افزایش قیمت نفت به دلیل نزدیک شدن طوفان به سواحل آمریکا

طوفان بالقوه در خلیج مکزیک و بهبود بازارهای نفت پس از کاهش هفته گذشته باعث افزایش یک دلاری قیمت نفت شد.

افزایش قیمت نفت به دلیل نزدیک شدن طوفان به سواحل آمریکا

قیمت نفت روز دوشنبه در معاملات اولیه با افزایش یک دلاری مواجه شد، زیرا یک سیستم طوفانی بالقوه به سمت سواحل خلیج آمریکا نزدیک می‌شد و بازارها پس از کاهش قیمت‌ها در پی داده‌های ضعیف مشاغل آمریکا در روز جمعه، بهبود یافتند. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۱ دلار افزایش، معادل ۱.۴۸ درصد، به ۶۸.۶۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز با ۹۹ سنت افزایش، معادل ۱.۳۹ درصد، به ۷۲.۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

نقش طوفان خلیج مکزیک در افزایش قیمت نفت

کارشناسان بازار اعلام کردند که افزایش قیمت‌ها تا حدی به دلیل نگرانی از وقوع طوفان در سواحل خلیج آمریکا بوده است. مرکز ملی طوفان‌های آمریکا اعلام کرد که این سیستم آب‌وهوایی در جنوب غربی خلیج مکزیک احتمالاً قبل از رسیدن به شمال غربی سواحل آمریکا به یک طوفان تبدیل خواهد شد. منطقه خلیج آمریکا حدود ۶۰ درصد از ظرفیت پالایش نفت آمریکا را به خود اختصاص داده است.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: “روحیه بازار تا حدی از فروش‌های هفته گذشته بهبود یافته است.” در پایان معاملات روز جمعه، نفت خام برنت در هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح آن از دسامبر ۲۰۲۱ بود، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۸ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۳ رسید.

  • بزرگترین کاهش هفتگی نفت خام در ۱۱ ماه گذشته
  • کاهش تقاضای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده جهان
  • نرخ بهره پایین‌تر و تقاضای ضعیف در بازار

تحلیلگران ANZ در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: “نفت خام بزرگترین کاهش هفتگی خود در ۱۱ ماه گذشته را به دلیل چشم‌انداز اقتصادی تیره‌تر ثبت کرد. داده‌های ضعیف اشتغال در آمریکا در روز جمعه باعث نگرانی در مورد کاهش تقاضای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده جهان شد.” گزارش مشاغل دولتی آمریکا که به شدت مورد توجه قرار گرفته بود، نشان داد که در ماه اوت تعداد مشاغل غیرکشاورزی کمتر از حد انتظار افزایش یافته و تنها به ۱۴۲ هزار شغل رسیده است. همچنین، آمار مشاغل ماه جولای به ۸۹ هزار شغل کاهش یافت که کمترین میزان افزایش از دسامبر ۲۰۲۰ بود.

با کاهش نرخ بیکاری، انتظار می‌رود که فدرال رزرو تنها ۲۵ واحد پایه نرخ بهره را در این ماه کاهش دهد، نه نصف درصد. نرخ‌های بهره پایین‌تر معمولاً با تحریک رشد اقتصادی و ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان ارزهای غیر دلاری، تقاضای نفت را افزایش می‌دهند. با این حال، تقاضای ضعیف همچنان مانع افزایش قیمت‌ها شده است.

حاشیه‌های پالایش در آسیا به پایین‌ترین سطوح فصلی خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است، زیرا تقاضا از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان ضعیف بوده است. صادرات سوخت به سواحل خلیج آمریکا نیز به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۹ رسید.

منبع :
وبسایت رویترز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا