مصرف گاز ایران برابر چین؛ هشدار سازمان برنامه

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران اعلام کرد که مصرف گاز در کشور با میزان مصرف گاز در چین، با جمعیت میلیاردی، برابر است.

مصرف گاز ایران برابر چین؛ هشدار سازمان برنامه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که مصرف گاز ایران با کشوری مانند چین که از اقتصاد بزرگ و جمعیت میلیاردی برخوردار است، برابری می‌کند. این در حالی است که جمعیت ایران تنها ۸۵ میلیون نفر است و اقتصاد آن در مقایسه با چین کوچک‌تر می‌باشد. حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد که مصرف گاز در کشور بسیار بالاست و این مصرف زیاد موجب مشکلات اقتصادی می‌شود که می‌تواند تاثیرات منفی بر تولید و اشتغال داشته باشد.

پورمحمدی با اشاره به مشکلات ناشی از ناترازی‌ها، گفت که کشور با بحران‌هایی چون ناترازی در حوزه برق و گاز روبرو است. وی افزود که دولت سالانه ۳۵ میلیارد دلار برای انرژی برق هزینه می‌کند و برای جبران مابه‌التفاوت سوخت، ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر می‌پردازد. این در حالی است که مصرف بالای انرژی در ایران به تولیدکنندگان آسیب می‌رساند و به دلیل قطعی‌های پی‌درپی برق، تولید با مشکلات زیادی مواجه است. او بیان کرد که تولید‌کنندگان به دلیل ناترازی در تولید برق و گاز، دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

پورمحمدی درباره ناترازی گاز گفت که سالانه ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در ایران تولید می‌شود که تنها ۵ میلیارد مترمکعب از آن صادر می‌شود؛ یعنی تنها حدود ۵ درصد گاز تولیدی. او ادامه داد که مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف ۲۵ کشور اروپایی است و این مصرف بالا مانع از صادرات بیشتر و تأمین منابع ارزی برای کشور می‌شود. وی همچنین تأکید کرد که اگر فقط ۱۰ درصد از مصرف گاز کشور کاهش یابد، می‌توان منابع قابل توجهی برای بهبود اقتصاد و ثبات مالی کشور ایجاد کرد.

پورمحمدی به مسائل دیگری از جمله ناترازی در نظام پولی و مالی کشور اشاره کرد و گفت که دولت به دلیل تورم بالا با کسری بودجه مواجه است و تولیدکنندگان نیز از نقدینگی کافی برخوردار نیستند. او افزود که دولت و بخش خصوصی هر دو از این وضعیت متضرر می‌شوند و چالش‌های پیش روی آنها هیچ برنده‌ای ندارد. پورمحمدی تأکید کرد که تنها راه حل این مشکلات، هم‌صدایی دولت و بخش خصوصی است تا بتوانند با همکاری مشترک، این گره‌ها را باز کنند.

وی همچنین به فرصت‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت که ایران دارای نیروی کار تحصیل‌کرده و جوان است و در حوزه معادن و انرژی نیز ظرفیت‌های فراوانی دارد. او بر لزوم بهره‌گیری از این فرصت‌ها برای توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی به منابع انرژی تاکید کرد. پورمحمدی با بیان اینکه کشور باید به جای صادرات خام، به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر بپردازد، گفت که ایران باید از منابع طبیعی خود برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی استفاده کند.

پورمحمدی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه همکاری با بخش خصوصی، اظهار داشت که یکی از معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه به همکاری با بخش خصوصی اختصاص یافته است. او بیان کرد که این معاونت نقش مهمی در رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی و تقویت تعاملات بین دولت و بخش خصوصی خواهد داشت. پورمحمدی همچنین از تشکیل جلسات منظم با بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد که دولت تمام ظرفیت‌های خود را برای حمایت از تولیدکنندگان و بازرگانان به کار خواهد گرفت.

منبع :
خبرگزاری فارس نیوز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا