اقتصاد چرخه ای و انرژی های تجدیدپذیر

اقتصاد پایدار: نوآوری باز، اقتصاد چرخه‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر

اقتصاد پایدار مفهومی است که در چند سال گذشته در رسانه‌ها، دولت‌ها و جوامع کوچک و بزرگ مردمی بسیار شنیده می‌شود. در اقتصاد پایدار، تمرکز بر روی دوام و ثبات بلند مدت یک اقتصاد و در عین حال تأثیراتش بر جوامع و محیط زیست است. به ویژه، در اقتصاد پایدار به مدیریت مسئولانه منابع، تولید، مصرف و فعالیت‌های اقتصادی تأکید می‌شود تا نسل‌های فعلی و آینده بتوانند نیازهای خود را برآورده و از کیفیت زندگی مناسبی برخوردار باشند.

یکی از جنبه‌های کلیدی اقتصاد پایدار، استفاده محتاطانه و البته بهینه از منابع طبیعی است. چنین امری مستلزم به حداقل رساندن استفاده از منابع، کاهش ضایعات و آلودگی‌های متأثر از آن‌ها، ارتقاء بهره‌وری منابع و آگاهی رسانی جمعی درباره این فعالیت‌ها است. بر اساس اصول اقتصاد پایدار، منابع محدودی مانند سوخت‌های فسیلی و مواد معدنی باید به گونه‌ای مدیریت شوند که توانایی و پتانسیل موجود برای نسل‌های آینده در برآورده کردن نیازها خود به خطر نیافتند.

علاوه بر این، اقتصاد پایدار ملاحظات اجتماعی و اخلاقی را نیز در نظر می‌گیرد. به ویژه، بر اهمیت توزیع عادلانه ثروت، دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و رفاه جوامع تأکید می‌کند؛ هدف در یک اقتصاد پایدار باید کاهش فقر، نابرابری، بخصوص نابرابری‌های اجتماعی، و سطح دسترسی به نیازهای اولیه، ثانویه و پیشرفته باشد. در چنین اقتصادی، سازمان‌ها و جوامع با درنظر گرفتن تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی فرایندهای خود فعالیت می‌کنند و موفقیت مالی با اصول اخلاقی و مسئولانه سازگار است.

اقتصاد پایدار اما، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد، زیرساخت‌هایی که نه فقط جنبه فیزیکی و تکنولوژی، بلکه جنبه اجتماعی و تعامل جمعی را نیز مدنظر قرار می‌دهند. برای مثال، نوآوری باز یا Open Innovation یک مولفه کلیدی در تحقق اصول اقتصاد پایدار است. همچنین است مفاهیم دیگری چون اقتصاد چرخه‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر که در ادامه به تفصیل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیشنهاد دروازه اقتصاد برای مقالات مرتبط:

اینترنت اشیاء چیست و چه تأثیری بر اقتصاد پایدار دارد؟

فناوری بلاکچین و تأثیرات اقتصادی آن

چرا کشورها به اقتصاد پایدار نیاز دارند؟

برخی از مفاهیم اقتصادی وجود دارند که به دلیل دانش پایین جمعی، نادیده گرفته می‌شوند، همیشه در حد یک تئوری می‌مانند، یا اینکه تنها یک شعار برای خالی نماندن عریضه هستند. با این حال، اقتصاد پایدار یک اصطلاح فوق العاده حیاتی برای هر جامعه‌ای است که در آتیه خود ثبات، سازگاری، پایداری و بقای بهینه‌ای را تصور می‌کند. دلایل زیر نمونه‌هایی برای توضیح اهمیت اقتصاد پایدار برای یک جامعه هستند.

رفاه بلندمدت

اقتصاد پایدار به طور اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های پر دوام تعریف شده است. پیروی از بایست‌های آن در دسترس بودن منابع، رشد اقتصادی پایدار و ایجاد یا حفظ فرصت‌های بهبود برای نسل‌های فعلی و آینده را تضمین می‌کند. با مدیریت هوشمندانه منابع و اجتناب از بهره‌برداری بیش از حد از آن‌ها، می‌توان رونق اقتصادی را در بلند مدت حفظ و افزایشی کرد.

حافظت از محیط‌ زیست در قالب اقتصاد پایدار

مبانی اقتصاد پایدار، با به حداقل رساندن میزان استفاده از منابع، آلودگی و تخریب زیستگاه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ شیوه‌های پایدار در مدیریت صنایع بر بهینگی فرایندها و کاهش انتشار مواد مضری چون دی اکسید کربن تأکید دارند. این شیوه‌ها اهمیت دو چندانی به تنوع زیستی، هوا و آب پاک می‌دهند. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل در سهل‌انگاری مردم عادی در امور حفظ محیط‌ زیست، دسترسی نابرابر آن‌ها به رفاه است و هرچقدر این دسترسی بالاتر رود، تأمل در رفتار جمعی بیشتر و آسیب به محیط زیست کمتر می‌گردد.

برابری اجتماعی

اقتصادهای پایدار با کاهش نابرابری درآمدی و ایجاد دسترسی‌های عادلانه به منابع و فرصت‌ها، رفاه پایدار و استرس جمعی پایین‌تر را منجر می‌شوند. در جوامعی که همه افراد آن امکان نسبتا برابری در بهبود سطح زندگی خود دارند، تنش کمتر است و درگیری‌های اجتماعی به حداقل می‌رسد.

تاب‌آوری در برابر بحران‌ها

اقتصاد پایدار سطح تاب‌آوری یک جامعه در مقابل بحران‌هایی چون سیل، زلزله، همه‌گیری و مشابه آن‌ها را بالا می‌برد. بخصوص، با تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی، سطح بدهی دولت‌ها پایین می‌آید و انعطاف بیشتری در مقابل بحران‌های ناگهانی خواهند داشت. کشورها با سازوکار اقتصاد پایدار، در مقابل بحران‌های اقتصادی واکنش بهتری نشان می‌دهند و از رکودها با سرعت بیشتر و صدمه کمتری عبور می‌کنند.

مسئولیت جهانی

دنیای کنونی در حال تبدیل شدن به یک دهکده ارتباطی با سطح تعامل بسیار بالاست. در چنین اکوسیستمی، رفتار هر دولت، سازمان یا شخصی می‌تواند بر ارتباطات آتی و دسترسی‌های بین‌المللی او تأثیر بگذارد. شیوه‌های اقتصاد پایدار موج‌های مثبت به گره‌های دیگر از این شبکه ارتباطی می‌فرستند و سازگاری بیشتری با تصمیمات برون مرزی دارند.

رقابت و مزیت تجاری

در بازارهای کسب‌وکار کنونی و بخصوص انواع پیش رو، ساختارهای پایدار و استراتژی‌های نشأت گرفته از آن‌ها جزء مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها به حساب می‌آیند. هر چقدر یک شرکت اصول پایدار و نوآورانه بیشتری را به کار گیرد، وجه اجتماعی بهتری دارد، مشتریان از طیف‌های مختلف را به خود جلب می‌کند و دیگران برای همکاری با آن تمایل بیشتری نشان خواهند داد. علاوه بر این، عملیات متناظر با شیوه‌های پایدار بهینه‌تر، کم‌هزینه‌تر و منعطف‌ترند.

در دسترس بودن منابع

همه منابع طبیعی تجدیدناپذیر روزی تمام می‌شوند و اقتصادهایی که مبنای خود را تنها بر بهره‌برداری از این منابع تعریف کرده‌اند، در بلندمدت به چالش‌های عظیمی بر می‌خورند. چالش‌هایی که در بطن آن‌ها عدم وجود مواد اولیه وجود دارد. چند دهه پیش رو، دهه‌های کاهش دسترسی کشورها به منابع طبیعی و جنگ بر سر منابع اندک باقیمانده است. در چنین جنگی، کشورهایی برترند که اقتصاد پایدار خود را تمرین کرده‌اند و به ثباتی نسبی در اصول پایدار متناظر با آن رسیده‌اند.

انطباق با قوانین ملی و بین‌المللی

اکثر کشورهای جهان قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره نحوه برداشت از منابع، رفتار با نیروی انسانی و استانداردهای شغلی تعریف کرده‌اند. شرکت‌ها برای سازگاری با این قوانین جدید، باید فرایندهای خود را با اصول توسعه پایدار منطبق سازند.

توسعه پایدار چیست؟

این مفهوم در سال ۱۹۸۷ و در گزارش Brundtland  (سیاست‌مدار نروژی) به عنوان توسعه‌ای در راستای برطرف کردن نیازهای کنونی، بدون به مخاطره‌ انداختن توانایی و دسترسی‌های آینده، تعریف شده‌ است. توسعه پایدار یک رویکرد چند وجهی در جهت پاسخگویی به نیازهای حال حاضر بدون به خطر انداختن توانایی‌ها و دسترسی‌های نسل‌های بعدی است.

سه بعد کلیدی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی وجه‌های اصلی توسعه پایدار را تشکیل می‌دهند. بخصوص، در توسعه پایدار هدف ایجاد یک تعادل منطقی، شدنی و عادلانه انسان در این سه بعد است. به ویژه، توسعه پایدار اذعان دارد که رشد اقتصادی باید با برابری اجتماعی و پذیرش و عمل به مسئولیت‌های زیست‌محیطی همراه باشد تا رفاه بلندمدت برای همگان تضمین گردد.

به عنوان یک بعد اساسی، اقتصاد پایدار به دنبال تحقق اهداف کلی در توسعه پایدار از دریچه اقتصادی آن است. در این تلاش، برداشت مسئولانه از محیط زیست و برآورده کردن رفاه اجتماعی در کانون فرایندها قرار می‌گیرد. برای مثال، سرمایه‌گذاری در منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی بادی و خورشیدی به جای بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی نه تنها باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آسیب‌ها متناظر با آن می‌گردد، بلکه رشد اقتصادی بخش انرژی پاک را نیز تضمین می‌کند.

توسعه پایدار و دیجیتالی سازی

شهرهای کنونی با سرعت سرسام‌آوری در حال گسترش هستند و هم‌زمان با این گسترش شهری، آلودگی محیطی، ترافیک و دیگر مشکلات متناظر افزایش می‌یابد. علاوه بر این، با افزایش حجم فرایندها، بهره‌وری مدیریت منابع نیز کاهش می‌یابد و زنجیره‌های جدید از خطا شکل می‌گیرند.

برای دسترسی به اهداف توسعه پایدار، شهرهای بزرگ دنیا از دیجیتالی سازی به عنوان استراتژی مبنا استفاده می‌کنند. این استراتژی شامل ۳ رکن اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی زیر است:

  • اقتصاد پایدار: سرمایه‌گذاری در سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند مانند اپلیکیشن‌های مدیریت ترافیک، ردیابی زمان واقعی حمل‌ونقل عمومی و پلتفرم‌های اشتراکی مانند سامانه قرض دادن دوچرخه‌های شارژی. در اینجا هدف از دیجیتالی سازی کاهش حجم ترافیک در مناطق مختلف و مصرف سوخت، و افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل است.
  • جامعه پایدار: توسعه مبانی دیجیتالی سازی در بخش سلامت برای افزایش سطح دسترسی اعضاء جامعه به نیازهای بهداشتی، در گرو بهره درست شهرها از پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتال و مدیریت درست آن‌هاست. بخصوص، پلتفرم‌های میز خدمت در بخش سلامت می‌توانند به دورترین نقاط شهری و روستایی خدمات سلامت و آگاهی رسانی عمومی بدهند.
  • محیط زیست پایدار: شهرداری می‌تواند حسگرهای IoT را در سراسر شهر نصب کند تا میزان آلودگی، استفاده از آب و انرژی به صورت مستمر ثبت، تحلیل و برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های آتی به کار گرفته شود. این تحلیل‌ها کمک شایانی به تخصیص بهینه منابع، کاهش مصرف آب و … خواهند کرد. همچنین، آن‌ها می‌توانند از صفحات خورشیدی برای تأمین برق نقاط مختلف شهر بهره بگیرند و از این طریق نیز میزان دی اکسید کربن معلق در هوای شهر را کاهش دهند.

نوآوری باز چیست و چه ارتباطی با اقتصاد پایدار دارد؟

منظور از نوآوری باز رویکردی مشارکتی و فراگیر در نوآوری است که شامل استفاده از ایده‌ها، تخصص و منابع خارجی برای ارتقاء فرایندهای نوآورانه یک شرکت می‌شود. در سازمان‌هایی که از استراتژی نوآوری باز بهره می‌گیرند، به جای تکیه انحصاری بر تلاش‌های تحقیق و توسعه داخلی، مدیران فعالانه به دنبال دانش و مشارکت‌های خارجی هستند و از هر ایده‌ مشارکتی استقبال می‌کنند. این رویکرد به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از مجموعه وسیع‌تری از ایده‌ها بهره ببرند و توسعه محصولات، خدمات و فناوری‌های جدید را تسریع بخشند.

اصول پایه نوآوری باز شامل موارد زیرند:

  • فعالیت مشارکتی با سازمان‌ها و اشخاص خارج از سازمان
  • خلق یک ذهنیت باز به نوآوری
  • ساخت اکوسیستم‌های مشارکتی
  • امکان اشتراک ریسک
  • آموزش و همکاری‌های فراصنعتی
  • توسعه اصول مشتری مداری

ارتباط نوآوری باز با اقتصاد پایدار

نوآوری باز می‌تواند با تقویت نوآوری، افزایش رقابت‌پذیری و محرک رشد اقتصادی بودن، به پایداری اقتصادی کمک کند. نوآوری باز استخر ایده‌ها و منابع در دسترس سازمان‌ها برای خلق فرایندها، خدمات و محصولات جدید را گسترش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های نوآورانه را به طور کارآمدتری توسعه دهند. در نتیجه، محصولات و خدمات با چالش‌های اجتماعی و محیطی سازگاری بیشتری دارند و ایده‌ها حول اقتصاد پایدار شکل می‌گیرند.

برای مثال، تلاش‌های مشترک بین شرکت‌ها، موسسات تحقیقاتی و استارت‌آپ‌ها می‌توانند به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های پایدار مانند راه‌حل‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر یا فرآیندهای تولید سازگار با محیط زیست منجر شوند.

علاوه بر این، نوآوری باز می‌تواند با ترویج همکاری بین حوزه‌ای و اشتراک دانش، محرکه‌ای پایه برای اقتصاد پایدار باشد. وقتی شرکت‌ها از سیاست نوآوری باز بهره می‌برند، از تخصص صنایع و حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنند. رویکردهای بین رشته‌ای منجر به انتقال دانش، تسریع در پذیرش فناوری و استراتژی‌های پایدار در بخش‌های مختلف صنعت می‌شوند.

اقتصاد چرخه‌ای یا Circular Economy

یکی دیگر از تئوری‌های مرتبط با اقتصاد پایدار، اقتصاد چرخه‌ای است. اقتصاد چرخه‌ای یک مدل اقتصادی است که به دنبال به حداقل رساندن ضایعات، به حداکثر رساندن بهره‌وری منابع و ترویج شیوه‌های پایدار با تمرکز بر رویه طراحی مجدد فرایندها، تولید، استفاده و دفع محصولات است.

برخلاف اقتصاد خطی سنتی که در آن محصولات ایجاد، استفاده و دور ریخته می‌شوند، هدف در اقتصاد چرخه‌ای ایجاد سیستم‌های حلقه بسته است که در آن‌ها مواد و منابع به طور مداوم مورد استفاده مجدد، تولید مجدد یا بازیافت قرار می‌گیرند. هدف اصلی در این تفکر اقتصادی، رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی مانند کاهش منابع، آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی و در عین حال ایجاد یک اقتصاد پایدار برای شرکتی خاص یا جامعه‌ای بزرگ‌تر است.

بنابراین، اقتصاد چرخه‌ای در تعامل تنگاتنگ با اصول اقتصاد پایدار است، زیرا چارچوبی را برای دستیابی به رونق اقتصادی ارائه می‌دهد که در آن، رفع چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی در رأس برنامه‌های صنعتی و تولید قرار می‌گیرند. موارد زیر جنبه‌های مختلف از این ارتباط اقتصاد پایدار و چرخه‌ای هستند:

  • افزایش بهره‌وری منابع
  • کاهش دورریز و هزینه‌ تولید
  • نوآوری و اشتغال زایی
  • توسعه طول عمر محصولات
  • تعریف مدل‌های کسب‌وکار پایدار
  • پاسخگو بودن به عوامل زیست‌محیطی و اجتماعی
  • حل چالش‌های متناظر با کاهش دسترسی به منابع

مثال‌هایی از تحقق اصول اقتصاد پایدار

وقایع فاجعه‌بار چند دهه اخیر مانند سیل‌های فراگیر، طوفان‌های فصلی پیش‌بینی نشده، آلودگی اقیانوس‌ها، کاهش دسترسی جوامع به آب آشامیدنی و … باعث شده در اکثر کشورها چهارچوب‌های اقتصاد پایدار با فناوری‌های نوآورانه ترکیب شوند و راه‌حل‌های پایدار پیشنهاد گردند. در ادامه چند نمونه از این نوآوری‌های مبتنی بر اقتصاد پایدار را ارائه می‌کنیم.

نوآوری جذب آب موجود در هوا

یکی از بهترین نمونه‌ها در فناوری نوآورانه فناوری‌های جذب آب موجود در هوا است. برای مثال، شرکت Source فناوری جدیدی تحت عنوان Zero Mass Water معرفی کرده که با بهره‌گیری از پنل‌های خورشیدی می‌تواند آب موجود در هوا را جذب و تصفیه کند. این فناوری برای مناطقی که رطوبت هوا در آن‌ها بالاست اما امکانات کمی برای سدسازی و تصفیه آب در آن‌ها وجود دارد، بسیار کاربردی است.

بازیافت

بازیافت همچنان یکی از بهترین شیوه‌ها در کاهش تأثیرات زیست‌محیطی جوامع است. امروزه شرکت‌های مختلفی کسب‌وکار خود را حول فرایند بازیافت انواع مواد و مشتقات این فرایند تعریف کرده‌اند. مفاهیم جدیدی چون e-cycling، downcycling، upcycling و precycling خلق شده‌اند که همه به جنبه‌های مختلف از بازیافت و شیوه‌های آن اشاره دارند.

در کشور ژاپن شهرهایی مانند کامیکاتسو وجود دارند که زباله‌های خود را به بیشتر از ۴۰ دسته تقسیم می‌کنند و فرایند بازیافت از همان لحظه مصرف محصولات آغاز می‌شود. مردم کیسه‌ها و بطرهای پلاستیکی را می‌شویند تا برای بازیافت آماده باشند، قوطی‌های فلزی را فشرده می‌سازند و بطری‌های شیشه‌ای قابل استفاده مجدد را از بطری‌های ارسالی برای بازیافت جدا می‌کنند.

۱۰ کشور برتر دنیا از نظر توسعه فرایندهای اقتصاد پایدار

اقتصاد پایدار دیگر نه تنها یک بایست ملی است، بلکه به جنبه‌ای از مزیت رقابتی برای صنایع و دولت‌ها بدل شده است. در صنایع، گزارش‌های سالانه از فعالیت‌های مرتبط با توسعه پایدار تحت عنوان Sustainability Reports منتشر می‌شود که در آن شرکت‌ها به دستاوردهای خود در دایره فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد پایدار می‌پردازند.

کشورهای مختلف هر ساله برنامه‌ای مستند و مرحله به مرحله در شیوه‌های پرداختن به چالش‌های زیست محیطی، سرمایه‌گذاری در ایده‌های فناوری محور و تلاش برای جذب همکاری بیشتر از سمت جوامع طراحی می‌کنند. متناظر با تمام این فعالیت‌ها، رده‌بندی زیر از ده کشور موفق در پیاده‌سازی فرایندهای مرتبط با اقتصاد پایدار به شکل زیر ارائه می‌شود.

  1. دانمارک: از جمله کشورهایی که  تعهدات مرتبط صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ را پذیرفته، سرمایه‌گذاری کلانی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، کشاورزی ارگانیک را مبنای صنعت کشاورزی قرار داده است و از پیشگامان در حوزه حمل و نقل پایدار است.
  2. انگلیس: تا سال ۲۰۱۲ انگلیس در رتبه ۲۳ از این رده‌بندی بود. انگلیس از جمله کشورهای صنعتی است که معاهده صفر خالص ۲۰۵۰ را پذیرفته است. برنامه‌ای ۴۰ ساله برای کاهش و حذف سوخت‌ها با سطح بالا از انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. از نظر سلامت آب‌های آشامیدنی جزء رتبه‌های برتر در دنیاست و فعالیت‌های خوبی در زمینه کنترل آلودگی‌های خاک و مصرف انرژی فسیلی داشته است.
  3. فنلاند: فنلاند بیشترین مناطق (از نظر نسبت ابعاد کشور به سایر کشورها) محافظت شده جنگلی و دریایی را دارد. برنامه‌های بلندمدت آن در محافظت از خاک باعث کاهش حداکثری استفاده از کودهای شیمیایی شده و آلودگی آب‌های شیرین را تقریبا به صفر رسانده است. ۳۵ درصد انرژی مصرفی در فنلاند از مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شوند.
  4. مالتا: تا دو سال پیش این کشور در رده ۲۳ام از نظر بهبودهای متناظر با اقتصاد پایدار بود. با یک برنامه‌ چند ساله و فوق‌العاده موفق، این کشور توانسته سطح بهره‌برداری از جنگل‌ها را به شدت کاهش دهد، ماهیگیری غیرقانونی و پر ریسک را به صفر برساند و یکی از پر سرعت‌ترین کشورها در اتخاذ سیاست‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
  5. سوئد: در سوئد بازیافت مواد از لحظه مصرف آن‌ها شروع می‌شود و یک سیستم جامعه محور برای مشارکت عمومی در امر مصرف و بازیافت مسئولانه طراحی شده است. آب آشامیدنی به چنان سطحی از دسترسی رسیده که مصرف آن رایگان است. انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی با سرعتی بیشتر از هر کشور دیگر در حال تبدیل شدن به روتین شرکت‌های تأمین انرژی کشور هستند.
  6. لوکزامبورگ: این کشور کوچک اروپایی می‌تواند نمونه خوبی برای مدیریت درست چالش‌های زیست محیطی و طراحی اصول قابل اجرای اقتصاد پایدار باشد. این کشور یکی از بالاترین سرانه‌های درآمدی را در جهان دارد اما میزان مصرف سوخت‌های فسیلی در آن جزء پایین‌ترین کشورهاست و بازیافت به یک روتین برای کشور تبدیل شده است.
  7. اسلوونی: اسلوونی سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه محافظت از گونه‌های در خطر، مرتع‌ها و آب آشامیدنی داشته است. بخصوص، برنامه نوآورانه آن در زمینه کاهش آلودگی‌های اسیدی خاک زبان زد است. از نظر میزان زمین‌های محافظت شده، با ۳۰ درصد کل مساحت، این کشور اولین در بین کشورهای اروپایی است.
  8. اتریش: اتریش یکی از کشورهای جهان با بالاترین سطح سرزندگی زیست‌محیطی یا Environment Viability است. از نظر استفاده از مواد شیمیایی، اتریش محدود کننده‌ترین قوانین را در بین تمام کشورهای این لیست دارد. این کشور همچنین، پیشگام در زمینه گردشگری سازگار با محیط زیست است.
  9. سوئیس: سوئیس یک اقتصاد پایدار به تمام معناست. از نظر محیط زیست بهترین تعامل انسان و طبیعت را در این کشور میبینیم، از نظر اقتصادی نیز سوئیس بدون بهره‌گیری زیاد از منابع طبیعی خود به بهترین جایگاه در جهان رسیده است. بخش اصلی انرژی کشور از کانون انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، بازیافت در نقطه به نقطه کشور یک فرایند هر روزه است و یکی از بزرگترین خطوط حمل‌ونقل ریلی و برقی اروپا را دارد.
  10. ایسلند: از نظر کیفیت هوا، ایسلند بهترین کشور جهان است. آب آشامیدنی و پاکیزگی محیط زیست در این کشور منحصر به فرد و مدیریت زباله‌های آن جزء نوآورانه‌ترین شیوه‌ها در اروپاست.

جمع‌بندی

اقتصاد پایدار برای ایجاد و حفظ رفاه جمعی، حفاظت از محیط زیست و ایجاد یک جامعه جهانی باثبات و مرفه ضروری است. برای رسیدن به این اهداف نیاز به یک تعادل بین میزان رشد اقتصادی، برابری اجتماعی و نظارت بر شیوه‌های برداشت از محیط زیست است؛ تعادلی که بهینگی را هدف قرار می‌دهد و رفاه کنونی و آیندگان ما را تضمین خواهد کرد.

در کنار مفهوم اقتصاد پایدار، مفاهیم دیگری چون توسعه پایدار، نوآوری باز و اقتصاد چرخه‌ای وجود دارند که از زوایای دیگر به چالش‌های مشترک فکر می‌کنند. به طور دقیق‌تر، در همه این نظریه‌ها و فرایندهای عملیاتی متناظر با آن‌ها، هدف ایجاد محیط‌های صنعتی پاسخگوتر و دوست‌دار طبیعت و سلامت جامعه‌های انسانی هستند.

سوالات متداول

منظور از اقتصاد چرخه‌ای چیست؟

اقتصاد چرخه‌ای به مجموعه سیاست‌هایی گفته می‌شود که بر مبنای آن‌ها فرایند بازیافت و استفاده مجدد به یک اصل و بنیاد صنعتی و اجتماعی بدل می‌شود. به طور دقیق‌تر، محصولات تا جایی که ممکن و بهینه، بخصوص از نظر سلامت، هستند استفاده می‌شوند و در ادامه وارد فرایند بازیافت کارایی می‌شوند که دورریز را به حداقل می‌رساند.

اقتصاد پایدار چیست؟

مجموعه فعالیت‌هایی که حول ایده توسعه پایدار، کم خطر برای انسان و طبیعت، نوآورانه و مشارکتی تعریف شده‌اند.

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا