درآمد نفت روسیه در ۲۰۲۴ افت کرد!

آژانس IEA اعلام کرده است که صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه ثابت مانده است، اما حجم صادرات نفت‌خام این کشور کاهش یافته است.

گزارش‌های اخیر از آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که درآمد صادرات نفت روسیه در فوریه کاهش یافته است. این کاهش به دلیل سخت‌گیری بیشتر آمریکا در اعمال تحریم‌ها و همچنین محتاط‌شدن مشتریان نفتی مسکو رخ داده است. آژانس IEA اعلام کرده است که در ماه گذشته، روسیه به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت، درآمدی به ارزش ۱۵.۶۹ میلیارد دلار از صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کسب کرده است. این مقدار در مقایسه با ماه ژانویه، ۰.۹۵ درصد کاهش داشته است.

آژانس IEA اعلام کرده است که صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه ثابت مانده است، اما حجم صادرات نفت‌خام این کشور کاهش یافته است. در حال حاضر، حجم محموله‌های نفت‌خام روزانه روسیه به ۴.۷۵ میلیون بشکه رسیده است، که در مقایسه با رکورد ۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کاهشی را نشان می‌دهد.

به گزارش آژانس IEA، کاهش صادرات نفت روسیه در فوریه تا حدی به دلیل کاهش خرید هند اتفاق افتاده است. هند کمترین میزان خرید نفت روسیه را در فوریه داشته است و حجم خرید آن نسبت به ماه قبل، ۴۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این کاهش در صادرات نفت‌خام تا حدی با افزایش قیمت صادرات محصول جبران شده است.

باید توجه داشت که روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند به تبدیل شده است. با این حال، در ماه‌های اخیر، آمریکا و متحدانش نظارت بیشتری بر تحریم‌های انرژی علیه روسیه اعمال کرده‌اند و پالایشگاه‌های هندی به دنبال خرید بیشتر از تولیدکنندگان رقیب مانند عربستان سعودی هستند.

به علاوه، احتیاط هند باعث ناپایداری در نفتکش‌های حامل نفت سوکول روسیه در آب‌های سنگاپور و کره جنوبی شده است. حجم نفت سوکول در اوج خود به ۱۸ میلیون بشکه رسیده بود، اما باخرید بخشی از محموله‌های نفت سوکول توسط پالایشگاه‌های چینی، حجم آن کاهش یافته است. بارگیری نفت روسیه در فوریه به مقصد چین به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید، که مطابق با رکورد اخیر در نوامبر بود.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که رشد ماه به ماه صادرات روسیه از نفت تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده است و تحویل واقعی ممکن است بیشتر از این مقدار باشد. همچنین، حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز از صادرات روسیه هنوز به مقصدی مشخص نرسیده است و ممکن است به دست خریداران چینی برسد.

منبع :
وب سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا