ممنوعیت معامله با دلار در ۸ بانک عراقی اعلام شد

به گزارش وبگاه “واچر گرو (Watcher. Guru)”، عراق در هماهنگی با برنامه دلارزدایی بریکس، هشت بانک تجاری داخلی خود را از انجام معامله با دلار آمریکا منع کرده است. این تصمیم در چارچوب اقداماتی است که عراق برای محدود کردن کلاهبرداری، پولشویی و استفاده‌های غیرقانونی دیگر از دلار آمریکا اتخاذ کرده است.

بانک‌های محلی عراق به مزایده روزانه دلار آمریکا، که توسط بانک مرکزی این کشور برگزار می‌شود، دسترسی نخواهند داشت و سایر بانک‌های محلی نیز قادر به دسترسی به ذخایر دلاری بانک مرکزی عراق نخواهند بود.

به گفته گزارش مذکور، این تصمیم جهت اجرای برنامه گروه بریکس اتخاذ شده است که هدف آن، ممانعت از سلطه معامله با دلار آمریکا است. گروه بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در نشست سال گذشته خود در آفریقای جنوبی با پذیرش اعضای جدید گروه، از جمله ایران، به توسعه گروه پرداختند و مانع از معمله با دلار شدند.

ممنوعیت معامله با دلار در 8 بانک عراقی اعلام شد

به گفته خبرگزاری ایرنا، طبق تصمیم سران گروه بریکس که در نشست شهریور ماه گذشته آنان در آفریقای جنوبی اعلام شد، این گروه قصد دارد از ارزهای ملی اعضا و سیستم‌های پرداخت جایگزین به جای دلار آمریکا برای تسهیل در مبادلات اقتصادی استفاده کند.

عراق نیز به عنوان یکی از کشورهایی که علاقه‌مند به پیوستن به ائتلاف بریکس و شرکت در روند جهانی دلارزدایی است، اقداماتی را در جهت کنترل معاملات بازار سیاه دلار آمریکا در حال انجام است که به تحلیل اقتصادی این کشور آسیب می‌رساند.

هدف عراق از اعمال این ممنوعیت، کنترل نوسانات نرخ ارز در بازار سیاه است و این اقدام می‌تواند به تقویت واحد پول محلی عراق، یعنی دینار، کمک کند.

منبع :
وب سایت reuters

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا