ممنوعیت واردات کالا، سیاست نادرست

انحصار تولید و کاهش رقابت به دلیل ممنوعیت واردات کالاها به تولید آسیب زده است.

ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا، سیاست نادرست دولت

رئیس مجمع واردات با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا یک سیاست نادرست است، اعلام کرد که این تصمیم باعث ایجاد انحصار در بخش تولید شده و پویایی این بخش را به شدت کاهش داده است. علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین بیان کرد: “یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ارث رسیده، واگذاری بخش تخصصی واردات به دست بخش تولید است. این موضوع نه تنها به واردکنندگان ضرر زده، بلکه باعث شده تولیدکنندگان بدون رقابت با دیگران، کیفیت و قیمت محصولات خود را ارتقا ندهند.”

وی افزود: “ما نمی‌گوییم بخش تولید نباید واردات انجام دهد، اما باید زمین بازی برای همه یکسان باشد. اگر قرار است تولیدکننده واردات انجام دهد، باید تمام شرایط و قوانین را رعایت کند، نه اینکه با استفاده از رانت، واردکنندگان قانونی را از بازار خارج کند. متاسفانه امروز شاهد هستیم که کالاهایی در بازار عرضه شده که توسط بخش تولید وارد شده است.”

مناقبی همچنین تاکید کرد که واردات توسط تجار و بازرگانان به نفع تولیدکنندگان است، چرا که کالاها در ابعاد بزرگتری خریداری می‌شوند که این امر به کاهش هزینه‌های خرید و فروش کمک می‌کند. او گفت: “برای تولیدکنندگانی که با مشکلات مالی مواجه هستند، بهترین راه این است که از تجار شناسنامه‌دار استفاده کنند که به تولید کمک می‌کنند. چرا که تولیدکننده نمی‌تواند نیاز یک ماه خود را تامین کند و باید کالاها را برای یک سال وارد کند که این امر نیازمند نقدینگی بالایی است.”

رئیس مجمع واردات همچنین اشاره کرد که تولید، اشتغال و کارآفرینی تنها با سخت‌گیری و مقررات سفت و سخت محقق نمی‌شود. او گفت: “بخش بازرگانی قطعا می‌تواند کارآفرین باشد و اشتغال مولد ایجاد کند.”

مناقبی در خصوص ممنوعیت واردات کالاها به کشور اظهار داشت: “ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالای مصرفی از اردیبهشت ۹۷ اعمال شده که این سیاست نادرست بوده و با قانون اساسی همخوانی ندارد. ما فقط باید ممنوعیت شرعی برای ورود برخی کالاها داشته باشیم. اثرات این ممنوعیت امروز در بخش تولید دیده می‌شود؛ انحصار ایجاد شده و رقابت از بین رفته است. این وضعیت باعث کاهش کیفیت و قیمت رقابتی محصولات شده و در صادرات نیز عملکرد خوبی نداریم. همچنین مردم از حق انتخاب خود محروم شده‌اند و به آنها ظلم شده است.”

منبع :
خبرگزاری اقتصاد آنلاین

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا