سقوط آزاد قیمت سنگ آهن در ۷ ماه گذشته

قیمت آتی سنگ آهن برای دومین بار متوالی در روز دوشنبه ۱۱ مارس به کاهش خود ادامه داد و به سطح پایین‌ترین قیمت خود در بیش از چهار ماه گذشته رسید.

به نقل از دنیای اقتصاد قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در طی هفت ماه گذشته تاکنون روند نزولی را پیش گرفته است. این روند نزولی به عدم حمایت کنگره ملی خلق چین از بازار املاک و مستغلات این کشور و کاهش ساخت و ساز و همچنین کاهش تقاضای چینی‌ها مربوط می‌شود که به عنوان عوامل مؤثر در این موضوع شناخته می‌شوند.

قیمت آتی سنگ آهن برای دومین بار متوالی در روز دوشنبه ۱۱ مارس به کاهش خود ادامه داد و به سطح پایین‌ترین قیمت خود در بیش از چهار ماه گذشته رسید. کارشناسان و صنعتگران این کاهش متوالی را به دلیل ضعف در تقاضا از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در جهان توجیه می‌کنند، زیرا سنگ آهن به عنوان عنصر کلیدی در صنعت فولاد این کشور محسوب می‌شود.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قرارداد پرمعامله‌ترین سنگ آهن در ماه مه در بورس کالای دالیان چین (DCE) با ۵.۴۱ درصد کاهش و قیمت ۸۳۱ یوآن برای هر تن به پایان رسید که کمترین رقم از روز ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون تخمین زده می‌شود. همچنین، قیمت سنگ آهن معیار آوریل در بورس سنگاپور با ۶.۷۱ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۵ دلار برای هر تن رسید که این نیز کمترین قیمت از روز ۲۲ اوت تا به امروز است.

به عقیده تحلیلگران، مازاد عرضه موقت محموله‌های سنگ آهن در سه ماه ابتدایی سال و عدم بهبود میزان تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، باعث شد که عرضه از تقاضا جلوگیری کند و فشار نزولی بر قیمت‌ها افزایش یابد. به همین دلیل، قیمت سنگ‌آهن برای چهارمین ماه متوالی در مسیر کاهشی خود باقی می‌ماند.

محموله‌های جهانی سنگ معدن به سطح نسبتاً بالایی رسیده‌اند و تحلیلگران شرکت سیتیک‌فیوچرز اظهار کردند که کاهش اخیر قیمت سنگ معدن تولید را در بین تامین‌کنندگان غیراصولی کاهش نداده است. همچنین، تحلیلگران افزودند که برخی از کارخانه‌ها برای دومین بار متوالی زمان ازسرگیری تولید را به تعویق انداخته‌اند و از افزایش تقاضای سنگ معدن و کاهش ذخایر در بنادر جلوگیری کرده‌اند.

در یادداشتی، تحلیلگران Everbright Futures همچنین عنوان کردند که مهم‌ترین دلیل کاهش تولید فولاد توسط تولیدکنندگان در این صنعت سودآوری ضعیف است که انگیزه فولادسازان را برای تولید کاهش می‌دهد و این ضعف در بازار فولاد بر بازار مواد خام بالادستی نیز تأثیر گذاشته و قیمت سنگ آهن را تحت تأثیر قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایر محصولات زنجیره فولاد در دالیان چین شرایطی مشابه با سنگ‌آهن را تجربه می‌کنند و طی چهارماه گذشته، زغال‌سنگ کک و کک به ترتیب با کاهش ۲.۶۵ درصد و ۲.۰۴ درصد روبرو شده‌اند.

کمترین قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵ درصد برای تحویل در بندر تیانجین در روز ۱۲ مارس به ۱۱۰ دلار به ازای هر تن رسید. این قیمت، به دلیل کاهش تقاضا در چین، کمترین قیمت در هفت‌ماه گذشته بود. کاهش تقاضا از سوی چینی‌ها باعث احتیاط فولادسازان شده است و آن‌ها در شرایط فعلی تمایلی به انباشت موجودی‌ها ندارند. در عین حال، ذخایر فولاد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نشان‌دهنده کاهش توجه به میزان تقاضا برای فولاد و محصولات پایین‌دستی این صنعت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سنگ‌آهن براساس معامله روی قرارداد تفاوت (CFD)، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون با حدود ۳۲ دلار کاهش قیمت روبرو شده است که معادل ۲۲.۴۶ درصد است. در تاریخی، قیمت سنگ‌آهن در ماه مه سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح ۲۲۹.۵۰ دلار به ازای هر تن رسید. پیش‌بینی می‌شود که با ادامه شرایط تقاضا در بازار جهانی، قیمت سنگ‌آهن و سایر محصولات زنجیره فولاد در ماه‌های آینده به روند کاهشی خود ادامه دهند.

منبع :
وب سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا