فعالیت ۱۲ مرکز تجاری ایران در غرب آسیا

توسعه روابط و مرکز تجاری ایران با کشورهای همسایه و مراکز تجاری فعال در غرب آسیا

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران در خصوص مرکز تجاری  اعلام کرد که ایران به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه، در ۵ کشور عراق، سوریه، امارات، ترکیه و قطر، ۱۲ مرکز تجاری فعال دارد.

او در بیان توانمندی‌های مرکز تجاری ایران در غرب آسیا در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است.

یکی از اقدامات مهم در این راستا برگزاری کمیسیون مشترک با عمان بود که منجر به اخذ موافقت اولیه برای آغاز مذاکرات تجارت ترجیحی با این کشور شد.

همچنین، افزایش خطوط کشتیرانی و هوایی و تبدیل استان فارس به مرکز توریسم درمانی برای بیماران عمانی نیز از دیگر موافقت‌های کمیسیون مشترک ایران و عمان بوده است.

درمورد سوریه، مدیرکل اشاره کرد که این کشور یکی از هدف‌های تجاری ایران است و کمیته عالی مشترک دو کشور با حضور نخست‌وزیر سوریه و معاون اول رئیس‌جمهور در آذرماه برگزار شد.

این کمیته تلاش کرد تا توافق‌های ایران و سوریه پس از سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور را عملیاتی کند.

درباره تجارت با عراق، مدیرکل بیان کرد که عراق به عنوان شریک دوم تجاری ایران محسوب می‌شود و در سال ۱۴۰۲، تجارت با این کشور رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. حضور شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در عراق نیز از زمینه‌های فعالیت در این کشور است که می‌تواند ارزآوری مناسبی برای ایران به همراه داشته باشد.

در مورد ترکیه، مدیرکل به اهمیت تجارت با این کشور اشاره کرد و اظهار کرد که ترکیه به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در بحث صادرات و واردات محسوب می‌شود.

او افزود که در حال حاضر تفاوت‌هایی در اجرایتوافق‌نامه تجاری با ترکیه وجود دارد که بهبود روابط تجاری بین دو کشور را هدف قرار داده است.

در مورد قطر، مدیرکل اشاره کرد که این کشور نیز به عنوان یکی از مرکز تجاری فعال در غرب آسیا در نظر گرفته شده است.

توسعه روابط تجاری با قطر از جمله اقداماتی است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

علاوه بر کشورهای همسایه، ایران نیز در توسعه روابط تجاری با مرکز تجاری فعال در غرب آسیا تلاش می‌کند. از جمله این مراکز می‌توان به دبی در امارات متحده عربی اشاره کرد که به عنوان یکی از مراکز تجاری بزرگ در منطقه شناخته می‌شود.

ایران با برقراری روابط تجاری با امارات، به منظور افزایش صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذاری اماراتی، تلاش می‌کند.

با این توصیفات، می‌توان نتیجه گرفت که دولت سیزدهم ایران تلاش می‌کند روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه و مراکز تجاری فعال در غرب آسیا توسعه دهد. این تلاش‌ها شامل برگزاری کمیسیون‌های مشترک، افزایش خطوط کشتیرانی و هوایی، توسعه روابط تجاری ترجیحی و جذب سرمایه‌گذاری است.

این اقدامات می‌توانند به رشد مراودات تجاری و ارزآوری بیشتر برای ایران منجر شوند.

در ادامه، رایزن تجاری ایران در لبنان به عنوان یک فرد فعال و پرتلاش معرفی می‌شود. وی در تلاش است تا با همکاری سفارت و سازمان توسعه‌تجارت، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و لبنان را به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل نماید. همچنین، در حال پیگیری احداث فروشگاه‌هایی برای توزیع کالاهای ایرانی در لبنان است. این مقام مسوول با تأکید بر اینکه تجارت ایران با کویت در حال انجام است، اظهار داشت که کالاهای ایرانی مورد پذیرش مردم این کشور قرار گرفته‌اند و مقامات کویتی نیز تمایل به توسعه روابط تجاری با ایران را دارند. بنابراین، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، یک فروشگاه عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در کویت افتتاح شد و همچنین یک فروشگاه مشترک برای عرضه کالاهای ایرانی و ترکی در کویت در حال فعالیت است.

با اشاره به فعالیت مرکز تجاری ایران در عربستان، ربیهاوی تأکید کرد که این فعالیت بطور مستمر و قانونی انجام می‌شود. تجار ایرانی برای برقراری مراوده تجاری با عربستان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و رایزنی‌های اولیه با سفیر عربستان در ایران صورت گرفته است و او قول‌هایی برای رفع موانع تجاری ایران و عربستان داده است.

همچنین، در سال گذشته، یک هیئت معدنی به ریاست معاون معدنی وزارت صمت به عربستان سفر کرد و این سفر اولین حضور یک مقام رسمی ایرانی با هدف پیگیری امور تجاری در بخش معدن در عربستان بود.

مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه‌تجارت ایران، اعلام کرد که قطری‌ها آمادگی پذیرش کالاهای ایرانی را دارند و نمایشگاه اکسپو باغبانی ایران در قطر با حضور محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران، افتتاح شد. این نمایشگاه زمینه‌ای مناسب را برای حضور شرکت‌های ایرانی در قطر فراهم کرد.

منبع :
وب سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا