پاکستان و تکمیل خط لوله آی‌‌‌‌‌‌ پی در ۸۰ کیلومتری مرز

در صورت عدم پاسخ مثبت مقامات اسلام‌آباد، ایران می‌تواند با استفاده از حکمت بین‌المللی مستقر در پاریس، به دنبال جریمه ۱۸ میلیارد دلاری شود.

وزارت نفت پاکستان اعلام کرد که تکمیل پروژه مشترک گازی با ایران به تقویت امنیت انرژی در این کشور کمک خواهد کرد. طرح احداث خط لوله ۸۰ کیلومتری از بندر گوادر تا مرز مشترک با ایران نیز توسط کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان تصویب شده است.

روابط عمومی وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان در یک بیانیه اعلام کرد که جزئیات تخصصی درباره این خط لوله گاز در نشست کمیته انرژی کابینه بحث شده و با آغاز کار برای احداث خط لوله از مرز مشترک پاکستان تا بندر گوادر موافقت شده است.

با توجه به تشکیل کمیته نظارتی توسط نخست وزیر آن در سپتامبر سال گذشته برای بررسی توصیه‌های وزرای مربوطه درباره خط لوله گاز ایران و پاکستان، کمیته انرژی کابینه توصیه‌های این کمیته نظارتی را تایید کرده و در مرحله اول، آغاز کار بر روی احداث ۸۰ کیلومتر خط لوله گاز از مرز پاکستان تا بندر گوادر را تصویب کرده است. وزارت نفت این کشور اعلام کرده است که این پروژه توسط شرکت دولتی گاز ISGS اجرا خواهد شد و هزینه آن نیز از درآمدهای حاصل از توسعه زیرساخت‌های گازی تامین خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که تمامی بخش‌های مربوطه دراین کشور با هدف تأمین گاز برای مردم و برآورده کردن نیازهای رو به افزایش انرژی کشور، به این پروژه عملیاتی و موفقیت‌آمیز را تأیید می‌کنند. وزارت نفت این کشور با تأکید بر این موضوع، بیان کرده است که طرح مشترک گازی با ایران نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می‌کند، بلکه با افزایش عرضه گاز، اعتماد به صنعت داخلی را نیز تقویت می‌کند.

با توجه به گزارش رسانه‌های این کشور در هفته گذشته، اتصال خط لوله ۸۰ کیلومتری از گوادر به پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان، اقتصاد ایالت بلوچستان را تسریع کرده و به پیشرفت اقتصادی آنجا کمک خواهد کرد. طبق برنامه اعلام شده توسط مقاماتآنجا، گاز در گوادر استفاده خواهد شد. در گزارش آمده است که ایران قبلاً مهلت ۱۸۰ روزه تا سپتامبر ۲۰۲۴ را به پاکستان اعطا کرده بود.

در صورت عدم پاسخ مثبت مقامات اسلام‌آباد، ایران می‌تواند با استفاده از حکمت بین‌المللی مستقر در پاریس، به دنبال جریمه ۱۸ میلیارد دلاری شود.

با این حال، ایران همچنین تخصص حقوقی و فنی خود را به این کشور پیشنهاد داده است تا پیش از پایان مهلت ۱۸۰ روزه، یک راهبرد برد-برد را به‌طور مشترک تدوین کنند تا از وقوع این مساله جلوگیری شود. در میانه آبان‌ماه امسال، وزیر انرژی پاکستان در سفر به تهران با طرف‌های ایرانی درباره آخرین تحولات مرتبط با طرح خط لوله انتقال گاز ایران، مشهور به خط لوله صلح، مذاکره کرد.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا