هجینگ (hedging) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هجینگ یک استراتژی در بازارهای مالی محسوب می شود. با هج کردن می توانید خطرات ناشی از ریسک کردن را به میزان زیادی کاهش دهید. در واقع با هج کردن خود را از زیان هایی که به موجب تحولات بازار به وجود می آید مصون می کنید. از این روش در امور مختلفی مانند: اوراق بهادار، نرخ بهره و … استفاده می شود.

معنای هجینگ چیست؟

کلمه ی هجینگ در لغت نامه به معنی از کار یا حرفی در رفتن می باشد. کاربرد هج کردن در امور مالی می باشد. از این رو افرادی که در بورس، ارز دیجیتال و … فعالیت دارند با هج کردن از ضرر کردن در ریسک‌های خطرناک مالی جلوگیری می‌کنند.

در واقع هج کردن مانند بیمه‌ی آتش سوزی منزل می‌ماند. زمانی که شما خانه‌ی خود را بیمه‌ی آتش سوزی می‌کنید ضرر زیادی بابت سوختن خانه متحمل نمی شوید و بخش اعظم آن را بیمه پرداخت می کند.

نکته‌ای که در مورد هج کردن وجود دارد این است که این روش شما را از زیان های مالی شدید مصون می دارد اما سودهای مالی کلان را نیز از دست خواهید داد. با یک بیان ساده می توان گفت با هج کردن نه ضرر خواهید دید نه سود.

خبرهای مشابه

نحوه محاسبه ی هزینه های هج کردن

در مثال آتش سوزی شما با بیمه کردن از زیان های مالی مصون می مانید. اما باید ماهانه مبلغی به عنوان حق بیمه به بیمه گذار دهید تا اگر آتش سوزی به وجود آمد بیمه هزینه خسارت را پرداخت کند.

هجینگ نیز دقیقا همین عمل را انجام می دهد. در تجارت های مالی، بسیاری از افراد فعال در این حوزه می کوشند تا با استفاده از روش های مختلف هجینگ سرمایه ی مالی خود را حفظ کنند. برای هج کردن کافی است که به صورت اصولی و برنامه‌ریزی شده سرمایه‌گذاری کنید.

انواع هج کردن

هجینگ با سه روش سرمایه ی شما را از ضررهای بزرگ در بازار های ارز، بورس و … حفظ می کند. این سه روش عبارتند از:

  •     قرارداد پیشرو هجینگ: این توافق برای معامله دارایی های موجود فرد در یک تاریخ معین و یک قیمت مشخص می باشد. از این قرارداد در در مبادله های بورسی، ارزی و … استفاده می شود.
  •     قرارداد آینده هجینگ: این توافق در آینده صورت می گیرد. این توافق مابین دو فرد انجام می شود و نتیجه ی آن در آینده مشخص می شود.
  •     بازارهای مالی: نوعی بازار پولی می باشد که در آن می توان از وام هایی با شرایط مختلف، خرید و فروش با شرایط خاص و … استفاده کرد.

مزایای هجینگ چیست؟

  •     یکی از مهم‌ترین مزایای استراتژیک هجینگ این است که زمانی که سود شما به حد قابل قبولی برسد می‌توانید این سود را قفل کنید.
  •     هجینگ یک روش امن برای باقی ماندن معامله گران در اوضاع نابسامان مالی می‌باشد.
  •     در روش هجینگ میزان ضرر و زیان به میزان زیادی کاهش می‌یابد.
  •     از آنجایی در این روش سرمایه شما دسته بندی می‌شود میزان پول نقد شما به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.
  •     در این روش نیازی نیست که به طور مستمر سبد سهام، ارز و … را مدیریت کنید و بدین ترتیب در زمان خود صرفه جویی می‌کنید.
  •     این تکنیک موجب انعطاف پذیری قیمت ها می‌شود.
  •     چنانچه به طور مناسب از روش هچینگ استفاده کنید این روش موجب محافظت از تغییرات در ارز، تورم و … می شود.
  •     با استفاده از این روش می توانید سود مالی معاملات پیچیده را افزایش دهید.
  •     سبب بالا رفتن نقدینگی در بازارهای پولی می شود.

نحوه ی کار هجینگ چگونه است؟

یکی از روش های مرسوم هجینگ استفاده از روش مشتقات می باشد. در استراتژی مشتقات یکی از دارایی‌ها همگام با سایر دارایی ها دچار تغییرات خواهد شد. تمام انواع قراردادها را می توان در استراتژی مشتقات به کار برد.

دارایی هایی که می توان از آن در روش مشتقات استفاده کرد عبارتند از: ارزها، کالاها، سهام و … مشتقات یکی از بهترین روشهای هج کردن می باشد. در این روش تمام رویدادها واضح و قابل فهم می باشد.

در روش مشتق چنانچه سرمایه گذار در یک دارایی دچار زیان شود می تواند این زیان را در سرمایه گذاری موازی جبران کند یا ضرر وارده را کاهش دهد. روش هج کردن کاملا واضح و مشخص می باشد.

ریسک منفی اوراق بهادار همسو با ابزارهای هج کردن می باشند. چنانچه ریسک معکوس افزایش پیدا کند هج کردن هم بزرگتر می شود. هر چقدر اوراق بهادار نوسان بیشتری داشته باشند ابزارهای هج نیز قیمت بالاتری خواهند داشت.

ابزارهای هج کردن ریسک

در روش مشتق سرمایه گذاری، میزان ریسک هجینگ به طور کامل محاسبه خواهد شد. اما این روش به محاسبات پیچیده و سنگینی توسط یک فرد ماهر نیاز دارد. در اغلب موارد نیز بخشی از سرمایه گذاری را از دست خواهید داد. اما تنها روش هج کردن استفاده از روش مشتقات نیست.

استفاده از روش های متنوع سرمایه گذاری می تواند میزان ریسک را کاهش دهد. به عنوان مثال در زمینه ی بورس یک شخص می تواند سهام شرکت هایی که در زمینه کالاهای لوکس فعال هستند و روند صعودی دارند را خریداری کند.

ممکن است فرد نگرانی از بابت رکود کالاهای لوکس داشته باشد برای مقابله با این موضوع بهتر است سهام شرکت های دخانیات را نیز خریداری کند بدین ترتیب ضرر ناشی از سهام کالاهای لوکس توسط سهام دخانیات جبران خواهد شد زیرا این نوع سهام بهتر می تواند از رکود بازار عبور کند.

نقطه ضعف خرید سهام دخانیات

در روش هجینگ و خرید سهام کالاهای لوکس ایراداتی وجود دارد. در صورتی که وضعیت اقتصادی مساعد باشد و شغل های زیادی وجود داشته باشد. بازارهای کالاهای لوکس رشد چشمگیری خواهند داشت. اما سرمایه گذاران تمایل ندارند در بازارهای کالاهای لوکس سرمایه گذاری کنند.

زیرا ریسک بالایی دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این سهام به صورت برعکس عمل کند. ممکن است یک اتفاق پیش بینی نشده بیفتد که منجر به یک بحران مالی در بازارهای پولی شود. به عنوان مثال جنگ روسیه و اوکراین که سبب تحولات بازارهای مختلف مالی شد.

هجینگ اسپریدینگ

در شاخص هجینگ کاهش قیمت کاملا معتدل می باشد. این نوع از کاهش قیمت ها را نمی توان قبل از وقوع پیش بینی کرد. بیشتر سرمایه گذاران انرژی خود را بر روی جهش ها و کاهش‌های معتدل متمرکز می‌کنند. بدین ترتیب با استفاده از یک پوت اسپرید عمل هج کردن را انجام می‌دهند.

در این نوع از هج کردن فردی که قصد سرمایه گذاری را دارد شاخص یک پوتی را خریداری می کند. این شاخص یک پوتی می‌تواند به قیمت بالاتری باشد.

در ادامه سرمایه گذار یک پوت خود را در همان تاریخ اما با قیمت پایین تری به فروش می رساند. در این حالت سرمایه‌گذار یک درجه از پوشش قیمت را دارد. در واقع می توان گفت این پوشش یک پوشش متوسط است.

ریسک‌های هجینگ

هجینگ یک روش ایده‌آل برای حفاظت مال سرمایه‌گذار در بازارهای مالی محسوب می شود. اما نکته ای که در استفاده از روش های هج وجود دارد این است که همه ی تکنیک هایی که در هجینگ مورد استفاده قرار می گیرند نواقصی دارند.

به همین جهت یک سرمایه گذار باید تمام جنبه های هج کردن را در نظر بگیرد و با توجه به آن یک استراتژی را برای هج در نظر بگیرد. هج کردن فقط در برخی مواقع نادر موجب افزایش سرمایه می شود در اغلب موارد فقط از زیان های بیشتر جلوگیری می کند.

سرمایه‌گذاری بلند مدت

اصولا سرمایه‌گذاران در فعالیت‌های مالی خود از روش هجینگ و قراردادهای مشتقه استفاده نمی‌کنند. زیرا  آنها به دنبال روش‌های سرمایه گذاری بلند مدت هستند و نوسانات روزمره‌ی بازارهای مالی برای آن ها کم اهمیت می‌باشد.

همیشه یک فردی که در بازارهای مالی فعال است برای بقا در این بازار باید هم راستا و همسو با آن ها حرکت کند. افرادی که در بازارهای مالی نقش خریدار و نگهدارنده ی سرمایه را دارند نیازی ندارند که آموزش های هج را فرا بگیرند اما به دلیل این که اکثر شرکت و صنایع بزرگ مدام از ابزارهای هج استفاده می کنند یادگیری هج کردن برای شناخت و درک بهتر قراردادها الزامی می باشد.

عملکرد صندوق‌های پوشش ریسک

فعالیت صندوق‌های پوشش ریسک و نحوه ی استفاده‌ی آن ها از هجینگ بدین صورت است که پس از دریافت یک مبلغ مشخص از سرمایه‌گذار روش‌های مختلف هج برای وی شرح داده می‌شود در صورت تمایل سرمایه‌گذار با استفاده از یکی روش‌های هج مبلغ دریافت شده در بازارهای مالی سرمایه گذاری می شود.

البته بخشی از مبلغ دریافتی از سرمایه گذار طبق نظر وی در سهام های بلند مدت عادی نه اعتباری قرار داده می شود. صندوق های پوشش ریسک بخشی از وجوه نقدی خود را صرف خرید اوراق قرضه و عرضه اولیه ی شرکت ها می کنند.

استراتژی صندوق‌های پوشش ریسک

سرمایه‌گذاران علاوه بر هجینگ از روش های دیگری برای کاهش ریسک استفاده می کنند که عبارتند از:

  •     استفاده از اوراق اختیار: در این روش شما اوراق مد نظرتان را مطابق با سلیقه و اختیار خود خریداری میکنید و روش کاهش ریسک یا هجینگ آن را خودتان انتخاب می کنید.
  •     استراتژی آربیتراژ: در این شما یک محصول را با قیمت پایین یا متوسط خریداری می کنید و همون محصول را در بازار دیگری با قیمت بالاتر به فروش می رساند. سود این روش بسیار اندک اما تضمین شده می باشد.به عنوان مثال فردی یک کفش از برند معروفی را با نصف قیمت اولیه ی مثلا ۳۵۰ هزار تومان خریداری می کند. این فرد کفش را به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به شخص دیگری می فروشد. هردو از خرید و فروش خود راضی هستند زیرا هر دو سود کرده اند و از قیمت اولیه کفش که ۷۰۰ هزار تومان بوده کفش خود را ارزان تر خریده اند

استراتژی کاهش میانگین

استراتژی کاهش میانگین نیز نوعی هجینگ محسوب می شود. ممکن است فردی یک سهام یا محصولی را با قیمت متوسط خریداری کند. آن گاه به هر دلیلی این سهام کاهش قیمت پیدا کند. در این صورت بسیاری از افراد اقدام به فروش سهام خود می کنند.

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران این موضوع فرصتی ایده آل برای خرید سهام ضعیف شده محسوب می شود. بدین ترتیب به سرعت اقدام به خرید سهام می‌کنند. در صورتی که سهام بعد از مدتی افزایش قیمت پیدا کرد سرمایه‌گذار ضرر قبلی را پوشش خواهد داد و حتی سود زیادی هم خواهد برد.

استراتژی هج کردن در بازار مالی فارکس

هجینگ یکی از روش‌های پر کاربرد در بازارهای مالی محسوب می شود. یکی از بازارهای مالی بین المللی که سرمایه‌های بسیاری در آن به گردش در می آید بازار مالی فارکس می باشد. هج کردن در بازار فارکس مفهومی جداگانه دارد.

در واقع هج در فارکس به معنای معامله در دو جهت عکس می باشد. بسیاری از بروکرهای فعال و پرطرفدار بازار فارکس شرایطی را برای کاربران خود فراهم می کنند تا بتوانند در یک زمان یک جفت ارز را خریداری و آن را بفروش برسانند.

یعنی شما در پروفایل خود می توانید همزمان قصد فروش و خرید یک نوع ارز را داشته باشید. بدین ترتیب چنانچه از فروش خود ضرر کردید می توانید با خرید مجدد ضرر وارد شده را جبران کنید. البته افراد می‌توانند ارز خریداری خود را نگه دارند و در یک معامله‌ی دیگر با استفاده از روش هج کردن آن را به فروش برسانند.

روش هج کردن در بازار مالی فارکس بدون نیاز به تحلیل تکنیکال

دو نوع استراتژی خاص هجینگ در بازار مالی فارکس موجود می باشد.

استراتژی اول

افرادی که در بازار فارکس حضور دارند در مواقع بحرانی می توان با هجینگ از جفت ارز خود محافظت کنند. در این ترفند هر جفت ارز باید در موقعیت کوتاه و طولانی قرار بگیرند.

این استراتژی در فارکس با نام پرفکت هج شناخته می شود. زیرا با استفاده از هج در این زمان ریسک معاملات به طور کامل حذف می شود در عین حال سود های بالقوه نیز حذف می شوند.

استراتژی دو

افرادی که به طور روزانه معاملاتی را در بازار فارکس انجام می دهند با هجینگ در یک موقعیت در برابر حرکت نامطلوب جفت ارز مراقبت می کنند. این استراتژی به نام ایم پرفکت هج در بازار فارکس شناخته می شود. در این روش فقط بخشی از ریسک حذف خواهد شد بدین ترتیب بخشی از سود هم حذف خواهد شد.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا