تورم ماهانه ۷ استان کشور به زیر یک درصد رسید

نرخ تورم ماهانه در ۷ استان کشور به سطح کمتر از یک درصد رسیده است. این شهرها شامل لرستان، بوشهر، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، اردبیل و گلستان می‌باشند.

به گزارش اکوایران، در ماه بهمن تنها در استان زنجان، نرخ تورم ماهانه نسبت به ماه دی افزایش یافته است، در حالی که در سایر استان‌ها تورم رفتار کاهشی داشته است. بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن امسال، نرخ تورم ماهانه کل کشور کاهش یافته و به ۱.۴ درصد رسیده است.

البته این نرخ دراستان های مختلف یکسان نبوده است. طبق بررسی‌ها، در ۱۱ استان کشور، سطح تورم ماهانه بیشتر از میانگین تورم کل کشور بوده است.خراسان جنوبی با بیشترین نرخ تورم، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین البرز و فارس نیز با سطح تورم بیشتر از ۲ درصد، رتبه دوم و سوم بالاترین تورم ماهانه در بهمن را دارند.

در سوی دیگر طیف، نرخ تورم ماهانه در ۷ استان کشور به سطح کمتر از یک درصد رسیده است. این شهرها شامل لرستان، بوشهر، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، اردبیل و گلستان می‌باشند.

شواهد آماری نشان می‌دهد که تنها در زنجان، نرخ تورم ماهانه در بهمن نسبت به ماه دی افزایش یافته و در سایر استان‌ها رفتار کاهشی داشته است.

همچنین اردبیل با ثبت کاهش نزدیک به ۳ درصد نسبت به ماه دی، بیشترین سطح تغییرات در تورم ماه بهمن را نشان می‌دهد. در ادامه، نرخ تورم ماهانه در بهمن برای هر استان بررسی شده است. بهمن ماه، با افزایش مستمر و پایدار سطح عمومی قیمت کالا و خدمات، به صورت مستمر تورم داشت.

اما در آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه بهمن به ۱.۴ درصد کاهش یافته است. این نرخ نسبت به ماه قبل، یعنی دی ماه، که ۲.۶ درصد بوده بود، کاهش داشته است. اما این کاهش تورم به معنای ارزان شدن قیمت‌ها نیست، بلکه نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت‌ها کمتر شده است.

همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم ماهانه بهمن در استان‌های مختلف کشور با یکدیگر برابر نبوده است، و در ۱۱ استان کمتر از میانگین تورم کل کشور بوده است. خراسان جنوبی بالاترین تورم ماهانه بهمن را داشته است. مشاهدات نشان می‌دهد که در استان‌های دیگر نیز تورم ماهانه کاهش یافته است و در برخی شهرها حتی کمتر از یک درصد بوده است. به عنوان مثال، لرستان و بوشهر کمترین تورم ماهانه را داشته‌اند.

با این حال، زنجان تنها شهریست است که در بهمن ماه نسبت به دی ماه، تورم ماهانه آن افزایش یافته است. در عوض، اردبیل بیشترین کاهش تورم را در بهمن ماه نسبت به ماه قبل داشته است.

منبع :
وب سایت خبری شهر خبر

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا