انقلاب درآمدزایی از صنعت تصویر

پخش آنلاین به کاربران اجازه می‌دهد که به صورت آنلاین و بدون نیاز به دانلود به موسیقی یا پادکست گوش دهند، سریال و فیلم سینمایی ببینند یا به صورت آنلاین بازی کنند. پلتفرم‌هایی چون Netflix و YouTube از پهنای باند اینترنت برای انتقال محتوا بهره می‌گیرند و از طریق حق عضویت دریافتی از کاربران یا تبلیغات برای شرکت‌ها، درآمدزایی می‌کنند. همه‌گیر شدن اینترنت، بستر لازم برای ورود هرچه بیشتر فناوری به سیستم‌های صنعتی و زندگی روزمره انسان را فراهم کرده است. نگاه انسان امروز به محصولات دیجیتالی شده و بیشتر به دنبال انواعی از کالا و خدمات است که حلقه محکم‌تری با فناوری بسته‌اند، چراکه فناوری ذائقه انسان نسبت به تجربیات روزمره او را تغییر داده است. اما بنیادی‌ترین تغییر از جنس فناوری، گرایش انسان به حضور و فعالیت آنلاین است؛ جایی که شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های خدماتی، معاملات بازارهای سهام و ارز دیجیتال و بسیار فعالیت‌های دیگر اتفاق می‌افتند. بخصوص، سرگرمی‌های ما رنگ و بوی آنلاین گرفته‌اند و از یوتیوب گرفته تا اینستاگرام و پلتفرم‌های نمایش خانگی، جامعه تمایل بیشتری به سرگرمی‌های مجازی و مبتنی بر اینترنت پیدا کرده است.

انقلاب درآمدزایی از صنعت تصویر

منظور از استریم کردن چیست؟

استریم به معنای ارسال و دریافت داده‌ها در یک جریان مداوم و از طریق یک شبکه کامپیوتری از سرورهای ارائه دهنده خدمات به مشتریان یا مصرف کنندگان است. از این طریق، مخاطب به صورت آنلاین و در حین انتقال داده‌های تصویری یا صوتی، محتوا را دریافت می‌کند (می‌شنود یا میبیند). همچنین، امکان برگشت به فریم‌های گذشته برای او فراهم است. برای مثال، در پلتفرم‌های نمایش خانگی مانند نتفلیکس یا فیلمیو در ایران، به محض دانلود اولین بایت‌ها از فیلم، پخش آن نیز شروع می‌شود و انگار شما دکمه کنترل تلویزیون را زده‌اید. با شروع پخش، مابقی داده‌های مرتبط به ویدیو نیز کم کم به گیرنده شما منتقل می‌شوند. بنابراین، سرعت اینترنت نقشی حیاتی در کیفیت دریافت و پخش ویدیو یا هر محتوای دیگر خواهد داشت. عملیات پخش آنلاین محتوا ویدیویی با تجزیه محتوا به قطعات کوچکتر، پکیج‌های داده، شروع می‌شود. این پکیج‌ها به گیرنده، یا مرورگرهایی چون موزیال و کروم، شما ارسال می‌شوند. در ادامه، یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن موجود در گیرنده داده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و یک ویدیو یکپارچه به نمایش گذاشته می‌شود. اکثر سرویس‌های نمایش ویدیویی از لایه‌های استاندارد /TCP IP (پروتکل کنترل انتقال/پروتکل اینترنت) برای انتقال محتوا از یک سرور به گیرنده استفاده می‌کنند. بنابراین، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تولید محتوا چند رسانه‌ای به سرورها یا پلتفرم‌های ابری قدرتمندی برای ذخیره داده نیاز دارند. شرکت‌هایی چون نتفلیکس، از شبکه‌ای گسترده از سرورها برای نگهداری محتواهای محبوب مناطق مختلف جهان استفاده می‌کنند. با این کار، سرعت پخش بالا میرود، ریسک خرابی سرور به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و هزینه ارائه خدمات متناظر با ناحیه جغرافیایی هدف خواهد بود.

انقلابی در درآمدزایی از صنعت تصویر

پلتفرم‌های نمایش ویدیویی به سرعت در حال گسترش هستند و با اتکای بالایی که به فناوری دارند، هر روز با موقعیت و خواستگاه اجتماعی به روز می‌شوند. انتظار می‌رود بازار این پلتفرم‌ها تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار پلتفرم‌های ارائه دهند محتوای ویدیویی نزدیک به ۵۰ میلیارد بود. در سال ۲۰۲۱ این عدد به ۶۰ میلیارد دلار صعود کرد. با جهشی ۲۰ میلیاردی، این پلتفرم‌ها در سال ۲۰۲۲ به ارزشی معادل ۸۰ میلیارد دلار دست یافتند. تنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، فعالیت این پلتفرم‌ها ۲۱ درصد افزایش یافت و آفریقا با ۲۷۳ درصد افزایش در مشارکت بالاترین نرخ رشد در استفاده از این پلتفرم‌ها را داشت. در آمریکا، تقریبا ۸۳ درصد از مردم حداقل یک حساب فعال در یک پلتفرم پخش ویدیو آنلاین دارند. تنها در دوران همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰، مخاطبان آمریکایی بیشتر از ۱۶۰ میلیارد دقیقه ویدیو را از کانال این پلتفرم‌ها تماشا کرده‌اند که معادل ۳۰۴۴۱۴ سال پخش بدون وقفه فیلم است. از نظر درآمد و تعداد کاربران، نتفلیکس بزرگترین پلتفرم ارائه دهنده خدمات استریم ویدیو است. Hulu با ۲۷ میلیارد دلار درآمد از فروش در رده دوم قرار دارد. Desney+ و Prime Amazon نیز در رده‌های ۳ و ۴ قرار گرفته‌اند. بازار پلتفرم‌های نمایش ویدیویی به شدت صعودی است و همزمان با رشد آن، درآمد شبکه‌های تلویزیون سنتی کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ تلویزیون به مفهوم کنونی دیگر جایگاهی در بین جوامع نداشته باشد و سینما با تغییرات اساسی در ساخت و پخش به بقای خود ادامه دهد.

تأثیر همه‌گیری کرونا بر فروش و سودآوری پلتفرم‌های آنلاین

یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات بر صنعت فیلم و سرگرمی، بحران کرونا و تسریع در دیجیتالی شدن از جانب صنایع و جوامع بود. قرنطینه‌های طولانی و عدم امکان در بهره‌گیری از سرگرمی‌های فیزیکی، وابستگی بیشتری به پلتفرم‌های نمایش ویدیویی به ارمغان آورد. در دوران کرونا، تعداد مشتریان پلتفرم‌های نمایش آنلاین ویدیو ۵ برابر شد. همچنین و در کمتر از ۱ سال، نتفلیکس به رقم باورنکردنی ۲۰۰ میلیون کاربر فعال رسید و رقیب او Disney+ که تنها ۳ سال از فعالیت آن می‌گذشت، ۱۰۰ میلیون کاربر را پوشش می‌داد. با میانگین ۱۰ درصد افزایش سلالنه، درآمد نتفلیکس در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۲۴، ۳۰ و ۳۲ میلیارد دلار بود.

پلتفرم‌های نمایش ویدیویی بهترین تجربه کاربری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند. با عضویت در آنها، کاربر نیازی به تماشای تبلیغات طولانی تلویزیونی ندارد و تجربه خالص‌تر و بدون مداخله‌ای از ویدیوهای مورد عالقه خود دریافت می‌کند.

تکنیک‌های مختلف در داده کاوی

ویدیو اولین محتوا در عملیات استریم بود که پخش آنلاین آن توسط یوتیوب کلید خورد. به جای دانلود و نگهداری حجمهای بالا از فایل‌های تصویری، کاربر می‌تواند با صرف اینترنت کمتری به ویدیوهای مدنظر خود دسترسی داشته باشد. غول‌های استریوم تصویر یوتیوب، نتفلیکس، Google ،Hulu ،AmazonPrime ،HBO Play و Disney+ هستند که هر کدام سبک خاصی در تولید محتوای ویدیویی، انتشار محتوا، مشارکت کاربران و درآمدزایی از استریم کردن ویدیو دارند. با این حال، اصلی‌ترین بخش درآمدزایی مرتبط به فروش حق عضویت و تبلیغات است. چگونه پلتفرم‌های نمایش ویدیویی صنعت فیلم سازی را دگرگون کردند اگر در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۰ به دنیا آمده باشید، احتمالا بیشتر اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون کرده‌اید. تا اوایل قرن بیست و یکم میلادی، تلویزیون قدرت غالب در سرگرمی محتوایی خانوار بود و سینما با فاصله در رده دوم قرار می‌گرفت. با ظهور اینترنت، محتوا به این شبکه سرزنده مهاجرت کرد و صنعت سرگرمی نیز کم کم به فضای آنلاین کوچ داده شد. در ادامه به پارامترهایی می‌پردازیم که منشأ تغییر در رویکرد جامعه و قدرت گرفتن پلتفرم‌های نمایش ویدیویی بودند.

محتوا
هدف از تولید رسانه، تحویل آن به مخاطبان هدف آن است؛ ازطرفی، تلویزیون یا رادیو برنامه‌های زمان‌بندی شده خود را دارند و مخاطب امکان انتخاب زمان پخش و محتوای خود را ندارد. مخاطب تنها می‌تواند در زمان پخش برنامه محبوب خود رو به روی تلویزیون حاضر شود تا پخش آن را از دست ندهد. هرچند، در ادامه DVD ،CD یا حتی VHSها امکان انتخاب بیشتری به مخاطب می‌دادند، اما هزینه بیشتر و فضای فیزیکی بیشتری را می‌طلبیدند و نیاز به نگهداری داشتند. با استفاده از پلتفرم‌های نمایش ویدیوی، مخاطب کنترل بیشتری بر محتوا، زمان و چگونگی پخش آن دارد. برای مثال، در پلتفرم‌هایی چون نتفلیکس یا Prime Amazon، مخاطب می‌تواند سریال‌ها، مستند یا فیلم‌های سینمایی محبوب خود را در زمان مطبوع خود ببیند. علاوه بر این، با هر بار استفاده از پلتفرم‌ها، تجربه کاربر ذخیره و از آن برای پیشنهاد ویدیوهای مشابه به او استفاده می‌گردد. بنابراین، مخاطب هرگز بی‌حوصله نمی‌شود، نیاز به جستجوی طولانی ندارد و با ویدیوهای جدید غافلگیر می‌شود.

گیرنده ها
در گذشته، مردم از رادیو برای سرگرم شدن با رسانه استفاده می‌کردند. تلویزیون یک گیرنده چند رسانه‌ای بود که جذبه بیشتری داشت، یک واقعیت دیداری بود و جامعه مخاطبان بسیار بیشتری را به خود جلب می‌کرد. بنابراین، دستگاه‌های پخش محتواهای ویدیویی برای پخش تولیدات تلویزیون رشد کردند و بزرگانی چون سونی و پاناسونیک بهره زیادی از این بازار بردند. با وجود این، ویدیوهای تلویزیونی را تنها با تلویزیون می‌توانست دید؛ بنابراین، صنعت رسانه بسیار محدود بود و مشارکت در آن به انحصار سازمان‌های تلویزیون ملی درآمده بود. برای استفاده از پلتفرم‌های نمایش ویدیویی، شما به اینترنت و یا هر گیرنده با قابلیت اتصال به آن نیاز دارید. تقریبا ۷ میلیارد انسان گوشی هوشمندی دارند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. علاوه براین، گوشی همراه را می‌توان به لپتاپ یا هر وسیله پخش ویدیو دیگر وصل کرد. بنابراین، شرکت‌های تولید کننده محتوا بیشتر ایجاد شدند و خصوصی سازی این صنعت شکوفا شد. علاوه بر دسترسی بیشتر، اینترنت امکان مشارکت کاربران در ساخت ویدیو را به شدت بالا برده و تقریبا هر شخص با ذائقه ساخت ویدیوهای سرگرم کننده می‌تواند در این صنعت درآمدزایی کند.

تجربه کاربری
پلتفرم‌های نمایش ویدیویی بهترین تجربه کاربری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند. با عضویت در آنها، کاربر نیازی به تماشای تبلیغات طولانی تلویزیونی ندارد و تجربه خالص‌تر و بدون مداخله‌ای از ویدیوهای مورد علاقه خود دریافت می‌کند. علاوه براین، با قدرت گرفتن پلتفرم‌های استریم و ورود نقدینگی بالا به آنها، رقابت برای جذب حداکثری مخاطب به افزایش حداکثری کیفیت منجر شده است. اکنون، مخاطب می‌تواند برنامه‌های ویدیویی با کیفیت k4 را از این پلتفرم‌ها ببیند و اگر راضی به کیفیت نبود، پلتفرم را با دیگری عوض کند.

دسترسی
امروز، دسترسی به ویدیوهای سرگرم کننده آسان‌تر از هر بازهای در تاریخ تولید آنهاست. هرآنچه نیاز دارید یک شبکه قابل اتکا از اینترنت است تا به رده بالایی از ویدیوها دسترسی داشته باشید. بخصوص، شما می‌توانید صفحه نمایش خود را به هرکجا که می‌خواهید ببرید و دیگر نیازی نیست برای دیدن مسابقه فوتبال تیم مورد علاقه خود به صندلی اتاق پذیرایی تکیه دهید.

منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا