پشت پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌ تاپ به ایران

سهم واردات لپ‌ تاپ به کشور در سال گذشته از مبدا امارات تقریبا ۲۰ برابر چین بوده است.

آمار واردات لپ‌ تاپ به کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که عمده مدل‌های موجود در بازار از امارات متحده عربی وارد شده‌اند. این امر به‌گونه‌ای است که سهم واردات لپ‌ تاپ از امارات در سال گذشته، ۲۰ برابر سهم چین بوده است. علاوه بر امارات، آلمان، استرالیا و ترکیه نیز در زمره پنج مبدأ اصلی واردات لپ‌ تاپ به کشور قرار دارند.

با وجود اینکه ارزش دلاری حجم واردات لپ‌ تاپ در سال گذشته تفاوت چندانی با سال ۱۴۰۱ نداشته، اما به‌دلیل تغییر نرخ ارز، شاهد افزایش هزینه مورد نیاز برای خرید لپ‌ تاپ بودیم. به‌طوری که خرید لپ‌ تاپ در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر از سال ۱۴۰۱ برای کل خریداران هزینه داشته است.

آمار واردات لپ‌تاپ به کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴۸ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال گذشته با رشد ناچیز پنج درصدی به ۲۶۱ میلیون دلار رسیده است. با این حال، به‌دلیل تغییر نرخ ارز، این میزان رشد ناچیز در ارزش دلاری، معادل افزایش ۸.۵ همتی در هزینه خرید لپ‌ تاپ برای مصرف‌کنندگان داخلی بوده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در متن، قیمت پرفروش‌ترین لپ‌ تاپ‌های بازار ایران در سال ۱۴۰۲ در محدوده ۲۷ میلیون تومان قرار دارد. با احتساب نرخ ارز سال گذشته، این قیمت معادل حدود ۵۵۰ دلار است.

خبرهای مشابه

همچنین داده‌های گمرک نشان می‌دهد که عمده لپ‌تاپ‌های وارداتی به ایران در سال ۱۴۰۲ از امارات متحده عربی وارد شده‌اند و ارزش این واردات حدود ۲۴۷ میلیون دلار بوده است.

واردات لپ‌تاپ از چین و ترکیه به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تهران با واردات ۱۹۵ میلیون دلاری لپ‌تاپ از طریق فرودگاه امام خمینی، مهم‌ترین نقطه ورودی این کالا به کشور بوده است. سایر مناطق ویژه اقتصادی هم مانند پیام، شهید رجایی، بوشهر و سیرجان در این واردات نقش داشته‌اند

منبع :
وب سایت خبری فرارو

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا