مذاکرات بغداد و اربیل

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت عراق، حیان عبدالغنی، اعلام کرده است که بغداد و اربیل در حال مذاکره برای از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. او اظهار کرده است: “ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم.”

همچنین، یک قرارداد بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان منعقد شده است.

وزیر نفت عراق بیان کرده است که هدف این قرارداد تسهیل انتقال ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است. او توضیح داده که دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته است تا نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند. وی افزود: “ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم.”

ترکیه از تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۳، صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است. این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس اتخاذ شده است.

بر اساس این رای، ترکیه باید به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، ۱.۵ میلیارد دلار غرامت پرداخت کند. در سال ۲۰۱۳، کردستان صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که برای بغداد غیرقانونی بوده است.

منبع :
خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا