واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال گذشته

امارات متحده عربی با سهم ۵۲.۸۹ درصدی از کل واردات قهوه به ایران و با مبلغ ۷۸ میلیون دلار، مقام اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

گمرک ایران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، واردات قهوه با رشد ۷۵ درصدی به مبلغ ۱۴۸ میلیون دلار رسیده است. در این مدت، میزان وزنی قهوه وارداتی حدود ۴۹ هزار تن بوده و نسبت به سال قبل، ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲، کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا به ترتیب پنج کشور بزرگترین همکاران تجاری در واردات قهوه به ایران بودند و ۹۵ درصد از ارزش کل واردات قهوه از طریق این پنج کشور انجام شده است.

با توجه به این گزارش، امارات متحده عربی با مبلغ ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از کل واردات قهوه به ایران را به خود اختصاص داده است.

به گفته گزارش، حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش کل واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام شده است و سپس گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رتبه‌بندی بعدی قرار گرفته‌اند.

در سال ۱۴۰۲، این واردات قهوه توسط ۱۲۱ فرد و شرکت صورت گرفته است. لازم به ذکر است که تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده و برزیل، کلمبیا و ویتنام بزرگترین صادرکنندگان قهوه و آمریکا، آلمان و بلژیک بزرگترین واردکنندگان قهوه به شمار می‌روند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ صدم درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

منبع :
وب‌سایت خبر فوری

خبرهای مشابه

همچنین بخوانید
بستن
دکمه بازگشت به بالا