کاهش نرخ بهره معکوس چین و تزریق نقدینگی به سیستم بانکی

بانک مرکزی چین با کاهش نرخ بهره و تزریق 234.6 میلیارد یوان نقدینگی به سیستم بانکی، به حفظ نقدینگی در پایان سه‌ماهه کمک کرد.

کاهش نرخ بهره معکوس چین و تزریق نقدینگی به سیستم بانکی

بانک مرکزی چین اقدام به تزریق نقدینگی و کاهش نرخ بهره معکوس ۱۴ روزه کرد. این اقدام برای نخستین بار پس از چند ماه و به منظور حفظ نقدینگی در سیستم بانکی صورت گرفت. بر اساس اعلام بانک مرکزی چین (PBOC)، ۲۳۴.۶ میلیارد یوان معادل ۳۳.۲۹ میلیارد دلار از طریق عملیات بازار باز به سیستم بانکی تزریق شد. هدف از این اقدام، تأمین نقدینگی در پایان سه‌ماهه و حفظ آن در سطح معقول است.

همچنین، بانک مرکزی ۱۶۰.۱ میلیارد یوان از طریق عملیات معکوس ۷ روزه با نرخ ۱.۷۰ درصد و ۷۴.۵ میلیارد یوان از طریق عملیات معکوس ۱۴ روزه با نرخ ۱.۸۵ درصد تزریق کرد. این در حالی است که در آخرین عملیات مشابه، نرخ بهره معکوس ۱۴ روزه ۱.۹۵ درصد بود.

تحلیلگران معتقدند که این عملیات تزریق نقدینگی به تنهایی به معنای یک سیاست تسهیل‌گرانه گسترده نیست. بانک مرکزی چین معمولاً از عملیات معکوس ۱۴ روزه برای تامین نقدینگی در تعطیلات طولانی‌مدت استفاده می‌کند. آخرین باری که این عملیات انجام شد، در آستانه تعطیلات بهاری در ماه فوریه بود.

تزریق نقدینگی پیش از تعطیلات

این تزریق نقدینگی در آستانه تعطیلات روز ملی چین که از ۱ اکتبر آغاز می‌شود، انجام شده است. کاهش نرخ بهره معکوس ۱۴ روزه نیز به دنبال کاهش نرخ ۷ روزه‌ای است که در ماه جولای رخ داد.

ژانگ ژیوِی، اقتصاددان ارشد موسسه مدیریت دارایی Pinpoint، در این باره گفت: “این کاهش نرخ بهره به‌خودی‌خود نشانه‌ای از تسهیل بیشتر سیاست پولی نیست، اما انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده نرخ بهره ۷ روزه و همچنین نسبت ذخیره قانونی کاهش یابد. فردا کنفرانسی برگزار می‌شود که در آن مسئولان مالی موضع خود را درباره سیاست‌های اقتصادی تشریح خواهند کرد.”

چشم‌انداز اقتصادی چین

اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با فشارهای کاهش تورم روبه‌رو است و با وجود مجموعه‌ای از سیاست‌های تشویقی، همچنان در تلاش برای تقویت رشد داخلی است. هفته گذشته، پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا دوره تسهیل پولی خود را با کاهش نیم درصدی نرخ بهره آغاز کرد، انتظارها برای تسریع اقدامات مشابه توسط بانک مرکزی چین افزایش یافت.

همچنین قرار است روز سه‌شنبه، مسئولان بانک مرکزی چین، اداره ملی تنظیم مقررات مالی و کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار چین در یک کنفرانس خبری مشترک در خصوص حمایت‌های مالی از اقتصاد صحبت کنند.

فعالیت اقتصادی ضعیف چین باعث شده تا بسیاری از کارگزاری‌های جهانی پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ به کمتر از هدف رسمی دولت، یعنی حدود ۵ درصد، کاهش دهند. با این حال، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، از مقامات خواسته است که تلاش کنند تا به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی سالانه کشور دست یابند.

منبع :
وبسایت اینوستینگ

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا