همه چیز درباره اینترنت اشیاء

همه چیز درباره اینترنت اشیاء (IOT) و بازار خرید و فروش تجهیزات مرتبط با آن

اینترنت اشیاء، IoT یا Internet of Things به مجموعه تمام فعالیت‌هایی الحاق می‌شود که به واسطه ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی مختلف از مسیر اینترنت محقق می‌گردند. خودروهای هوشمند، تجهیزات الکتریکی خانگی، خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند و …، همه اصطلاحاتی هستند که قدرت و ماهیت خود را از تجهیزات اینترنت اشیاء می‌گیرند.

اینترنت اشیاء قدرت ایجاد تحول در هر کسب‌وکار و فرایند ماکرو و میکرویی را دارد و حسگرهای آن می‌توانند هر فرایندی را از حالت آنالوگ خود به حالت دیجیتال و هوشمند مهاجرت دهند. برای مثال، آمازون از ربات‌های متصل برای تعیین موقعیت کالاها در انبارها و تحویل آن‌ها به سیستم لجستیک شرکت بهره می‌گیرد؛ از این طریق، این شرکت صرفه‌جویی قابل‌ توجهی در زمان و پول کرده است و برای سال‌ها پیشتاز دنیای خرده فروشی بوده است.

در این مقاله به مفهوم بنیادی و فوق العاده مهم اینترنت اشیاء و تکنولوژی‌های مرتبط با آن می‌پردازیم. همچنین، تأثیرات جریانات دیجیتالی شدن و هوشمند سازی را بر اقتصاد خرد و کلان بررسی خواهیم کرد و نگاهی بر آمارهای مرتبط با بازار تجهیزات IoT می‌اندازیم.

منظور از اینترنت اشیاء چیست؟

جهانی را متصور شوید که در آن، هر آنچه که ممکن باشد را بتوان به اینترنت متصل کرد و درون یک شبکه پویا و هوشمند گنجاند. این شبکه در ادامه، برنامه‌پذیرتر خواهد بود، سریع‌تر به تغییرات پاسخ می‌دهد و قابلیت‌های هوشمندسازی فرایندهای صنعتی و اجتماعی را برای انسان ارتقاء می‌دهد.

چنین ساختاری می‌تواند یک معدن هوشمند را نتیجه دهد که در آن تجهیزات سنگین به صورت خودکار و در تعامل و هارمونی با یکدیگر به پیشبرد فعالیت‌های پر ریسک می‌پردازند و بهره‌وری را به بیشنه خود می‌رسانند. یا اتاق عملی را متصور شوید که در آن پزشکان سوپروایزر عمل‌های جراحی هستند و ربات‌ها مسئولیت انجام عمل‌های دقیق را بر عهده می‌گیرند.

تمام این فعالیت‌ها و بسیاری فراتر از تصور کنونی ما، با شبکه اینترنت اشیاء ممکن می‌شوند. اینترنت اشیاء به اتصال اینترنتی گفته می‌شود که از طریق حسگرهای فیزیکی مستقر در تجهیزات مختلف، به دیجیتالی شدن آن‌ها و هوشمند سازی ماهیتشان کمک می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۲۴ میلیارد وسیله متصل در دنیا وجود داشته باشد (در لحظه)، یعنی تقریبا هر شیءی که اطراف ماست به اینترنت متصل و احتمالا بخشی از یک شبکه هوشمند از تجهیزات الکترونیکی است. چراغ‌های کوچه، ترموستات‌ها، یخچال و تلویزیون، خودروها، ساعت مچی و حتی دستبند ورزشی شما حتما به گزینه‌ای در این اتصال بدل می‌شود.

شبکه اینترنت اشیاء

منظور از شبکه اینترنت اشیاء مجموعه‌ای از تجهیزات است که با استفاده از سنسورهای محیطی به اینترنت و به یکدیگر متصل شده‌اند. از یک شبکه ۱ عضوی مانند سنسور تشخیص گاز در اتاق خواب تا شبکه چند ده‌ هزار عضوی مانند یک خط تولید خودکار، شبکه اینترنت اشیاء هیچ محدودیتی در تعداد عضوها و سطح اتصال ندارد.

اگر از گوشی همراه خود برای روشن کردن چراغ‌های خانه استفاده می‌کنید یا از موقعیت یاب خودرو بهره می‌گیرد، شبکه اینترنت اشیاء را از نزدیک لمس کرده‌اید. از طریق شبکه‌های کوچک و بزرگ IoT است که شرکت‌های بزرگ به یکپارچگی و چابکی لازم می‌رسند، بروکراسی را به حداقل می‌رسانند، پایگاه‌های داده را برای حفظ اطلاعات مهم خود مدیریت می‌کنند و بسیاری فرایندهای دیگر که با دیجیتالی سازی به بهینگی رسیده‌اند را به نتیجه می‌رسانند.

هوشمند سازی چیست؟

منظور از هوشمند سازی استفاده از فناوری برای انجام فعالیت‌ها به صورت خودکار و با کمترین بهره از کمک نیروی انسانی است. هوشمند سازی مسیری است که از نصب حسگرهای محیطی شروع می‌شود، با برداشت و تحلیل داده ادامه می‌یابد و با خودکار سازی فرایندها به بهره‌برداری می‌رسد.

در روند هوشمندسازی، شبکه‌های اینترنت اشیاء اصلی‌ترین نقش را بازی می‌کنند. آن‌ها داده‌های مورد نیاز برای تغذیه الگوریتم‌های کامپیوتری را تأمین می‌کنند. در ادامه، الگوریتم‌هایی مانند یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی، از داده‌ها برای تعیین سناریوها و استراتژی‌های عملیاتی استفاده می‌کنند. در نهایت، ربات‌ها و ماشین‌آلات الگوهای محصول این الگوریتم‌ها را به عملیات، محصول یا خدمت تبدیل می‌کنند.

در ساده‌ترین حالت آن، منظور از هوشمند سازی، خودکار کردن یک فعالیت تکراری مانند پانچ کردن یک صفحه فلزی توسط یک ربات صنعتی است. در انواع پیشرفته‌تر، همزادهای دیجیتال کلان‌ داده‌های حاصل از فعالیت تجهیزات اینترنت اشیاء را جمع‌آوری، تحلیل و به خروجی قابل اعمال تبدیل می‌کنند و یک سیستم منسجم از ماشین‌آلات متصل به شبکه تصمیم‌گیری هوشمند وظیفه پیاده‌سازی این استراتژی‌ها را بر عهده می‌گیرد.

در حالت آرمانی آن، هوشمند سازی اصلی‌ترین رکن و ضرورت تحقق دنیای متاورس و حضور حداکثری و واقعی‌تر انسان در فضای آنلاین است. با استفاده از هوشمند سازی، انسان مجال این را پیدا می‌کند که بهره‌برداری از ماشین را به حداکثر برساند و با فراغت از برخی از عملیات روزمره خود، به حضور در دنیاهای دیگر مانند متاورس بپردازد.

مقاله پیشنهادی ما: متاورس چیست؟

اینترنت اشیاء و کاربرد آن در کسب‌وکارهای مختلف

اینترنت اشیاء نقطه تمایز شرکت‌های موفق و جامانده کنونی در عصر اینترنت و فوران فناوری است. اصلی‌ترین بهبودهایی که استفاده از شبکه‌های اینترنت اشیاء می‌توانند برای کسب‌وکارها به ارمغان آورند شامل موارد زیر هستند:

بهبود در کارایی

با استفاده از تجهیزات IoT به منظور خودکارسازی و بهینه‌سازی فرایندها، کسب‌وکارها می‌توانند سطح بهره‌وری و کارایی سیستم‌های خود را به شکل قابل توجهی بالا ببرند. برای مثال، می‌توان از حسگرهای IoT برای رصد دائم و هوشمند تجهیزات و عملکرد آن‌ها استفاده کرد و مشکلات احتمالی را به موقع تشخیص و برطرف نمود. در بسیاری از صنایع مانند صنعت نفت و گاز، همین رصد هوشمند می‌تواند تا ۱۰ درصد از هزینه‌های کل عملیات بکاهد.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

تجهیزات اینترنت اشیاء حجم فوق‌العاده‌ای از داده را تولید می‌کنند. این داده‌ها، یا کلان داده‌ها، تغذیه اصلی سیستم‌های مدیریتی و تعریف استراتژی در سازمان هستند. مدل‌های کسب‌وکار نوین تنها با در نظر گرفتن نقش داده و قدرت سناریوسازی آن تعریف و پیاده سازی می‌شوند. بخصوص، با تحلیل داده‌های مرتبط با بازار، رفتار مشتریان یا رقبا و بسیاری اطلاعات مرتبط دیگر، کسب‌وکارها به بینش لازم برای ایجاد تغییر در فرایندها یا تعریف انواع جدید دست می‌یابند.

نقش Iot در صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با کاهش فرایندهای دستی و خودکارسازی فعالیت‌های تکراری، اینترنت اشیاء به کسب‌وکارها کمک شایانی در کاهش هزینه‌ها می‌کند و سطح بهره‌وری آن‌ها را بالا می‌برد. برای مثال، بسیاری از شرکت‌های معدنی از حسگرهای محیطی برای رصد خودکار میزان مصرف انرژی در فرایند اکتشاف استفاده می‌کنند و با یافتن چالش‌ها و خطاهای عملیاتی، مصرف سوخت و هزینه متناظر با آن را کاهش داده‌اند.

بهبود تجربه کاربری

با جمع‌آوری داده‌های متناظر با رفتار مشتریان، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات خود را با کیفیت بالاتری شخصی سازی کنند و تعامل عمیق‌تر و بهتری با مشتریان خود داشته باشند. برای مثال، فروشگاه‌های بزرگ از دوربین‌های محیطی برای بررسی رفتار مشتریان در هنگام خرید استفاده می‌کنند و از این طریق، استراتژی معرفی و عرضه محصولات بعدی را تدوین می‌کنند.

فناوری‌هایی که امکان استقرار شبکه‌های اینترنت اشیاء را فراهم می‌کنند

برای استقرار شبکه‌های متصل و بهره‌گیری از IoT به فناوری‌های متعددی نیاز است که در ادامه به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حسگرها و محرک‌ها

منظور از حسگر وسیله‌ای است که می‌تواند تغییر در محیط و شرایط، مانند تغییر در دما، سطح رطوبت، میزان نور، حرکت یا فشار را تشخیص دهد. محرک‌ها وسیله‌هایی هستند که باعث اعمال تغییر در شرایط می‌شوند، مانند باز و بسته کردن یک شیر آب یا روشن کردن موتور خودرو.

این تجهیزات هسته اصلی شبکه IoT را تشکیل می‌دهند؛ زیرا به ماشین‌ها و اشیاء اجازه تعامل با یکدیگر و دنیای فیزیکی خارج را می‌دهند. بخصوص، هوشمند سازی زمانی ممکن است که حسگرها و محرک‌ها تجمیع شوند تا نیاز به مداخله نیروی انسانی به صفر برسد.

تجهیزات ارتباطی

برای انتقال داده‌های IoT از سنسورها و محرک‌ها به فضای ابری (Cloud) یا هر مرکز داده دیگر، تجهیزات اینترنت اشیاء باید به شبکه اینترنت متصل باشند. چندین فناوری برای ایجاد این ارتباط وجود دارد،  وایفای، بلوتوث، Zigbee، Cellular و LoRaWAN از آن جمله‌اند.

محاسبات ابری

منظور از ابر یا Cloud محیطی است که حجم بالایی از داده‌های حاصل از عملکرد وسایل IoT در آن ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شوند. پلتفرم‌های ارائه دهند محاسبات ابری زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای ذخیره و تحلیل داده‌ها را در اختیار اشخاص و سازمان‌ها قرار می‌دهند.

تحلیل کلان داده

برای استخراج بینش از میان حجم بالایی از کلان داده‌‌ای که توسط تجهیزات IoT ایجاد شده است، به ابزارهای تحلیل پیشرفته‌ای نیاز است که الگوهای موجود را تشخیص می‌دهند و انواع جدید را پیش‌بینی می‌کنند. این ابزار‌های پیشرفته شامل الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ابزارهای تجسم داده و مدل‌های تحلیل پیشگویانه هستند.

فناوری‌های امنیتی و حریم خصوصی

با توسعه شبکه‌های اینترنت اشیاء و تعریف آن‌ها در اجزاء مختلف زندگی مردم و فرایندهای کسب‌وکاری، نیاز به محافظت از داده‌های متناظر با آن‌ها و حریم خصوصی افراد و شرکت‌ها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. فناوری‌هایی مانند رمزنگاری داده، کنترل‌ دسترسی‌ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ ازجمله ابزارهایی هستند که دیوار محافظی در برابر تهدیدات سایبری ایجاد می‌کنند.

کاربردهای اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء و عملکرد آن هیچ محدودیتی در ورود به صنایع، سازوکارها و تک به تک عملیات در هر نظام اجرایی ندارند. هر کجا که امکان استفاده از حسگرهای محیطی باشد و زیرساخت‌های ایجاد شبکه‌های ارتباطی مهیا گردد، می‌توان شبکه‌های کوچک و بزرگ IoT ایجاد کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنایع و فعالیت‌های مختلف می‌پردازیم.

کاربرد IoT در سیستم سلامت

در سیستم سلامت، تجهیزات IoT برای مانیتور کردن بیماران از راه دور و جمع‌آوری داده‌های واقعی از دستگاه‌های مراقبتی استفاده می‌شوند. برای مثال، ضربان قلب، فشار خون و اکسیژن و پارامترهای بسیار مهم دیگر را با استفاده از حسگرها برداشت و به اطلاعات لازم برای تعیین وضعیت بیمار تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، تجهیزات IoT برای رصد تجهیزات گران قیمت و حساس پزشکی، مدیریت انبارها و محیط‌های پزشکی مانند اتاق عمل استفاده می‌شوند.

کاربرد اینترنت اشیاء در تولید

اینترنت اشیاء صنعتی یا Industrial IoT برای اموری مانند رصد عملکرد ماشین‌های صنعتی، تشخیص خرابی و نیاز به تعمیر تجهیزات و بهینه‌سازی فرایندهای تولید به کار می‌روند. برای مثال، می‌توان از حسگرها برای رصد لحظه‌ای دما و رطوبت بهره گرفت و از فراهم بودن استاندارد تهویه لازم برای فعالیت نیروی انسانی اطمینان حاصل کرد.

تجهیزات IoT اصلی‌ترین عناصر مورد استفاده در مدیریت انبارهای صنعتی، رصد کالا در سیستم لجستیک و زنجیره تأمین به صورت کلی‌تر هستند. اینترنت اشیاء صنعتی یکی از باارزش‌ترین بازارها را تعریف کرده‌اند و در خط مقدم انقلاب صنعتی ۴.۰ قرار دارند.

کاربرد اینترنت اشیاء در خرده فروشی

در صنعت خرده فروشی از IoT برای درک رفتار مشتری، رصد وضعیت انبار و بهینه‌سازی چیدمان و حجم کالاهای فروشگاه‌های آنلاین و محیطی استفاده می‌شود. برای مثال، آمازون از یک سیستم بسیار هوشمند و متشکل از شبکه‌ای از حسگرها استفاده می‌کند که بر روی خودروهای تحویل کالا نصب شده‌اند. از این طریق، رفتار مشتریان در بازه‌های زمانی مختلف، در مناطق مختلف، برداشت و برای استفاده در استراتژی‌های شرکت، به کار گرفته می‌شوند.

کاربرد اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی

از شبکه‌های IoT می‌توان برای رصد وضعیت خاک، الگوهای آب‌وهوایی و روند رشد محصولات بهره گرفت. همچنین، بسیاری از کشورهای توسعه یافته از حسگرها برای ایجاد فرایندهای هوشمند در برداشت ابَر مزرعه‌های خود بهره می‌گیرند؛ جایی که تمام فرایند برداشت و لجستیک با استفاده از ماشین‌آلات متصل به یک مرکز کنترل از راه‌دور مدیریت می‌شوند و نیاز به مداخله انسان به حداقل می‌رسد.

همچنین، کشاورزی مدرن دیگر جایی برای اما و اگرها باقی نمی‌گذارد و شانس را با تحلیل دقیق پارامترهای محیطی جایگزین کرده است. تنها با استفاده از این روند هوشمند سازی است که انسان می‌تواند رویکردی پایدار نسبت به بهره‌برداری از طبیعت داشته باشد و با رصد مستمر از بروز فاجعه‌های اقلیمی ممانعت کند.

کاربرد اینترنت اشیاء در بخش حمل‌ونقل

در صنعت حمل‌ونقل از تجهیزات IoT برای رصد لحظه‌ای عملکرد وسایل نقلیه، بهینه‌سازی مسیرها و زمان‌بندی سفرها استفاده می‌شود. برای مثال، خطوط هوایی هرگز نمی‌توانند بدون استفاده از اطلاعات مرتبط با پروازها و هواپیماهای در حال سفر، برنامه‌ریزی سفر انجام دهند و بهینه‌سازی این برنامه‌ریزی تنها با استفاده از اطلاعات محیطی و تحلیل آن‌ها با الگوریتم‌هایی چون یادگیری ماشین و یادگیری عمیق ممکن است.

ریسک‌ها و چالش‌های مرتبط با IoT

هم‌زمان با تمام بهبودهایی که ایجاد می‌کند، IoT چالش آفرین نیز هست و با ریسک‌های متناظر با خود همراه است. برخی از مهم‌ترین ریسک‌ها و چالش‌های مرتبط با اینترنت اشیاء شامل موارد زیر هستند:

  • ریسک‌های امنیتی و حریم خصوصی: با توسعه استفاده از تجهیزات IoT، پارامتر امنیت شبکه‌های آن‌ها و حفظ حریم خصوصی متناظر با اطلاعات بسیار حائز اهمیت می‌گردد. بسیاری از هکرها از دریچه همین شبکه‌ها وارد حریم خصوصی افراد و سازمان‌ها می‌شوند و با هک سیستم‌ها و اطلاعات باعث ایجاد اختلال و ضررهای مالی و معنوی می‌گردند.
  • مسائل مرتبط با ارتباط دستگاه‌های IoT: تجهیزات IoT معمولا از سازندگان مختلف تأمین می‌شوند و ایجاد شبکه‌های کوچک و بزرگ ارتباطی برای آن‌ها، ارتباط ماشین به ماشین، همیشه یک چالش بزرگ است. شبکه‌هایی که با نقص در ارتباط اعضاء ایجاد شده‌اند داده‌های پرت بیشتری دارند و تحلیل اطلاعات آن‌ها به مراتب سخت‌تر است.
  • تولید بیش از حد داده: به دلیل تولید لحظه‌ای داده‌ها و تعداد فوق‌العاده بالای تجهیزاتی که قابلیت استفاده از حسگر را دارند، تولید بیش از حد داده می‌تواند خود یک چالش بنیادی باشد. برای مثال، سازمان‌ها منابع مالی و مهارتی محدودی در تحلیل داده و برداشت استراتژی از آن دارند و افزایش حجم داده می‌تواند به برنامه‌های کلی آن‌ها در بهره‌برداری درست از داده صدمه بزند.
  • هزینه‌ و پیچیدگی: برخی از تجهیزات IoT هزینه‌بر هستند و نصب آن‌ها نیز به تخصص خاصی نیاز دارد. بنابراین، هم‌زمان با هزینه اولیه برای خرید، باید برای نگهداری و بهره‌برداری از آن نیز هزینه شود.
  • مجوزهای قانونی: با گسترش استفاده از تجهیزات اینترنت اشیاء، بسیاری از دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای اقدام به اعمال قوانین مرتبط با استفاده از آن‌ها کرده‌اند. بنابراین، آگاهی از این قوانین و استفاده از IoT در چهارچوب قانونی همیشه یک چالش بوده است.

اقتصاد پیرامون اینترنت اشیاء

اندازه بازار جهانی اینترنت اشیاء در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۵۴۴ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود در پایان سال ۲۰۲۳ این رقم به ۶۶۲ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۰ عدد ۳ تریلیون دلار را رد کند. با نرخ رشد بالاتر از ۲۶ درصد، تجهیزات اینترنت اشیاء و فناوری‌های مرتبط با آن‌ها قدرتمندترین بازار را در میان صنایع تولیدی خواهند داشت.

بزرگانی چون Ericsson، IBM، Cisco و ABB میلیاردها دلار بر روی آینده این تجهیزات سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بررسی برنامه‌های توسعه‌ای آن‌ها نشان از حرکت جهانی به سمت اتصالی همه‌جانبه و از همه جنس دارد. بسیاری از شرکت‌های معدنی، نفت و گاز، سیستم سلامت، حمل و نقل و … با شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری قراردادهای بلندمدت برای توسعه شبکه‌های ارتباطی خود بسته‌اند و فناوری‌هایی چون محاسبات ابری و لبه در صدر برنامه‌های استراتژیک قرار گرفته‌اند.

چنانکه در تصویر بالا مشخص است، حوزه سلامت و تولید بیشترین سهم را از این بازار دارند و بیشترین میزان استفاده از تجهیزات اینترنت اشیا مرتبط با فرایندهای آن‌هاست. تجهیزات مرتبط با صنعت چهار، اینترنت اشیاء صنعتی (IIOT)، یادگیری ماشین و کلان‌داده‌ها، توجه و تمرکز صنایع مختلف را معطوف دیجیتالی سازی و افزایش سطح بهره‌وری کرده‌اند.

شرکت‌هایی که بیشترین بهره را از این بازار رو به رشد برده‌اند

  • Amazon Web Services
  • Intel Corporation
  • Microsoft Corporation
  • PTC Inc
  • GE
  • Cisco Systems Inc
  • IBM
  • Ericsson
  • Oracle Corporation
  • SAP SE
  • Siemens

آینده اینترنت اشیاء و شبکه‌های IoT

آینده اینترنت اشیاء کم و بیش روشن است؛ با فناوری‌هایی که روز به روز بر قابلیت‌های ارتقاء بهره‌وری جمعی و فردی می‌افزایند، نقش IoT پر رنگ‌تر و پر رنگ‌تر خواهد شد. بخصوص برای صنایع، IoT در کانون توجه خواهد بود فرایندهای تحقق انقلاب‌های صنعتی ۴، ۵ و بیشتر را هدایت می‌کند. با این توضیح، موارد زیر روندها و پیش‌بینی‌هایی ممکن از آینده IoT هستند:

  • رشد IoT: مطمئنا در آینده تعداد تجهیزات IoT افزایش خواهد یافت و ده‌ها میلیارد از این تجهیزات در قالب شبکه‌های IoT در گوشه و کنار جهان فعال می‌شوند. این رشد هم‌ارز با سازگار شدن صنایع مختلف با فناوری‌ها و سیستم‌های بهره‌وری جدید خواهد بود.
  • محاسبات لبه یا Edge Computing: به دلیل افزایش میزان تولید داده، نیاز به محاسبه آنی و در مکان آن‌ها نیز افزایش یافته و همین امر باعث توسعه فناوری و مهارت‌های مرتبط با محاسبات لبه شده است. محاسبات لبه عکس‌العمل سریعتری را به سیستم می‌دهند، نیاز کمتری به ذخیره داده ایجاب می‌کنند و تأخیر در اطلاع رسانی و واکنش به خطا را کاهش می‌دهند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال تبدیل شدن به اصلی‌ترین مولفه و همراه همیشگی شبکه‌های IoT می‌شوند. آن‌ها امکان تحلیل حجم بالایی از داده در زمان کوتاه را فراهم می‌کنند و اهرم‌هایی حیاتی در فرایندهای خودکارسازی هستند. همچنین، سناریوسازی و تصمیم‌گیری مبتنی بر تحلیل هوشمند، آینده تعریف فرایندهای صنعتی و الگوهای جمعی را تشکیل خواهند داد.
  • بلاکچین: بلاکچین و قراردادهای هوشمند مبتنی بر آن آینده شبکه‌سازی، ذخیره داده، تحلیل و تأمین منابع اشتراکی و … را تعریف می‌کنند. آن‌ها همچنین بهترین الگوهای کنونی در رمزنگاری داده و محافظت از حریم‌های خصوصی را به ارمغان آورده‌اند. با الهام از پیشرفت‌های کنونی، انتظار می‌رود که آینده‌ای با افق بسیار وسیع در انتظار فناوری بلاکچین باشد و تمرکززدایی و دیفای به محور کانونی در تعریف سیستم‌های صنعتی و حکمرانی بدل شود.
  • توسعه پایدار یا Sustainability: توسعه پایدار به یک مولفه زیرساختی برای توسعه شبکه‌های IoT بدل شده است. صنایع از تجهیزات IoT برای تأمین قوانین و بایست‌های اجتماعی مرتبط با توسعه پایدار و افزایش حداکثری بهینگی استفاده می‌کنند. بخصوص، کاهش ردپای صنایع در آلودگی‌های زیست‌محیطی اصلی‌ترین دغدغه سال‌های پیش‌رو برای شرکت‌ها در صنعت‌های متنوع خواهد بود.

جمع‌بندی

تقریبا تمام بخش‌های مرتبط با فناوری به آینده پر رونق شبکه‌های اینترنت اشیاء اشاره می‌کنند. بدیهی است که در آینده جهان داده مهم‌ترین دارایی به حساب خواهد آمد و تولید و تحلیل آن مهم‌تر از هر جریان و فعالیت برای صنایع و جوامع است. در نتیجه، تنها کشورها و شرکت‌هایی می‌توانند دارای یک جایگاه رفیع در اکوسیستم حرفه‌ای خود باشند که پتانسیل کنونی IoT را به روشنی درک کنند و زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به این پتانسیل را فراهم آورند.

سوالات متداول

اینترنت اشیا چیست؟

به مجموعه‌ای از تجهیزات گفته می‌شود که با استفاده از حسگرها و سیستم‌های ارتباطی مانند اینترنت یا بلوتوث با یکدیگر در تعامل‌اند.

اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارد؟

ازجمله کاربردهای اینترنت اشیا می‌توان به برداشت داده‌های زمان واقعی از فرایندها و انتقال آن‌ها به الگوریتم‌های تحلیل داده، رصد آنی وضعیت‌های پزشکی و خودکارسازی فرایندهای صنعتی مانند خط تولید یک کالای خاص اشاره کرد.

اینترنت اشیاء چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟

تقریبا هر آنچه به اینترنت وصل است و در روزمرگی شما تعریف شده، قابلیت تجیمع و برداشت از اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های روزمره شما را دارد. برای مثال، جی پی اس گوشی شما موقعیت‌های مکانی که به صورت مرتب ملاقات می‌کنید را ثبت می‌کند و شرکت‌هایی مثل گوگل از این اطلاعات برای تعریف سرویس‌های تبلیغاتی، خدمات مکان‌یابی و … استفاده می‌کنند.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا