افزایش ۳ برابری صادرات زعفران ایران به افغانستان

این کشورها مشتری زعفران ایرانی هستند!

دربارهٔ افزایش سه برابری صادرات زعفران به افغانستان، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: صادرات زعفران ایرانی به افغانستان در حدود ۱۹۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش رکنا، سید روح‌الله لطیفی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، ۲۲۱ تن زعفران ایرانی به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شده است. ارزش این صادرات به طور تقریبی ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده است.

با این حال، با وجود رشد صادرات زعفران از لحاظ وزنی و افزایش قیمت این محصول در داخل کشور و بازارهای بین‌المللی، ارزش صادرات زعفران با یک کاهش ۱۵.۷ درصدی روبرو بوده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، صادرات زعفران با بسته‌بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد قابل توجهی داشت و ۲۲ درصد از زعفران‌های صادر شده به این بسته‌بندی تعلق داشت. در حالی که در سال ۱۴۰۱، این میزان تقریباً ۱۵.۵ درصد از وزن کل صادرات زعفران بود.

دربارهٔ رشد صادرات زعفران با بسته‌بندی و پودر زعفران، لطیفی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، ۳۱.۴ تن از زعفران‌های صادر شده با بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم بودند که تازه‌ترین افزایش ۶۷.۲ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و به ۴۲ کشور صادر شده است.

همچنین، ۱۳۱ کیلوگرم پودر زعفران در بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم در سال ۱۴۰۲ صادر شده است که نسبت به سال قبل رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد و ۱۱ کشور آن را خریداری کرده‌اند.

وی افزود: ۱۶.۴ تن زعفران نیز با بسته‌بندی ۱۰ تا ۳۰ گرمی به ۲۹ کشور صادر شده است که ۱۲.۵ درصد بیشتر از سال قبل است و ۴۶۳ کیلوگرم محصول فرآوری شده پودر زعفران هم در بباتوجه به اطلاعات ارائه شده، صادرات زعفران ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ (معادل سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴) حدوداً سه برابر شده است.

در این سال، ۲۲۱ تن زعفران به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شده است. ارزش کل صادرات زعفران در این سال به تقریب ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار می‌رسد. با این وجود، ارزش صادرات زعفران در سال مذکور با یک کاهش ۱۵.۷ درصدی مواجه شده است.

همچنین، در سال ۱۴۰۲، صادرات زعفران با بسته‌بندی کمتر از ۳۰ گرم افزایش قابل توجهی داشت و ۲۲ درصد از مجموع زعفران‌های صادر شده به این بسته‌بندی تعلق داشت. در سال قبل، این میزان تقریباً ۱۵.۵ درصد بوده است.

بسته‌بندی و پودر زعفران نیز بخشی از صادرات ایران به افغانستان را تشکیل می‌دهد. در سال ۱۴۰۲، ۳۱.۴ تن زعفران با بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم و ۱۳۱ کیلوگرم پودر زعفران در بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم به کشورهای مختلف صادر شده است.

به طور خلاصه، صادرات زعفران ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۹۸ درصدی نسبت به سال قبل رکوردی سه برابری را ثبت کرده است.

افزایش سه برابری صادرات زعفران به افغانستان

لطیفی در خصوص افزایش سه برابری صادرات زعفران به افغانستان اظهار داشت: صادرات زعفران ایرانی به افغانستان در حال حاضر حدود ۱۹۸ درصد افزایش را تجربه کرده است. این می‌تواند به دلیل حقوق ورودی صفر درصدی زعفران از افغانستان به هند باشد که در چارچوب توافقات مشترک بین هند و افغانستان صورت می‌گیرد.

به طور مثال، تجار ایرانی و برخی کشورهای دیگر که تمایل دارند این محصول را به بازار هند صادر کنند، باید بیش از ۳۸ درصد حقوق ورودی یا به عبارت دیگر تعرفه گمرکی را پرداخت کنند. این تفاوت تعرفه باعث شده است که برخی تجار ایرانی و افغان با همکاری به منظور بهره‌برداری از این مزیت، سود خود را افزایش دهند و هزینه‌ها را کاهش دهند تا بتوانند بیش از ۵۰ تن زعفران را به بازار هند صادر کنند.

در آبان ماه سال گذشته بیش از ۲۶ تن زعفران صادر شد. دبیر کمیته توسعه صادرات تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی ایران در پایان اظهار داشت: در سال گذشته، حجم بیشترین صادرات زعفران مربوط به ماه‌های آبان با ۲۶.۴ تن و اردیبهشت با ۲۵.۴ تن، اسفند با ۲۲ تن، آذر با ۲۱.۴ تن و بهمن با ۲۰.۸ تن بود. همچنین، کمترین حجم صادرات مربوط به فروردین با ۱۲.۴ تن بود.

منبع :
وب‌سایت خبری رکنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا