پیشتازی آمریکا در توسعه صنایع نفت و گاز

آمریکا علی‌رغم تعهدهای اقلیمی خود در دو سال گذشته، پیشتاز توسعه پروژه‌های جدید نفت و گاز در جهان بوده است.

آمریکا علی‌رغم تعهدهای اقلیمی خود در دو سال گذشته، پیشتاز توسعه پروژه‌های جدید نفت و گاز در جهان بوده است. این کشور طی ۶ سال گذشته بیش از هر کشور دیگری در تاریخ، نفت خام تولید کرده است.

این میزان تولید آمریکا، تهدیدی جدی برای محقق شدن اهداف جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، برای جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دمای جهانی، نباید هیچ پروژه جدیدی در بخش نفت و گاز توسعه داده شود.

با این حال، از زمان انتشار این گزارش در سال ۲۰۲۱، کشورها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سوخت‌های فسیلی تعداد زیادی پروژه‌های جدید نفت و گاز را کلید زده‌اند.

براساس گزارش موسسه «گلوبال انرژی مانیتور»:

از آن زمان تاکنون، حداقل ۲۰ میلیارد بشکه معادل نفت در مخازن جدید نفت و گاز کشف شده است.

در سال ۲۰۲۳، حداقل ۲۰ میدان نفتی و گازی جدید کشف شده که امکان استخراج و تولید ۸ میلیارد بشکه معادل نفت را دارند.

تا پایان این دهه، صنعت سوخت های فسیلی حدود ۳۱ میلیارد بشکه معادل نفت را در ۶۴ میدان جدید نفت و گاز توسعه خواهد داد.

ایالات متحده در ۶ سال متوالی بیشترین نفت خام را تولید کرده و در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیشتاز توسعه پروژه های جدید نفت و گاز بوده است.

کشور کوچک گویان در آمریکای جنوبی در رتبه دوم قرار دارد و کشورهای قاره آمریکا ۴۰ درصد کل پروژه های توسعه جدید نفت در ۲ سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

در مجموع، گزارش نشان می دهد که طی سال های اخیر، کشفیات و توسعه میادین جدید نفت و گاز در جهان افزایش قابل توجهی داشته است، به ویژه در قاره آمریکا و به رهبری ایالات متحده.

علیرغم هشدارهای مکرر و واضح مبنی بر اینکه توسعه هرگونه میدان جدید نفت و گاز با هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد سازگار نیست، صنعت نفت و گاز همچنان به اکتشاف، توسعه و اجرای پروژه‌های جدید ادامه می‌دهد. این رویکرد نگران‌کننده، نشان‌دهنده عدم تعهد جدی بخش عرضه نفت و گاز به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در حال حاضر، زیرساخت‌های موجود صنعت نفت و گاز موجب افزایش حدود ۱.۵ درجه سانتیگرادی دمای جهانی شده است و با اضافه شدن ظرفیت‌های جدید، این افزایش دما بیشتر خواهد شد.

در مقابل، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز یا به اهداف خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دست نمی‌یابند و یا اهداف خود را تنزل می‌دهند. مدیرعامل شرکت آرامکوی عربستان در این زمینه اظهار کرده است که مردم باید «رویاپردازی» حذف تدریجی نفت و گاز را کنار بگذارند.

این وضعیت نشان می‌دهد که صنعت نفت و گاز همچنان متعهد به اقدام جدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیست و اهداف اقلیمی را به طور کامل در اولویت قرار نمی‌دهد.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا