ارزش تراشه‌ ساز آمریکایی با کل بازار سهام چین در ۲۰۲۴ برابر شد

دولت پکن در تلاش است تا با استفاده از بازارها، اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به بهبود روند رشد اقتصادی در چین حاکم کند.

تراشه ساز آمریکایی ارزشش با کل بازار سهام چین یکسان شد!

شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه ژانویه نسبت به دسامبر یک رشد ۰.۳  درصدی داشت. این دومین ماه متوالی بود که شاخص قیمت‌ها در مقایسه ماه قبل بهبود یافته است. به طور کلی، داده‌های تورمی در چین نشان می‌دهد که بازارهای چین با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و تحولات آینده بازارهای کالایی و اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار خواهند داد

دولت پکن در تلاش است تا با استفاده از بازارها، اعتماد مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به بهبود روند رشد اقتصادی در چین حاکم کند.

با این حال، چین با چندین چالش در جبهه‌های مختلف روبرو است، از جمله رکود در بخش املاک، سقوط بازار سهام، تضعیف صادرات و کاهش بازار مصرف داخلی. با این وجود، دولت چین همچنان امیدوار است که اقتصاد را به مسیر رشد بازگرداند.

تعطیلات رسمی سال نو چینی امسال در بازه زمانی ۸ تا ۱۸ فوریه (معادل ۱۹ تا ۲۹ بهمن‌ماه) برگزار می‌شود.

به طور معمول، چینی‌ها از ۱۰ روز قبل تا ۱۰ روز بعد از تاریخ رسمی تعطیلات سفر می‌کنند.

تعطیلات سال نو چینی زمانی بسیار مهم برای سفر در چین است و بسیاری از تحلیلگران امیدوارند که داده‌های اقتصادی چین در ماه فوریه بهبود یابد به دلیل شروع تعطیلات سال نو. لین سونگ، اقتصاددان ارشد چین در ING Economics، پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌های مصرف‌کننده احتمالاً از فوریه به بعد افزایش خواهد یافت.

در این بازه زمانی، میلیون‌ها چینی برای دیدار خانواده‌شان سفر می‌کنند و می‌توان آن را بزرگترین مهاجرت سالانه انسان در جهان تلقی کرد. معمولاً انتظار می‌رود که این سفرها تأثیر مثبت ویژه‌ای بر اقتصاد چین داشته باشد، به ویژه در بخش خدمات؛ اما بخش تولید نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد.

گزارشی از استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری بانک آمریکا نشان می‌دهد که شرکت تراشه‌ساز آمریکایی انویدیا (Nvidia) در حال حاضر ارزشی برابر با کل بازار سهام چین دارد. این شرکت تراشه‌سازی به سرعت رشد کرده و ارزشش به میزان بازار سهام چین رسیده است.

5988987

انویدیا از پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی بزرگ بهره برده است و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ درآمد خود را به نسبت ۱۰۱ درصد افزایش داده و در سه ماهه چهارم همچنین به نسبت ۲۰۶ درصد رشد داشته است.

با افزایش ۶۰۰ میلیارد دلاری ارزش انویدیا در دو ماه اخیر، ارزش بازار آن به ۱.۷ تریلیون دلار رسیده است که همان ارزش بازار تمامی شرکت‌های چینی ثبت شده در بورس هنگ‌کنگ است. ارزش بازار این شرکت تراشه‌سازی تقریباً چهار برابر شده است از ابتدای سال ۲۰۲۳  سهام انویدیا در سال گذشته ۲۳۹ درصد رشد کرده و از ابتدای سال جاری تا پنج‌شنبه گذشته نیز ۴۱ درصد رشد داشته است.

تنها چهار شرکت سهامی عمومی آمریکایی ارزش بیشتری نسبت به انویدیا دارند.

در عین حال، مشکلات اقتصادی در چین باعث کاهش ارزش سهام در این کشور شده است. رکود در بخش املاک و مستغلات و رشد اقتصادی ضعیف تأثیر منفی بر بازار سهام چین داشته است.

همچنین، چین با تورم منفی نیز مواجه است. شاخص هانگ‌سنگ، که معیاری برای سهام چینی در بازار هنگ‌کنگ است، در سال گذشته ۲۶ درصد و از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون ۸ درصد کاهش داشته است.

منبع :
وب سایت cryptodnes

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا