این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم چالش‌های اقتصادی جهانی، چین توانسته است روند رشد خود را ادامه دهد. در همین راستا، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۸ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده پایداری اقتصادی این کشور است.

اداره ملی آمار چین در این گزارش تأکید کرده است که اقتصاد ملی این کشور همچنان به‌صورت ثابت و پایدار در حال حرکت به جلو است و بر بهبود شاخص‌هایی چون تولید، تقاضا، اشتغال، و تثبیت قیمت‌ها متمرکز شده است. همچنین، توسعه باکیفیت و رشد نیروهای تولیدی جدید نیز از جمله اولویت‌های اصلی بوده که در این دوره مشاهده می‌شود.

آمارهای رشد بخش‌های مختلف

این گزارش همچنین حاکی از آن است که ارزش افزوده بخش کشاورزی در سه‌ماهه نخست ۳.۷ درصد افزایش داشته، در حالی که رشد شرکت‌های صنعتی ۵.۸ درصد برآورد شده است. افزون بر این، ارزش افزوده خدمات نیز در این دوره به میزان ۴.۷ درصد رشد کرده است. در بخش خرده‌فروشی، کالاهای مصرفی در این سه فصل نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳.۳ درصدی روبرو بوده‌اند. همچنین، ارزش کل واردات و صادرات چین ۵.۳ درصد بیشتر شده است که نشان‌دهنده عملکرد قوی این کشور در عرصه تجارت خارجی است.

از سوی دیگر، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی تورم به‌شمار می‌رود، در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به میزان ۰.۳ درصد رشد کرده است. این رقم به‌طور کلی نشان می‌دهد که چین توانسته است در کنار رشد اقتصادی، ثبات نسبی در قیمت‌ها را نیز حفظ کند.

منبع :
پایگاه خبری بهار نیوز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا