کاهش قیمت نفت سنگین ایران همسو با اوپک

قیمت نفت سنگین ایران در سپتامبر به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسید که نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد کاهش یافته است؛ این کاهش همزمان با افت قیمت سایر گریدهای نفتی اوپک است.

کاهش قیمت نفت سنگین ایران همسو با سایر گریدهای نفتی اوپک در سپتامبر

قیمت نفت سنگین ایران در سپتامبر، همزمان با کاهش قیمت سایر گریدهای نفتی اوپک، کاهش یافت. بر اساس گزارش سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در این ماه به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسید که نسبت به ۷۷ دلار و ۶۳ سنت در اوت، ۴ دلار و ۴ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این دومین کاهش ماهانه متوالی قیمت نفت سنگین ایران بود.

این کاهش در قیمت نفت سنگین ایران، بخشی از کاهش کلی در ارزش سبد نفتی اوپک نیز محسوب می‌شود.

میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون به ۸۱ دلار و ۸۵ سنت رسیده که اندکی کمتر از میانگین سال ۲۰۲۳ به میزان ۸۲ دلار و ۳۷ سنت است. این کاهش در قیمت نفت سنگین ایران، بخشی از کاهش کلی در ارزش سبد نفتی اوپک نیز محسوب می‌شود. در سپتامبر، میانگین ارزش سبد نفتی اوپک با کاهش ۴ دلار و ۸۲ سنت معادل ۶.۱ درصد به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. این کاهش نشان از روند کاهشی بازار نفت جهانی در این ماه دارد.

همچنین قیمت قرارداد نفت برنت برای تحویل در ماه آتی در سپتامبر با ۶ دلار و یک سنت معادل ۷.۶ درصد کاهش، به ۷۲ دلار و ۸۷ سنت رسید. در بازار آمریکا نیز، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه آینده، ۴ دلار و ۶۳ سنت معادل ۶ درصد کاهش یافت و به ۷۲ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت کشورهای عضو اوپک در سپتامبر به ۲۶.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ماه قبل ۶۰۴ هزار بشکه کاهش داشت.

در این میان، تولید نفت ایران و کویت افزایش یافت، در حالی که لیبی، عراق، نیجریه و عربستان سعودی کاهش تولید داشتند.

از سوی دیگر، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس نیز در سپتامبر به ۱۴.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۷ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل داشت.

در همین حال، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که این رقم کمتر از رشد پیش‌بینی شده ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته است. اوپک همچنین پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت چین را از ۶۵۰ هزار بشکه به ۵۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

این گزارش نشان‌دهنده نگرانی‌های جهانی درباره کاهش رشد تقاضای نفت، به ویژه در چین به دلیل مشکلات اقتصادی و روی آوردن به سوخت‌های پاک‌تر است.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا