انقلاب ۲۸۰ کلمه ای توییتر

توییتر یک میکروبلاگ است؛ جایی که کاربران مقالات کوتاه و حداکثر ۲۸۰ کلمه‌ای را »توییت« می‌کنند. منظور از میکروبلاگ، وبسایت‌هایی است که امکان تولید و انتشار آنی محتوا به کاربران آنلاین را فراهم می‌کنند؛ علاوه بر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و پینترست از جمله مشهورترین میکروبلاگ‌های فعال بر بستر اینترنت هستند.
به محض اینکه یک کاربر توییت خود را تایپ و به سرویس توییتر ارسال می‌کند، تمام کسانی که این کاربر را دنبال (فالو) کرده‌اند، توییت او را دریافت می‌کنند. کاربران می‌توانند از @ برای خطاب کردن سایر کاربران به صورت ویژه استفاده کنند و کاراکتر # زنجیره اتصال توییت‌های مرتبط را تعریف می‌کند.

انقلاب 280 کلمه‌ای توییتر

تاریخچه توییتر

منشأ توییتر، پادکست Odeo است که در سال ۲۰۰۴ توسط ایوان ویلیامز، بیز استون و نواح گلاس طراحی شده بود. ویلیامز و استون کارکنان سابق گوگل و خالق پلتفرم نویسندگی Blogger بودند. با ورود اپل به دنیای پادکست و اضافه کردن اپلیکیشن‌های متناظر به IOS، خالقان Odeo به دنبال یک انشعاب سریع، سودآور و انحصاری از پادکست بودند زیرا امکان رقابت با اپل را هرگز نداشتند. از میان کارکنان Odeo، این جک دورسی بود که سرویس پیام کوتاه با محوریت ارسال سریع نظرات در شبکه‌ای از کاربران را پیشنهاد داد. مدیران Odeo این پیشنهاد را جدی گرفتند و مقدمات لازم برای توسعه پروژه Twttr (نام اولیه توییتر) را فراهم آوردند. اولین توییت در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ توسط دورسی منتشر شد (JustsettingupmyTwttr). ارائه ایده و چهارچوب پلتفرم توییتر در کنفرانس موسیقی و تکنولوژی Southwest by South باعث جلب توجه جامعه جهانی و کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک شد.
ا افزایش کاربران شبکه و نمایی شدن نرخ مشارکت آنها، TwitterInc به عنوان شرکتی مستقل از Odeo ایجاد شد و دورسی به عنوان اولین مدیرعامل آن معرفی گردید. در ابتدا، توییتر یک سامانه رایگان برای ارسال پیام کوتاه با عناصری از شبکه‌های اجتماعی بود. به همین دلیل، چهارچوب مشخصی برای درآمدزایی از ماهیت و عملکرد آن وجود نداشت. با افزایش ۱۳۰۰ درصدی کاربران در سال ۲۰۰۹، توییتر نگاه سرمایه‌گذاران حوزه فناروی را به خود جلب کرد. در اواسط سال ،۲۰۱۰ توییت‌های تبلیغ شده معرفی شدند تا کانالی برای درآمدزایی از توییتر و تضمینی بر بقاء آن ایجاد گردد. در ادامه، روندهای تبلیغ شده و سایر عناصر متناظر با بازاریابی دیجیتال به پلتفرم اضافه شدند.

دلایل اصلی در محبوبیت توییتر

اصلیت‌رین ویژگی توییتر که باعث محبوبیت آن می‌شود، ساختار آن در انتشار سریع اطلاعات است. بخصوص اطلاعاتی که به فعالیت‌ها و جریان‌های اجتماعی مرتبط هستند، سریعتر از هر شبکه اجتماعی دیگری، در توییتر اطلاع‌رسانی می‌شوند. الگوریتم‌های توییتر به نحوی تعریف شده‌اند که کمترین مانع را در انتشار سریع ایجاد می‌کنند. شفافیت بالای آن در عملکرد، ویژگی دیگری است که توییتر را به مسیری قابل اعتماد برای ملاقات کاربران بدل کرده است. توییتر بیشتر از هر پلتفرم دیگری از جانب کاربران جدی گرفته می‌شود و اخبار آن جنجال‌های زردی شبیه انواع موجود در پلتفرم‌های پر زرقوبرق نیستند. حتی تبلیغات در توییتر چهره متفاوت‌تری از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام دارد. شما به عنوان یک شرکت تولیدکننده یا خدمات دهنده، باید شفافتر، جدیتر و مسئولانه‌تر در توییتر تبلیغ کنید، زیرا توییتر شبیه یک هفته‌نامه اجتماعی برای محله جهانی است که بیشتر از هرچیزی، به سلامت اجتماعی خود اهمیت می‌دهد.

مشارکت افراد شاخص

امروزه هر مقاله‌ای که می‌خوانید، جایی از پاراگراف‌های آن حرف از توییت یک چهره سرشناس درباره موضوع آن مقاله به میان می‌آید. به دلیل ساختار متنی توییتر و شباهت بالای توییتر به یک خبرنامه یا مقاله کوتاه، توییتر به یک پلتفرم ایده‌پردازی و ارائه نظرات بدل شده است. وقتی مشارکت افراد شاخص در یک شبکه اجتماعی بالا میرود، افراد با اعتماد بیشتری اخبار و نظرات موجود در آن را مطالعه می‌کنند. بخصوص که تبلیغات در توییتر از فیلترهای اجتماعی بیشتری می‌گذرد و همین امر باعث می‌شود که شرکت‌ها شفافیت بیشتری در تبلیغ محصولات بر بستر توییتر خود داشته باشند.

قواعد ساده، تاثیرگذاری عمیق

اگرچه فیسبوک یا اینستاگرام به کاربران خود امکانات بیشتری برای ویرایش تصاویر، ویدیوها و نوشته‌ها می‌دهند، اما این سادگی مشارکت در توییتر است که از هر قشری برای آن کاربر جذب می‌کند. شما تنها کافی است بتوانید تایپ کنید، مسیر انتشار آن ساده‌تر از صحبت کردن با یک گروه از دوستان در یک کافه است. مهمتر اینکه، همه افراد دیگر نیز از چهارچوبی مشابه و با کیفیتی کم و بیش یکسان استفاده می‌کنند و همین امر باعث احساس شفافیت و نزدیکی بیشتر بین کاربران می‌شود. توییتر به ایجاد شبکه‌های مختلف و دسترسی بالاتر افراد به امکانات ارتباطی اهمیت بالایی می‌دهد. برای دنبال کردن کاربران، شما نیازی به صبر کردن و منتظر تأیید از جانب شبکه و کاربر ندارید. بنابراین، شبکه سازی و اطلاع‌رسانی با سرعت بالاتری در توییتر انجام می‌گیرد.

facebook and twiter

جلوه کردن توییتر و برندینگ شخصی افراد سرشناس

با ورود هنرمندان و افزایش تعداد فالورها برای آنها، کسب و کارهای مختلف بر روی توییتر متمرکز شدند و هدف‌گذاری گروه‌های مختلف از کاربران در این شبکه اجتماعی نوپا آغاز شد. علاوه بر این، توییتر پس از چند سال فعالیت به کانونی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات و فعالیت‌های سیاسی تبدیل شد و بسیاری از دولتمردان نظرات خود را از این طریق توییت می‌کردند.
با وجود این، نقطه عطف تکامل توییتر، تبدیل شدن آن به ابزاری قدرتمند برای خبرنگاران بود. این شبکه اجتماعی، متفاوت از فیسبوک، چهارچوبی جدی‌تر و همه‌گیر داشت که برای خبررسانی و تبادل نظرات در موضوعات مختلف اجتماعی مطلوب بود. مهمترین ویژگی توییتر در خبررسانی، سرعت بالای الگوریتم آن در اشاعه اخبار است. در اواخر سال ۲۰۰۹، توییتر دیگر تنها یک شبکه اجتماعی برای ارسال پیامک‌های کوتاه نبود، بلکه بلاگ گسترده بود که در آن افراد نظرات خود را در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین تأثیر ارائه می‌دادند. به‌ویژه که توییتر به عرصه تقابل سیاستمداران و مناظره‌های آنلاین آنها بدل شده بود. در سال ۲۰۱۰ و پس وقوع زلزله هائیتی، توییتر قدرت اطلاع‌رسانی خود را به نمایش گذاشت و به کانونی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و فشار به دولت‌ها برای کمک‌رسانی به این حادثه دیدگان تبدیل شده بود. در کمتر از ۴۸ ساعت، نزدیک به ۱۰ میلیون دلار برای کمک به هائیتی جمع شده بود و این قدرت پلتفرم نوظهوری بود که چهرهای جدیتر و اجتماعی‌تر از پلتفرم‌هایی چون فیسبوک داشت.

دلایل اصلی در محبوبیت توییتر

اصلی‌ترین ویژگی توییتر که باعث محبوبیت آن می‌شود، ساختار آن در انتشار سریع اطلاعات است. بخصوص اطلاعاتی که به فعالیت‌ها و جریان‌های اجتماعی مرتبط هستند، سریع‌تر از هر شبکه اجتماعی دیگری، در توییتر اطلاع‌رسانی می‌شوند. الگوریتم‌های توییتر به نحوی تعریف شده‌اند که کمترین مانع را در انتشار سریع ایجاد می‌کنند. شفافیت بالای آن در عملکرد، ویژگی دیگری است که توییتر را به مسیری قابل اعتماد برای ملاقات کاربران بدل کرده است. توییتر بیشتر از هر پلتفرم دیگری از جانب کاربران جدی گرفته می‌شود و اخبار آن جنجال‌های زردی شبیه انواع موجود در پلتفرم‌های پر زرقوبرق نیستند. حتی تبلیغات در توییتر چهره متفاوت‌تری از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام دارد. شما به عنوان یک شرکت تولیدکننده یا خدمات دهنده، باید شفافتر، جدیتر و مسئولانه‌تر در توییتر تبلیغ کنید، زیرا توییتر شبیه یک هفته‌نامه اجتماعی برای محله جهانی است که بیشتر از هرچیزی، به سلامت اجتماعی خود اهمیت می‌دهد.

تکامل توییتر و بازگشت دورسی

در اواخر سال ۲۰۱۳ بود که عرضه اولیه شرکت انجام گرفت و نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار جمع‌آوری شد تا ارزش بازار آن به ۳۱ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۱۵، دورسی به کرسی مدیر عاملی بازگشت تا توییتر در دستان خالق اصلی خود رشد سریع‌تری را تجربه کند. دورسی توییتر را شبیه ایده‌ای نیمه‌کاره می‌دانست که نیاز به تکامل بیشتر و سریع‌تری داشت. بنابراین، از سال ۲۰۱۵، ایده‌های بیشتری به پلتفرم تزریق شدند و ویژگی‌ها یکی پس از دیگری به آن اضافه شدند. برای مثال، Moments یک افزونه جدید بود که به کاربران و پلتفرم اجازه می‌داد که مجموعه‌هایی شاخص از موضوعات خاص را جمع‌آوری و شبیه Highlight در اختیار کاربران قرار دهد. در ادامه، Moments تکامل یافت و ویرایش جدید آن با نام Expore عرضه شد.
در سال ۲۰۲۰، Fleets معرفی شد که شبیه Stories در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، فسبوک و واتساپ بود. این توییت‌های با تاریخ انقضاء ۲۴ ساعته، تعامل خوبی با کاربران ایجاد نکردند و تنها پس از یک سال، از پلتفرم حذف شدند. در همین سال، Spaces معرفی شد که یک کنفرانس آنلاین و صوتی برای معاشرت بیشتر کاربران بود (شبیه Live در اینستاگرام). در این بازه زمانی، دورسی علاقه خود به اضافه شدن الگوریتم‌های هوشمند بیشتر به پلتفرم را در قالب تغییراتی که بر Timeline، نحوه پیشنهاد کاربران به یکدیگر، هدف قراردادن مشتریان برای انجام تبلیغات در بستر توییتر نشان داد. با افزایش تعداد ماهانه کاربران به رقم ۳۳۰ میلیون، توییتر در سال ۲۰۱۷ به سود رسید. در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ پیشرفت‌های مالی بیشتری نصیب توییتر شد. نقطه جنجالی ماجرای توییتر اما، فعالیت‌های گسترده و هدفمند ایلان ماسک در آن بود که در نهایت با فروش این پلتفرم به خود او، دنیای جدیدی در تعامل ماسک و توییتر رقم زد.

فیسبوک، اینستاگرام و توییتر: بازارهای آنلاین

هدف مشترک تمام شبکه‌های اجتماعی، ایجاد گروه‌های کوچک و بزرگ از افراد و کانال سازی برای تبادل اطلاعات است. هر کدام از شبکه‌ها چهره‌ای متفاوت با عملکردی متمایز از دیگری دارد. برای مثال، فیسبوک خانوادگی‌تر است و افراد در تمام رده‌های سنی در آن مشارکت دارند، اینستاگرام برای جوان‌هاست و توییتر چهرهای آکادمیک‌تر و جدی‌تری دارد. تقریبا ۵ میلیارد انسان از یک یا چند شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین، منطقی است که تمام شرکت‌ها به این شبکه‌ها به چشم یک بازار با بالاترین پتانسیل در عرضه نگاه کنند. اگرچه دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک هر کدام بیشتر از ۲ میلیارد کاربر دارند، اما امکان اینکه یک کاربر توییتر، مدیر و تصمیم‌گیرنده یک جریان یا کسب و کار باشد به مراتب بیشتر است. توییتر به شرک‌تها امکانات چندانی را برای ایجاد ویدیوهای طولانی و تبلیغ همه جانبه در پلتفرم را نمی‌دهد. برعکس، آنها باید خلاق‌تر از هر نوع تبلیغ در پلتفرم‌های دیگر عمل کنند و تمام آنچه باید را در کوتاه‌ترین تعداد کاراکتر و با یک پیام ساده یا ویدیو کوتاه منتقل کنند.

تفاوت در ساختار: مولفه سرعت در کشف کاربر و انتقال منظور به او

می‌توان تفاوت شاخص شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام با توییتر را در قالب یک مثال ساده توضیح داد. فیسبوک و اینستاگرام رودخانه‌های بزرگی هستند که بستر وسیعی دارند و با حجم بالای آبی که در خود دارند، می‌توانند هر وسیله نقلیه، اجزای طبیعی و … را در مسیر تعیین شده به پیش برانند. در مقابل، توییتر یک جریان تند و باریک است که تنها امکان حمل اقلام کوچک را فراهم می‌کند. بنابراین، تبلیغ در توییتر باید از جنس یک پیام صریح باشد که نیاز است سریعا به دست مخاطب برسد و بالاترین تأثیر را در لحظه بگذارد. در پلتفرم‌های دیگر، پیام فرصت و امکانات بیشتری برای منتقل شدن دارد، اما این امکانات با کاهش سرعت در انتقال و احتمالا از دست رفتن پتانسیل مخاطب در جذب پیام همراه است.

منبع :
مجله تخصصی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی "دروازه اقتصاد و کارآفرینی"
دکمه بازگشت به بالا