راه‌اندازی ۶ پروژه پتروشیمی در سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از راه‌اندازی ۶ پروژه جدید پتروشیمی و تبدیل متانول به بنزین برای جبران ناترازی خبر داد.

راه‌اندازی ۶ پروژه پتروشیمی در سال جاری

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد که در سال جاری، شش پروژه جدید پتروشیمی شامل آپادانا، هنگام، واحد اوره، صدف عسلویه، ارغوان گستر ایلام، طرح HYCO پتروشیمی کارون و طرح پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه به بهره‌برداری خواهند رسید. این پروژه‌ها در راستای توسعه صنعت پتروشیمی کشور و افزایش تولید محصولات پتروشیمی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالعلی علی‌عسگری با اشاره به موفقیت‌های اخیر هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت: این هلدینگ با تلاش‌های صورت‌گرفته، توانست در میان ۲۷ شرکت برتر دنیا، ۹ پله صعود کرده و در رتبه ۱۸ جهان قرار گیرد. این موفقیت چشمگیر نشان‌دهنده پیشرفت‌های بزرگی است که در سطح بین‌المللی به دست آمده است. همچنین، در ارزیابی داخلی، این شرکت به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های ایرانی شناخته شده و نتایج حسابرسی‌ها نیز حاکی از عملکرد موفق این هلدینگ است.

افزایش تولید پتروشیمی

وی در ادامه به افزایش میزان تولید اشاره کرد و گفت: تولیدات شرکت نسبت به سال گذشته با رشد بیش از یک و نیم میلیون تن همراه بوده است. در سال ۱۴۰۲، تولیدات پتروشیمی با رشدی معادل ۶.۶ درصد به ۲۴.۷ میلیون تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود این میزان با رشد ۱۶.۲ درصدی به ۲۸.۷ میلیون تن در سال جاری برسد. هلدینگ خلیج فارس هر سال به‌طور میانگین رشد ۷ درصدی را تجربه می‌کند که تحقق این میزان رشد، دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

فروش محصولات پتروشیمی

علی‌عسگری همچنین در خصوص فروش محصولات پتروشیمی گفت: میزان فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و صادراتی در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۷.۶ میلیون تن بوده و این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۹.۴ میلیون تن افزایش یافته است که رشدی نزدیک به ۱۰ درصد را نشان می‌دهد. همچنین، کل درآمدهای فروش هلدینگ به ۵۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و برنامه‌ریزی شده است تا این رقم در سال آینده به ۷۰۹ هزار میلیارد تومان برسد.

پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرا

وی با اشاره به پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرا، توضیح داد: هم‌اکنون ۳۲ پروژه در حال اجراست که ۱۷ پروژه اصلی هلدینگ با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ میلیون تن در دست احداث است. سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز برای این پروژه‌ها بالغ بر ۹.۸۱۵ میلیون دلار و ۱۰۲۲ هزار میلیارد ریال تخمین زده شده است.

تأمین خوراک پایدار و پروژه‌های زیست‌محیطی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین به سیاست‌های کلان پتروشیمی در تأمین خوراک پایدار اشاره کرد و گفت: طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون به‌منظور تأمین خوراک پایدار برای پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در حال اجراست. این طرح شامل ۲۷ پروژه فرعی برای هفت میدان نفتی مستقل است که از طریق آن ۸۹ مشعل خاموش خواهد شد و گازهای همراه نفت جمع‌آوری و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تبدیل متانول به بنزین

علی‌عسگری همچنین به اهمیت تبدیل متانول به بنزین برای جبران کمبود بنزین اشاره کرد و اظهار داشت: با راه‌اندازی پتروشیمی آپادانا، این برنامه عملیاتی خواهد شد. این پروژه به‌منظور تأمین نیازهای سوختی کشور و بهبود وضعیت تولید بنزین انجام می‌شود.

بازسازی و نوسازی تاسیسات

وی در پایان تأکید کرد که با توجه به نیاز به تاسیسات فرآورشی سرچاهی برای افزایش تولید نفت و دسترسی به خوراک پایدار، برنامه‌هایی برای بازسازی و نوسازی تاسیسات فرسوده و جایگزینی واحدهای فراورشی سریع‌النصب و با راندمان بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا