تراز تجاری مثبت ۱۷ میلیارد دلار و شرکای تجاری ایران

چین و امارات متحده عربی در نیمه اول سال جاری بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران بودند و تراز تجاری کشور ۱۷ میلیارد دلار مثبت شد.

تراز تجاری مثبت ۱۷ میلیارد دلار و شرکای تجاری ایران

بر اساس گزارشات رسمی، در نیمه نخست سال جاری میلادی، دو کشور چین و امارات متحده عربی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته شدند. به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، تراز تجاری ایران در این بازه زمانی به ۱۷ میلیارد دلار مثبت رسیده است.

وی در خصوص میزان صادرات غیرنفتی کشور گفت: در نیمه اول سال جاری، صادرات غیرنفتی کشور به ۷ میلیون تن رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در پنج ماهه ابتدایی امسال، ایران ۶۰ هزار و ۵۱۲ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار صادر کرده بود که نسبت به سال گذشته، رشد ۷.۲ درصدی در حجم و ۱۰ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

میزان صادرات نفت و خدمات فنی مهندسی

رضوانی‌فر همچنین افزود که در شش ماهه نخست سال جاری، مجموع صادرات نفت و خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسید. در این مدت، صادرات نفت ۲۳.۲ میلیارد دلار و صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

واردات کالا به ایران

وی درباره میزان واردات کالاها در این بازه زمانی نیز توضیح داد که واردات کالا به ایران با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار واردات شمش طلا به ۳۲.۶ میلیارد دلار رسید. این رقم نسبت به واردات پنج ماهه ابتدایی امسال که ۲۶.۳ میلیارد دلار بود، رشد ۶.۳ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

  • تراز تجاری ایران با احتساب نفت مثبت ۱۷ میلیارد دلار
  • افزایش ۳.۵ درصدی در حجم صادرات غیرنفتی
  • چین و امارات بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران

رضوانی‌فر در ادامه افزود: ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی ایران در این مدت با رشد سه درصدی به ۳۶۶ دلار افزایش یافته است. او همچنین اشاره کرد که در نیمه نخست امسال، ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است که این میزان از نظر وزنی پنج درصد و از نظر ارزش هفت درصد افزایش داشته است.

در ادامه وی به مقاصد عمده کالاهای صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند از جمله بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران در این مدت بودند. چین با ۷.۲ میلیارد دلار، عراق با ۵.۲ میلیارد دلار و امارات با ۳.۴ میلیارد دلار به‌عنوان مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران شناخته شده‌اند.

همچنین، بیشترین واردات به ایران در نیمه نخست امسال از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، روسیه، هند و هنگ‌کنگ صورت گرفته است. این کشورها در مجموع ۷۷ درصد از حجم واردات و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رضوانی‌فر در پایان خاطرنشان کرد که چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار، امارات با ۱۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار به‌عنوان سه شریک عمده تجاری ایران در شش ماهه نخست سال جاری شناخته می‌شوند.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا