محدودیت صادرات خرما با وجود ۵۰ درصد مازاد بازار

رئیس انجمن ملی خرما ایران نیز به مشکلات صادرات این محصول اشاره کرده و گفته است که با تعیین عوارض ۵۰ درصدی برای صادرات آن، عملاً صادرات ممنوع شده است.

با توجه به اظهارات رئیس انجمن ملی خرما کشور، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد خرماهای تولید شده در ایران در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند و مشکل مازاد بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

او بیان کرد که در ماه مبارک رمضان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف خرماها در داخل و خارج از کشور صورت می‌گیرد. سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در ایران تولید می‌شود و ۷۰ درصد آن برای مصارف داخلی و ۳۰ درصد آن صادر می‌شود.

رئیس انجمن ملی خرما ایران اظهار کرد که سرانه مصرف آن در کشور حدود ۷ کیلوگرم است و مصرف در برخی استان‌ها تا ۳۰ کیلوگرم برای هر فرد و در بعضی استان‌ها حدود ۱.۵ کیلوگرم است. او افزود که در سال گذشته درآمد حاصل از صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده و طبق برنامه ۵ ساله قرار است این عدد به یک میلیارد دلار برسد.

رئیس انجمن ملی خرما ایران نیز به مشکلات صادرات این محصول اشاره کرده و گفته است که با تعیین عوارض ۵۰ درصدی برای صادرات آن، عملاً صادرات ممنوع شده است.

او هشدار داده که در صورت عدم موفقیت در تحقق اهداف در ماه مبارک رمضان، مشکلات برای تولیدکنندگان وجود خواهد داشت و محصولات در اختیار کشاورزان باقی خواهد ماند. همچنین، او بیان کرده است که در سال جاری تا به امروز ۲۱۰ میلیون دلار صادرات آن صورت گرفته است و تاکنون هنوز ۲۴۰ میلیون دلار تا رسیدن به عدد سال گذشته باقی مانده است.

درباره جایگاه این محصول ایران در جهان، رئیس انجمن ملی خرما ایران اشاره کرده است که ایران به لحاظ تنوع و ارقام این محصول، جایگاه برتری در جهان دارد. او افزوده است که ایران پس از مصر، در رتبه دوم کشورهای صادرکننده در جهان قرار دارد و رقیب ایران در بازار جهانی عربستان سعودی است.

در نهایت، رئیس انجمن ملی خرما ایران بیان کرده است که برای حل مشکلات صنعت خرما در کشور، نیاز به توسعه فرآیندهای بسته بندی، ارتقاء کیفیت و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تولید و صادرات خرما است. او اشاره کرده است که بازاریابی مناسب و تبلیغات فعال در خصوص خواص خرما و روش‌های مصرف آن نیز می‌تواند به توسعه بازار خرما کمک کند.

در نهایت، او بیان کرده است که انجمن ملی خرما ایران به عنوان سازمانی نظارتی و مشاوره‌ای در حوزه تولید و صادرات خرما فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند تا با حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، صنعت خرما را در کشور توسعه دهد و مشکلات موجود را برطرف کند.

با توجه به اظهارات رشید فرخی، خبرنگار بخش کشاورزی، قیمت خرما در سال جاری با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها، افزایش یافته است. در سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم حدود ۷۰ هزار تومان بوده است، اما در سال جاری با تورم حدود ۱۳ درصدی، قیمت آن بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان تعیین شده است. در حالی که نرخ تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد است.

رشید فرخی بیان کرده است که در سال گذشته، با وجود موجودی کمتر، تنظیم بازار آن در ماه مبارک رمضان بدون مشکل انجام شد. حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، که در روزهای عادی آن را با سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصد به فروش می‌رسانند، در این مقطع با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد به فروش می‌گذارند.

رئیس انجمن ملی ایران به این نکته اشاره کرده است که بخش تولیدکننده و صادرکننده آن در دستگاه‌های دولتی تحت فشار قرار دارد و بخشنامه‌هایی که منتشر شده‌اند، تاثیر منفی بر روی این صنعت داشته‌اند.

او افزوده است که حدود ۷۰۰ هزار کشاورز در تولید این محصول فعال هستند و حدود ۴ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

رشید فرخی در پایان بیان کرده است که در کشور ۱۳ استان در حوزه تولید این محصول فعالیت می‌کنند و ۶ استان نخل خیز شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان به لحاظ اقتصادی به تولید آن وابسته هستند.

منبع :
وب سایت خبرگزاری مهر

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا