شرکت اوراکل چیست و چه کاری انجام می دهد؟

شرکت اوراکل (Oracle): استارت‌آپی دیگر در دوران دات کام و سوار شدن بر موج فناوری

اوراکل (Oracle) یک شرکت آمریکایی و فعال در حوزه فناوری است که در رده بالایی از محصولات و خدمات IT فعالیت می‌کند. اصلی‌ترین حوزه‌هایی که Oracle در آن‌ها ورود کرده شامل فضای ابری، سخت‌افزار و سرویس‌هایی چون SaaS و PaaS است.

سه مهندس کامپیوتر Larry Ellison، Bob Miner و Ed Oates شرکت خود را حول ایجاد نرم‌افزارهای اختصاصی برای مدیریت پایگاه‌های داده تأسیس کردند. در ابتدا آن‌ها نام شرکت خود را لابراتوارهای توسعه نرم‌افزار یا SDL نامیده بودند.

آنچه از یک شرکت توسعه نرم‌افزار سه نفری و کوچک آغاز شده بود، اکنون ارزش بازاری بیشتر از ۳۱۳ میلیارد دلار دارد و از غول‌های دنیای فناوری و بخصوص فضا و خدمات ابری است. در این مقاله قصد داریم به داستان تشکیل، توسعه و ثبات شرکت اواکل بپردازیم و این استارت‌آپ دنیای فناوری را از زوایای مختلف بسنجیم.

پیشنهاد دروازه اقتصاد برای مقالات تکمیلی:

موفق‌ترین استارت‌آپ‌های تاریخ

نگاهی به لیست Forbes 2000 در سال ۲۰۲۳

سال‌های آغازین فعالیت شرکت اوراکل (Oracle Corporation)

شرکت اوراکل یکی از استارت‌آپ‌های دوران دات کام و هم‌تراز با بزرگانی چون اپل، سیسکو، گوگل و مایکروسافت است. این شرکت در ابتدا SDL نام داشت و توسط سه مهندس کامپیوتر آمریکایی به وجود آمد که کارمندان شرکت Ampex Corporation بودند.

آن‌ها ایده اولیه خود را از مقاله الهام بخش ادگار کود (Edgar F Codd) گرفتند که به یک مدل رابطه‌ای برای پایگاه‌های داده پرداخته بود. آن‌ها تئوری ارائه شده را به عنوان یک پتانسیل فوق‌العاده برای تجاری سازی دیدند و پایه‌های آنچه اکنون بزرگترین پایگاه داده اشتراکی است را طراحی کردند. در ادامه، برنامه‌ای را مبتنی بر تئوری مدیریت داده Codd نوشتند و بازاریابی و توسعه آن را آغاز کردند.

در ۱۹۷۹ اوراکل اولین برنامه پایگاه داده ارتباطی تجاری که از زبان پرسمان ساختار یافته (SQL) بهره می‌گرفت را لانچ کردند. برنامه آن‌ها در ادامه محبوب شد و نیروی هوای آمریکا به عنوان اولین سازمان مشتری برای آن‌ها پا پیش گذاشت و سرمایه اولیه مورد نیاز برای شرکت را فراهم کرد.

توسعه فعالیت‌های اوراکل با بازاریابی ریسک‌پذیر

شرکت اوراکل و مدیران آن به خلاقیت و استفاده از رویکردهای جسورانه مشهور هستند. آن‌ها بازاریابی پر ریسک و مخاطره پذیر را آغاز کردند و در سال ۱۹۸۲ نام شرکت را به Oracle تغییر دادند تا برندسازی جدیدی را هم‌زمان با اکتساب‌های مکرر آغاز کنند. دهه ۸۰ میلادی سال‌های شکوفایی شرکت اوراکل و پیشتازی آن در ارائه خدمات پایگاه داده و نرم‌افزارهای مرتبط با آن بود. در سال ۱۹۸۶ شرکت عرضه اولیه شد تا جهشی قدرتمند را در تجمیع سرمایه و فعالیت بین‌المللی به خود ببیند.

در سال ۱۹۸۷ اوراکل به بزرگترین شرکت مدیریت پایگاه داده در دنیا بدل شد. جالب اینکه رشد جهانی اوراکل حول ایده‌ اولیه موسسان و پایگاه داده نبود، بلکه حول اکتساب‌های مکرری بود که به موجب آن‌ها اوراکل حق بهره‌برداری از نرم‌افزارهای مختلف و ایده‌های فناوری در دوران دات کام را کسب کرده بود.

ورود رقبای شرکت اوراکل و انفجار موفقیت برای استارت‌آپ‌های حوزه فناوری

در اوایل دهه نود میلادی شرکت نتوانست درآمدزایی خوبی از محصولات و خدمات خود کسب کند. در این سال‌ها همچنین، استارت‌آپ‌های متعددی وارد دنیای توسعه نرم‌افزار و ارائه خدمات مرتبط با مدیریت داده شده بودند تا عرصه بر اوراکل تنگ شود.

اوراکل همچنین در اواسط دهه ۹۰ با سرمایه گذاری کلان در شرکت Network Computer ضرر دو چندانی را هم از جنبه مالی و هم از جنبه اعتباری برای خود به بار آورد. NC استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک کامپیوتر شخصی، مانند محصولات اپل و IBM، را نداشت و همین امر باعث شکست سرمایه گذاری شرکت بر روی یک محصول رقابتی شد.

در ادامه، فناوری‌های محصول اوراکل با اینترنت و گسترش آن تطابق یافتند و دوره دیگری از صعود آغاز شد. هم‌زمان، شرکت‌های کوچکی که در حوزه توسعه فعالیت‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای کامپیوتری فعال بودند خریداری شدند تا شتاب در رشد دو چندان شود.

اوراکل به پیشگام فناوری‌های مرتبط با پایگاه داده بدل شد و ویرایش‌های مختلف از نرم‌افزارهای مدیریت داده آن برای سیستم‌ عامل‌های مختلف عرضه شدند. با خرید Sun Microsystems، نه تنها حق بهره‌برداری از زبان برنامه نویسی Java و سیستم عامل Solaris را به دست آورد، بلکه صاحب پایگاه داده منبع باز MySQL نیز شد.

در دسامبر سال ۲۰۲۰، اوراکل ویرایش  ۲۱.۱ از پایگاه داده خود را راهی بازار کرد. اصلی‌ترین ویژگی‌های این ویرایش از پایگاه داده اوراکل شامل موارد زیر هستند:

  • جدول‌های بلاکچین
  • اسکن ستونی هیبریدی
  • اتصال بردار درون حافظه با SIMD
  • یک موتور چند زبانه با قابلیت اجرای برنامه‌های جوا اسکریپت
  • ماکروهای SQL
  • نقشه‌های منطقه خودکار
  • امنیت بالا و شخصی‌سازی محیط

۳ دلیل اصلی که باعث اوج گرفتن اوراکل و در اوج ماندن آن شد

امروز، اوراکل یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است و نام آن با پایگاه داده و خدمات مرتبط با آن تلفیق شده است. اما چگونه چنین شرکت بزرگی از یک تئوری، یک مقاله و یک ایده تجاری به چنین جایگاهی رسید؟

اوراکل در زمان خوبی به دنیای فناوری و بخصوص پایگاه داده ورود کرد

امروزه هر کسی که خواهان باشد می‌تواند نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده بخرد، بدون اینکه به پرداخت هزینه‌های بالا نیاز باشد یا دوره خاصی را گذرانده باشد. بخصوص، نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت داده‌های ابری به هیچ تجهیزات سخت‌افزاری خاصی نیاز ندارند.

اگرچه اوراکل اولین شرکت در تولید پایگاه‌ داده‌های رابطه‌ای نبود، اما ازجمله اولین شرکت‌ها در مسیر تولید و توسعه آن‌ها بود. در کنار شرکت IBM، اوراکل بزرگترین شرکت و خلاق‌ترین آن‌ها در این صنعت و آغازگر مسیر توسعه آن در سال‌های اول معرفی این فناوری‌ها بود.

اکتساب کسب‌وکارهایی که به گونه‌ای با فعالیت‌های محوری آن در ارتباط بودند

اولین شرکتی که اوراکل آن را خرید Rdb از شرکت توسعه دیجیتال بود. در بازه کوتاهی، شرکت نرم‌افزاری IRI را خرید زیرا برای تحلیل فرایندها به آن نیاز داشت و شرکت Treasury Swervices Corporation را برای توسعه اپلیکیشن‌های بانکی و مالی خریداری کرد.

در سال ۱۹۹۹، دایره وسیعی از سهام شرکت‌های مختلف توسط اوراکل خریداری شدند، جایی که برنامه‌های توسعه با سرو صدای کمتری در حال پیگیری بودند. در همان سال E-Travel، Geodan EDT، Tinoway و Thinking Machines Corporation خریداری شدند. در اویل قرن بیستم، اوراکل اقدام به خرید TopLink، Netforce، Reliaty، PeopleSoft، TripleHop، iflex Solutions، Innobase، Sunopsis، Hyperion و Agile Software Corporation را اکتساب کرد.

در سال ۲۰۱۰ یکی از بزرگترین اکتساب‌های تاریخ فعالیت خود را رقم زد، وقتی شرکت Sun Microsystems را با قیمت ۷.۴  میلیارد دلار خریداری کرد. سیاست خرید جسورانه شرکت در سال‌های بعد ادامه داشت و شرکت‌های بیشتری که در حوزه فناوری فعالیت می‌کردند خریداری شدند.

در تمام این اکتساب‌ها، سیاست توسعه‌ای منظمی دیده می‌شود که نشان از برنامه‌های بلندمدت شرکت برای بخش‌های مختلف فعالیت خود و نفوذ به صنایع دیگر دارد. این شرکت حاضر است هزینه‌های میلیاردی صرف خرید شرکت‌هایی کند که بر روی مبانی توسعه نرم‌افزار و خلاقیت بی حد و اندازه کار می‌کنند.

شرکت‌های بسیار کمی قدرت رقابت با اوراکل را دارند

متناظر با پروفایل پر قدرتی که از شرکت‌ها و فناوری‌های کوچک و بزرگ ساخته‌ است، امکان رقابت را به هر شرکتی نمی‌دهد. به ویژه، اگر شرکتی را به عنوان رقیب تشخیص دهد، در همان سال‌های اولیه فعالیت آن شرکت، برای خرید آن اقدام می‌کند و رقم‌های بسیار اغوا کننده‌ای را پیشنهاد می‌دهد.

ازجمله محدود شرکت‌هایی که توان رقابت با اوراکل را دارند می‌توان به آمازون، گوگل و ibm اشاره کرد. این شرکت‌ها نیز سرمایه‌ گذاری‌های کلانی در خدمات ابری کرده‌اند و برای رسیدن به رده‌های بالاتر جدول ارائه دهندگان خدمات مدیریت داده، اقداماتی مشابه با شرکت اوراکل را اتخاذ کرده‌اند. جالب است بدانید که میزان درآمد شرکت آمازون از خدمات ابری آن، بسیار بیشتر از درآمد حاصل از وبسایت و فعالیت‌های خرده فروشی Amazon است.

علاوه بر این، اوراکل چهره‌ای مثبت از خود به جای گذاشته و مردم اعتماد بالایی به فعالیت‌های شفاف آن دارند. گزارش‌های سالانه و دیگر فعالیت‌های شفاف‌سازی آن همیشه با جزئیات و ارائه مستندات همراه بوده است. همین امر باعث شده که اوراکل همیشه از حاشیه به دور باشد و بر روی توسعه حرفه‌ای خود و زیرمجموعه‌هایش تمرکز کند.

جمع‌بندی

داستان اوراکل کم و بیش شبیه داستان دیگر شرکت‌های بزرگ کنونی و استارت‌آپ‌های پیشین در حوزه فناوری است. شرکت‌هایی که از تیم‌های چند نفره و گاراژهای کوچک آغاز و با پرورش ایده و فعالیت‌های جسورانه به بزرگترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی بدل شده‌اند.

راز موفقیت اوراکل، علاوه بر آغاز به موقع در ورود به دنیای پایگاه داده، اکتساب‌های فوق العاده زیادی است که به منظور جذب رقیبان و ایده‌های نوآورانه آن‌ها به کانون شرکت اوراکل بوده است. از جایی به بعد، موسسان اوراکل دیگر نوآوران آن نبوده‌اند بلکه مدیرانی بوده‌اند که نوآوری را به درستی به خدمت می‌گرفتند و سرمایه را با نگاهی جاه‌طلبانه به سمت افق‌های بسیار دورتر هدایت می‌کردند.

سوالات متداول

پایگاه داده اوراکل چیست؟

پایگاه داده اوراکل یک سیستم مدیریت پایگاه داده چند مدلی است که از جانب شرکت اوراکل و برای ارائه خدمات مدیریت داده ایجاد شده است. این پایگاه داده، شبیه یک سرور آنلاین است که فضا و نرم‌افزارهای برداشت بینش از داده را به فروش می‌رساند.

بزرگترین شرکت در ارائه خدمات فضای ابری کدام است؟

در حال حاضر، شرکت آمازون بزرگترین شرکت، از نظر تعداد مشتری، در ارائه خدمات فضای ابری است. پس از آمازون شرکت‌های دیگری چون مایکروسافت، گوگل و اوراکل قرار دارند.

تفاوت بین اوراکل و SQL در چیست؟

در اوراکل، کاربر پایگاه داده را به اشتراک می‌گذارد، در سرور SQL، کاربران پایگاه داده را به اشتراک نمی‌گذارند.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا