هشدار صندوق بین المللی پول درباره تکه تکه شدن اقتصاد جهان

روند ایجاد بلوک ‌های اقتصادی غربی به رهبری ایالات متحده و همچنین بلوک‌های همسو با چین، همکاری تجاری و رشد کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) هشدار داد که روند ایجاد بلوک‌های اقتصادی غربی به رهبری ایالات متحده و همچنین بلوک‌های همسو با چین، همکاری تجاری و رشد کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

بر اساس این هشدار، رویدادهایی مانند شیوع بیماری کرونا و درگیری‌های اوکراین به شکل بی‌سابقه‌ای که پس از پایان جنگ سرد رخ داده است، تجارت جهانی را به طرز قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

گیتا گوپینات، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول، در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد هشدار داد که کشورها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای به نگرانی‌های مربوط به امنیت اقتصادی و امنیت ملی خود توجه می‌کنند و در تعیین روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خود بین انتخاب چین و ایالات متحده درگیر شده‌اند.

او بیان کرد که این پراکندگی و انتخاب‌ها به وجود آمده، نه تنها به تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی کمک نمی‌کند بلکه تهدیدی برای سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین است و موجب از بین رفتن دستاوردهای یکپارچگی اقتصادی می‌شود.

روابط تجاری بین ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود نیافته است و هر دو طرف یکدیگر را به تشدید تنش‌ها متهم می‌کنند. آمریکا با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی، محدودیت‌های تجاری علیه چین را تشدید کرده است، در حالی که چین این نگرانی‌ها را رد کرده و آمریکا را به دلیل دخالت در امور داخلی، به ویژه فروش تسلیحات به تایوان، مورد انتقاد قرار داده است.

منبع :
وب‌سایت خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

همچنین بخوانید
بستن
دکمه بازگشت به بالا