ارزش لیر ترکیه در ۲۰۲۴ سقوط کرد

کارشناسان معتقدند کاهش ارزش لیر در ماه‌های ابتدایی سال جاری چندان دور از انتظار نبوده است.

با توجه به کاهش ارزش لیر در مقابل دلار، قیمت پول ترکیه در بازار ارز ایران نیز کاهش یافت و به هزار و ۸۷۵ تومان رسید. در روز گذشته، قیمت هر دلار آمریکا به ۳۲ لیر رسید.

این موضوع همراه با افزایش ارز مسافرتی، به نفع مسافران نوروزی با مقصد ترکیه است. نگاهی به بازار ارز ایران نیز نشان می‌دهد که قیمت هر لیر ترکیه با کاهش ۱۰ تومانی به هزار و ۸۷۵ تومان رسیده است. با توجه به نزدیکی تعطیلات ابتدای سال و آغاز سفر‌های نوروزی، کاهش ارزش لیر می‌تواند به نفع مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند باشد. از سوی دیگر انتشار آمار مربوط به بازار کار ترکیه نشان می‌دهد که با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در ماه فوریه، نرخ بیکاری و نرخ اشتغال همزمان افزایش یافته‌اند. در این ماه نرخ بیکاری به ۹.۱ و نرخ اشتغال به ۴۹ درصد رسیده است.

هر دلار، ۳۲ لیر

روز گذشته ارزش هر دلار آمریکا به ۳۲.۰۴ لیر رسید. نگاهی به روند ارزش لیر نشان می‌دهد که این پایین‌ترین نرخ لیر به دلار در دو دهه گذشته است. در روز دهم مارس ارزش هر دلار آمریکا به کانال ۳۲ لیر وارد شد. کارشناسان معتقدند کاهش ارزش لیر در ماه‌های ابتدایی سال جاری چندان دور از انتظار نبوده است.

در واقع انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده نیز ارزش لیر کاهش و نرخ تورم افزایش یابد. نرخ سالانه تورم ترکیه در ماه فوریه با افزایش ۲.۲ درصدی نسبت به ماه ژانویه به ۶۷ درصد رسیده است. نگاهی به روند قیمت لیر در یک سال گذشته نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ نرخ لیر تا اواخر ماه مه به‌کندی افزایش یافته؛ با‌این‌حال پس از پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، لیر با اولین شوک خود در سال ۲۰۲۳ مواجه شده است.

تصویر آماری اشتغال در ترکیه در ماه فوریه به شرح زیر است:

نرخ بیکاری: در ماه فوریه، نرخ بیکاری ترکیه با افزایش ۰.۲ واحد درصدی نسبت به ماه ژانویه به ۹.۱ درصد رسید. این بالاترین میزان بیکاری از سپتامبر ۲۰۲۳ است.

جمعیت بیکاران: در ماه فوریه، تعداد بیکاران ترکیه با افزایش ۸۵ هزار نفر به ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار نفر رسید.

جمعیت شاغلان: در ماه فوریه، تعداد شاغلان نیز با افزایش ۱۶۰ هزار نفر به ۳۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر رسید.

نرخ مشارکت اقتصادی: در دومین ماه سال ۲۰۲۴، نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش ۰.۳ واحدی درصدی به ۵۳.۹ درصد رسید.

نرخ اشتغال: نرخ اشتغال نیز با افزایش ۰.۲ واحد درصدی به ۴۹ درصد رسید.

نرخ بیکاری جوانان: نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال با افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه ژانویه به ۱۶.۶ درصد رسید.

نرخ بیکاری براساس جنسیت: نرخ بیکاری برای زنان معادل ۲۱.۱ درصد و برای مردان معادل ۱۴.۱ درصد بوده است.

تأثیر نرخ مشارکت اقتصادی: افزایش نرخ بیکاری در این ماه متأثر از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. افزایش تعداد افرادی که به دنبال شغل بوده‌اند، باعث افزایش همزمان نرخ اشتغال و بیکاری شده است.

نرخ بیکاری در سال گذشته: در یک سال گذشته، بالاترین نرخ بیکاری مربوط به فوریه ۲۰۲۳ بود که معادل ۱۰.۱ درصد بود. کمترین نرخ بیکاری نیز در اکتبر سال گذشته به ۸.۶ درصد رسید.

تحریک بازار کار: برخی از کارشناسان بازار کار معتقدند افزایش ۵۰ درصد حداقل دستمزد از ابتدای سال ۲۰۲۴، ورود به بازار کار را تحریک کرده است.

با توجه به این آمارها، نرخ بیکاری در ترکیه در ماه فوریه افزایش یافته است و تعداد بیکاران نیز افزایش یافته است. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال نیز افزایش یافته اند.

منبع :
وب سایت خبری گسترش نیوز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا