ایران؛ دومین تولید کننده سوخت مایع

وزارت انرژی آمریکا از افزایش ۱۱۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای تولید سوخت مایع ایران در سه‌‌‌‌ ماه نخست ۲۰۲۴ خبر داد و ایران را بزرگ‌ ترین تولیدکننده این محصول پس از عربستان در اوپک معرفی کرد.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که تولید سوخت مایع ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به افزایش ۱۱۰ هزار بشکه رسیده است. این گزارش ایران را دومین بزرگترین تولیدکننده سوخت مایع در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از عربستان عربستان معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت خام ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در مقایسه با سه ماه قبل، تولید نفت خام ایران روزانه ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است و در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز تولید شده است. میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز بوده است و منتظر می‌رود در سال ۲۰۲۴ میانگین تولید روزانه این محصول در ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه برسد.

همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید کل سوخت مایع ایران را تخمین زده است که شامل نفت خام و محصولات مایع دیگر شامل میعانات گازی است، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. بنابراین، علاوه بر نفت خام، ایران روزانه یک میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه سایر سوخت‌های مایع را تولید می‌کند که بیشتر آن میعانات گازی است. تولید سوخت مایع ایران در سه ماه نخست ۲۰۲۴ نسبت به سه ماه چهارم سال گذشته ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و ایران در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ بیش از ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است.

با افزایش تولید سوخت مایع ایران به این میزان و کاهش تولید عراق، ایران به عنوان دومین بزرگترین تولیدکننده در اوپک تشخیص داده شده است. در سه ماه نخست ۲۰۲۴، ایران ۱۴٪ از کل تولید سوزارت انرژی آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴، افزایش ۱۱۰ هزار بشکه در تولید سوخت مایع ایران را اعلام کرد. این افزایش باعث شد که ایران، پس از عربستان، بزرگترین تولیدکننده سوخت مایع در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باشد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، که وابسته به وزارت انرژی آمریکا است، تولید نفت خام ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این تعداد نسبت به سه ماه قبل، روزانه ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است. در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳، ایران روزانه بیش از ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کرد.

میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز بوده است و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ میانگین تولید روزانه به بالای ۳ میلیون بشکه برسد. به طور همزمان، اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین زده است که تولید کلی سوخت مایع ایران، شامل نفت خام و محصولات مایع دیگر از جمله میعانات گازی، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این دوره زمانی، ایران روزانه بیش از ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه سوخت مایع دیگر تولید کرده است. در مجموع، تولید سوخت مایع ایران در سه ماه نخست ۲۰۲۴ نسبت به سه ماه چهارم سال قبل، ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این افزایش تولید، ایران به عنوان دومین بزرگترین تولیدکننده در اوپک شناخته می‌شود. در این بازه زمانی، عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه روزانه در رتبه نخست قرار دارد و عراق با ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه روزانه در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا