دوران جدید توییتر با حضور ایلان ماسک اکران می شود

میکروبلاگ توییتر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های گردهمایی کاربران با ساختاری متفاوت از اینستاگرام یا تیک تاک است. این شبکه، شهرت بالایی در انتشار موضوعات و اخبار اجتماعی دارد و سرعت این کانال انتشار، اصلی‌ترین ویژگی آن در رشد شبکه بوده است. ایلان ماسک، چهره پرحاشیه دنیای تکنولوژی، خودروهای الکتریکی و تجارت، یک میلیاردر آمریکایی است که در یک دهه اخیر قهرمان پیشرفت و تجارت بین‌الملل بوده است. ماسک عالقه بالایی به مشارکت در شبکه اجتماعی توییتر داشت و از آن برای اشاعه نظرات سیاسی/اجتماعی و حتی کسب و کار خود در بازار سهام و ارز دیجیتال، استفاده می‌کند. در نیمه دوم آوریل ۲۰۲۲ بود که ماسک خرید سهام توییتر را آغار کرد و طی چند روز میزان سهام خود از شرکت توییتر را به بیشتر از ۹ درصد رساند تا به بزرگترین سهامدار آن تبدیل شود. اگرچه در ابتدا مدیران توییتر به ماسک پیشنهاد پیوستن به بورد را دادند، اما ماسک با تمایل خود به خرید کل شرکت به آنها پاسخ داد.

دوران جدید توییتر با حضور ایلان ماسک

تصاحب توییتر، هیجان منجر به خطا

ماسک کل توییتر را با ارزش ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، در حالی که ارزش کنونی بازار آن نزدیک به ۴۱ میلیارد دلار است. ماسک ۳ میلیارد دلار گرانتر خریده و به نظر نمی‌رسد از این بابت چندان دلخور باشد. شبیه SpaceX که سال‌هاست پروژه‌های اصلی آن در فاز تحقیقاتی مانده‌اند، با احتمال زیاد توییتر نیز یک موشک به مقصدی رویایی است که فعال در مرحله آزمایش و خطاست. این ذات ایلان ماسک است که جهان را از زاویه‌ای نافذتر ببیند و غیرممکن‌های دیگران را در آسیاب آزمایش‌های مکرر به یک واقعیت برساند، حتی اگر مجبور شود آن واقعیت را به وجود آورد. کافی است برای لحظه‌ای توییتر را بر یک بلاکچین قدرتمند تصور کنید که نظام اقتصادی خود را دارد، توییتر ماسک انقلابی در سرمایه‌گذاری و تجارت نوین خواهد بود.

تصمیمات جدید ایلان ماسک

ماسک در آخرین تصمیم خود نزدیک به ۱۰ درصد (در حدود ۷۵۰۰ نفر) از کل کارکنان توییتر را اخراج کرد تا میزان کاهش نیروی انسانی سازمان تا این تاریخ از اکتساب ماسک به بیشتر از ۶۰ درصد برسد. جالب اینکه عملکرد توییتر پس از این همه کاهش، هیچ آسیب قابل لمسی ندیده، شاید حتی چابک‌تر هم شده است. به طور مشابه، فیسبوک، گوگل و آمازون نیز نیروی‌های زیادی را اخراج کرده‌اند و اهداف مشابهی برای آینده سازمان‌های خود دارند. اگرچه، غالب این کاهش‌ها نتیجه تأثیر افزایش ناگهانی تقاضا در ماه‌های پس از کرونا و استخدام تعداد بلالیی از کارکنان توسط این شرکت‌ها است.

آزادی عقیده

ایلان ماسک بارها اعلام کرده که توییتر باید به پلتفرمی امن برای تمام افراد با گرایش‌های سیاسی و عقیدهای مختلف تبدیل شود. او با فیلترینگ و رویکردهای مورد استقاده در پلتفرم‌های دیگری چون اینستاگرم مخالف است و درنظر دارد که از این تفکر برای توسعه مشارکت در توییتر استفاده کند. به‌ویژه، ایده ماسک برای ایجاد شبکهای مبتنی بر بلاکچین، در راستای همین باور او در حذف تفکر کانونی و کنترل متمرکز است. به عبارتی، ماسک می‌خواهد بخش قابل توجهی از جریان‌های تصمیم‌گیری در توییتر را به اعضاء آن واگذار کند. چنین ایده‌ای سازگاری بیشتری با اقتصاد دیجیتال و بخصوص ارز دیجیتال دارد. وقتی مردم اصلی‌ترین بازوهای تصمیم‌گیری پلتفرم باشند، شفافیت به بالاترین سطح می‌رسد و مشارکت در توییتر صعودهای نمایی در تعداد کاربران را تجربه خواهد کرد. ماسک بارها اعلام کرده که توییتر باید از نظر سیاسی خنثی باشد؛ چنانکه در اولین روزهای خرید آن، به فعال‌سازی دوباره حساب دونالد ترامپ اشاره کرده بود. با این حال، ماسک به قانونی بودن فعالیت‌ها نیز پرداخته بود و اذعان کرده بود که قانون در توییتر و فعالیت در آن متأثر از نقاط جغرافیای مختلف با سیستم‌های قانونی متفاوت خواهد بود.

مبارزه با ربات‌های مخرب

یکی دیگر از دغدغه‌های ایلان ماسک، حضور و فعالیت گسترده botها در پلتفرم توییتر است. در جدیدترین توییت‌های خود، ایلان ماسک اعلام کرده که حساب‌های کاربری جعلی با فعالیت‌های مخرب باید سریع‌تر از هر زمانی تشخیص و از پلتفرم حذف شوند.

جلوه کردن AI

یکی از اصلی‌ترین جبهه‌های رقابت برای شرکت‌های حوزه فناوری، استفاده از هوش مصنوعی در تجارت است که اتفاقا دلیل شاخصی بر تصمیم شرکت‌ها برای کاهش نیروی انسانی است. در ماه‌های اخیر، ایلان ماسک سرمایه‌گذاری‌ها کلانی بر روی NvidiaGPU انجام داده و با محققان زیادی در حوزه هوش مصنوعی قرارداد همکاری بسته است.
AI.X نام جدیدی است که ایلان ماسک برای شرکت هوش مصنوعی خود برگزیده است. یکی از مهمترین اهداف پیش‌بینی شده برای حضور پررنگتر AI در برنامه‌های ایلان ماسک، استفاده از دستیارهای هوشمند مانند ChatGPT در پلتفرم توییتر است.
اخیرا، ماسک در توییتی اعلام کرده که قصد آزمایش Imfao بر روی هوش مصنوعی را دارد. منظور ماسک، بررسی سطح هوشمندی AI در مقایسه با عملکرد طبیعی و ذهنی انسان است. در ِ حال حاضر، ماسک بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ ماجراجویی خود، به دنیای هوش مصنوعی و استفاده از آن ورود کرده و به کار گرفتن اصطلاح Imfao به معنی ایجاد دستیاران هوشمندتری از ChatGPT است.
جالب اینکه ماسک یکی از اصلی‌ترین پشتیبان‌های OpenAI بود و در حدود ۱ میلیارد دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود. اما بعد از اعلام این شرکت در بهره‌برداری مالی از پروژه‌های خود، حمایت و سرمایه خود را پس گرفت تا در کمتر از چند هفته، مایکروسافت جایگزین او شود.

تغییر ماهیت انحصاری توییتر

یکی از ویژگی‌های اصلی توییتر که آن را از سایر شبکه‌های اجتماعی مجزا می‌کند، انحصار آن به جریان‌های خبررسانی و فعالیت‌های اجتماعی خاص است. برای مثال، توییتر مکان چندان دلچسبی برای فعالیت نوجوانان نیست، اینفلوئنسرها رغبتی برای فعالیت گسترده در آن ندارند و بیشتر یک سبک آکادمیک و رونامه‌نگاری دارد. هدف ماسک بازکردن دروازه‌های جدید به روی طیف گسترده‌تری از جامعه است. برای خلق این کانال‌ها، ماسک می‌خواهد چهره پلتفرم، شرکت توییتر و الگوریتم‌های آن را تغییر داهد تا سطح مشارکت بالا رود. ایجاد جریان‌های خرید و فروش در توییتر و تعریف سیستم‌های پرداخت مثل PayPal، کمک شایانی به توسعه توییتر در رگه‌های مختلف جامعه خواهند کرد.

برندینگ ایلان ماسک

شاید به جرأت بتوان گفت که شاخص‌ترین چهره کاریزماتیک زنده در دنیای فناوری کنونی، ایلان ماسک است. هر جا که ایلان ماسک میرود، جریان‌ها و بخصوص فعالان شبکه‌های اجتماعی او را دنبال می‌کنند. تفکر او در حوزه فناوری و توسعه کسب و کار به مکتبی تبدیل شده که اصل اساسی آن عدم پرهیز از ریسک و خلاقیت بدون مرز است. توییتر نیز از این برندینگ و ایده‌گرایی ماسک بهره خواهد گرفت و مطمئنا در سال‌های آینده چهره‌ای بسیار متفاوت‌تر از این شبکه را خواهید دید. بخصوص، علاقه ماسک به اقتصاد تمام دیجیتال و از جنس بلاکچین، گردشی ۱۸۰ درجه در مفهوم ارتباطات آنلاین، تعامل شبکه‌ای و اقتصاد جمعی به وجود می‌آورد. به‌ویژه، ایلان ماسک به دنبال ایجاد یک ساختار از جنس تفکرات خود در سیستم‌های مختلف تولید و خدمات است. در این راه، آنچه او بیش از همه نیاز خواهد داشت، یک سکوی بلند با مخاطبان لحظه‌ای است که هم ایده‌های او را گسترش می‌دهند هم اینکه در لحظه بر آن می‌افزایند. ایلان ماسک با استفاده از قدرت سرمایه‌گذاری بالایی که دارد، هر ایده‌ای را به سرعت به نتیجه‌ای قابل لمس می‌رساند. به همین دلیل است که ورود او به یک شرکت، سهم یا ارز دیجیتال، در لحظه تغییر کلانی در روند آن ایجاد می‌کند. درنهایت، خلاقیت عصای جادویی ماسک است؛ به هر دریای آرامی که ورود می‌کند، خلاقیت را بر عرصه آن می‌کوبد تا تلاطمی انقلابی ایجاد کند. نکته مهم در اینجا، گرایش غریزی انسان‌های دیگر به ایده‌پردازی و حمایت آنها از جسور بودن در بیان و پیشبرد یک ایده خارج از تعریف کنونی است. هرچقدر ماسک خارج از چهارچوب ایده‌پردازی میکند و جسورانه‌تر گام بر می‌دارد، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و این طرفداری هم معنوی و هم مادی خواهد بود.

منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا