ارزهای کشورهای تامین کننده یا Commodity Currency و نحوه تغییر آن

مقدمه

«پول درآوردن، پول می‌خواد. نه؟»

احتمالا این عبارت کلیشه ای را بارها شنیده اید که در بازار فارکس معنای عمیق آن را درک می‌کنید. در واقع، ما پولی که به دست می‌آوریم را در بخش های مختلف سرمایه گذاری می‌کنیم تا بتوانیم پول بیشتری به دست آوریم. در حال حاضر، ارزش پول ممکن است در بازار به دلایل نامشخص، تغییر کند.

اگر عمیقا به بازار نگاه کنید قادر خواهید بود این ارزش را پیدا کنید و هنگامی که بدانید دنبال چه هستید، قطعا از این دانش، استفاده زیادی خواهید کرد. دانستن درباره ارزهای کشورهای تامین کننده یا Commodity Currency به شما کمک می‌کند بازار را پیش بینی کنید و این به آن معنی است که قادر خواهید بود معاملات موفق تری انجام دهید. سود بیشتری کسب کنید و در نهایت به آنچه در رویاهایتان هست، دست پیدا کنید.

Commodity Currency چیست؟

Commodity Currency یا ارزهای کالایی به شما کمک می‌کنند تا نوسانات را پیش بینی کنید. قبل از اینکه هر معامله ای در بازارهای جهانی مانند فارکس انجام دهید باید بدانید که اقتصاد ملی مبتنی بر ارز هر کشور چگونه عمل می‌کند؟ برخی از اقتصادها به شدت به صادرات و واردات وابسته هستند مانند نفت، طلا، فلزات خام، چوب و… .

Commodity Currency یک نوع ارز در فارکس است که از یک کشور با ذخایر بالای برخی از آیتم های باارزش یا کالاها می‌آید. ارزش ارز این کشور بسیار به بهای کالاها نزدیک است زیرا اقتصادش بر مبنای تولید و صادرات کالا می‌باشد.

یک مثال برای درک بهتر

به عنوان مثال فرض کنید شما، لیموناد می‌فروشید و تنها خودتان در لیموناد فروشی کار می‌کنید. اگر قیمت هر لیوان لیموناد، ۲ دلار باشد، بیزینس شما، به هر حال مقداری ارزش دارد. اما اگر قیمت هر لیوان لیموناد جهش پیدا کند و به ۱۵ دلار برسد، قطعا ارزش بیزینس شما بسیار متفاوت خواهد شد. ارزهای کشورهای تامین کننده نیز بر همین اساس کار می‌کند.

با تغییر قیمت کالاهای تولیدی توسط یک کشور، ارزش و بهای ارز آن کشور نیز تغییر می‌کند. کاملا درست متوجه شدید! تنها دستورالعمل سیاسی بایدن نیست که باعث تغییر در بازار می‌شود بلکه فارکس با اقتصاد ملی و صادرات نیز ارتباط دارد.

نحوه کار ارزهای کشورهای تامین کننده

بسیاری از جفت ارزهای معامله شده، ارزهای کشورهای تامین کننده است و می‌تواند برای سرمایه گذاران بسیار مفید باشد. به لطف تعداد زیاد خریداران و فروشندگان، بازار این ارزها، شناور و در جریان است. آدم دلش نمی‌خواهد که هنگام معامله به دلیل عدم وجود خریدار گیر بیفتد و از این نظر، بازار Commodity Currency بسیار خوب است.

ارزهای کالایی از اقتصادهای باثبات ناشی می‌شود و به همین خاطر خریداران و فروشندگان زیادی در بازار فعالیت می‌کنند. حتی افرادی که به سرعت وارد معامله شده و خارج می‌شوند نیز در این بازار سود خواهند کرد.

ارزهای کشورهای تامین کننده یا Commodity Currency و نحوه تغییر آن

اخبار مربوط به برخی کالاها، ممکن است بر ارزش کالا تاثیر بگذارد و این به نوبه خود، می‌تواند بر ارز کشور تولید کننده نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، به نفت فکر کنید. منبع اصلی سوخت تقریبا در همه کشورهای توسعه یافته، نفت است. در آوریل امسال یعنی ۲۰۲۱، افزایش تقاضای سوخت، سبب شد قیمت نفت خام، یک درصد افزایش پیدا کند.

این افزایش قیمت، به کانادا که یک کشور صادرکننده نفت است، کمک می‌کند و در عوض کشوری مانند ژاپن که وارد کننده است، آسیب می‌بیند. با رشد و یا کاهش ارزش اقتصاد آنها به دنبال تغییر قیمت نفت، بهای ارز آنها نیز افزایش یا کاهش می‌یابد.

همچنین ممکن است ارزهای کالایی تحت تاثیر غیر مستقیم کالا قرار بگیرند. برای مثال، سقوط بازار سهام ایالات متحده را در نظر بگیرید. با این سقوط، نوسانات زیادی در بازار اتفاق می‌افتد. همین امر باعث می‌شود مردم به سرمایه گذاری در طلا تحریک شوند. همین افزایش تقاضا در بازار طلا، قیمت آن را بالا می‌برد. با افزایش قیمت، کشورهای صادر کننده طلا، از افزایش بهای ارز برخوردار می‌شوند. اکنون به بررسی برخی از Commodity Currency های اصلی می‌پردازیم.

دلار کانادا

در اوایل سال ۲۰۲۱، دلار کانادا دارای یک روند صعودی قوی بوده است. به طور کلی جفت ارز USD/CAD با نفت ارتباط قوی دارد. کانادا از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است و به همین دلیل صادرکننده عمده‌ی نفت و چوب است. اقتصاد کانادا و ایالات متحده بسیار به یکدیگر نزدیک می‌باشد.

به عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام، اقتصاد و ارز کانادا به شدت با این کالا مرتبط است. کانادا سومین ذخایر بزرگ نفتی را در دنیا دارد و نفت خود را به کشورهای آشفته خاورمیانه و آمریکای جنوبی صادر می‌کند. در مجموع، زمانی که قیمت نفت بالا می‌رود، ارزش USD/CAD کم می‌شود و وقتی قیمت نفت پایین بیاید، بهای USD/CAD زیاد می‌شود.

روبل روسیه

تنها دلار کانادا نیست که قیمت آن به نفت گره خورده است، روبل روسیه نیز چنین وضعیتی دارد. اگرچه که روسیه به اندازه کانادا، صادرات نفت خام ندارد اما نیمی از صادرات این کشور، نفت و گاز است. به همین خاطر، ارزش روبل نیز تا حدی وابسته به قیمت نفت است.

البته رابطه بین نفت و ارزش روبل در سال ۲۰۱۸ تغییر کرد. زیرا در سال ۲۰۱۶، آمریکا، روسیه را به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری، تحریم کرد. بنابراین برای پیش بینی تغییر ارزش روبل روسیه نسبت به دنبال تغییر قیمت نفت، بهتر است اخبار روابط این کشور با آمریکا را رصد کنید.

پزو کلمبیا

پزو کلمبیا نیز با قیمت نفت ارتباط دارد. صادرات نفت این کشور، ۲۰ درصد درآمد کل را شامل می‌شود و ۲۵ درصد صادرات کلمبیا مربوط به نفت است. در حال حاضر کلمبیا با داشتن عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به ایالات متحده شناخته می‌شود.

دلار استرالیا

استرالیا به عنوان بزرگترین صادرکننده ذغال سنگ و سنگ آهن و منبع اصلی نفت و طلا، یکی از مهمترین ارزهای کالایی را دارد. ارز استرالیا با تمام این کالاها مرتبط است و به همین دلیل، معامله گران فارکس علاقه زیادی به این ارز دارند. با افزایش قیمت طلا، بهای دلار استرالیا نیز بالا می‌رود. علاوه بر اینها، اقتصاد استرالیا، ارتباط تنگاتنگی با چین دارد، به ویژه در بخش آهن.

اگر صادرات آهن از سوی استرالیا به چین افزایش پیدا کند، بیانگر این است که اقتصاد چین در حال رشد است. رشد اقتصادی چین بر کل جهان تاثیر می‌گذارد و به ویژه برای استرالیا مفید خواهد بود.

دلار نیوزلند

جالب است بدانید نیوزلند به خاطر همسایگی با استرالیا، بسیار تحت تاثیر اقتصاد این کشور است. البته این موضوع تا حدی به خاطر همبستگی اقتصادی این دو کشور است. نیوزلند بزرگترین صادرکننده شیر غلیظ، در جهان است. آنها همچنین گوشت، پشم و محصولات لبنی صادر می‌کنند. قیمت کالاهای مربوط به دامداری، روی قیمت دلار نیوزلند تاثیر می‌گذارد.

سول پرو

در سال ۲۰۱۶، صادرات مس از پرو، ۲۴ درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. این کشور بزرگترین تولید کننده فلز مس در جهان است. در سال های اخیر به دنبال کاهش قیمت مس، ارزش پول این کشور نیز کاهش یافته است.

معاملات کالا یا معاملات ارزهای کشورهای تامین کننده؟

در حال حاضر معاملات ارزهای کشورهای تامین کننده با معاملات کالاهای تجاری یکسان نیست و این دو موضوع با هم تفاوت بسیار بزرگی دارند! به خاطر داشته باشید که یک ارز کالایی در پایان روز، هنوز یک ارز است. البته این فقط به ارزهای کشورهای تامین کننده اشاره دارد یعنی ارزی که با قیمت کالای آن کشور مرتبط باشد.

معاملات کالایی زمانی انجام می‌شود که شما در موارد فیزیکی، کالاهایی مانند طلا، نفت و موارد دیگر را خرید و فروش کنید و به نوعی پول خود را روی این کالاها سرمایه گذاری کنید. در واقع به جای مبادله ارزهای مرتبط با این کالاها، شما خود کالا را معامله می‌کنید. اما مبادله ارزهای کالایی می‌تواند مکمل خوبی برای معامله کنندگانی باشد که از قبل تجربه معاملات کالا را دارند. بهترین راه، تنوع بخشیدن به سبد معاملاتی است.

تصمیم گیری در تجارت ارز و کالا

همه همبستگی های ارز و کالا، ارزش این را ندارند که شما آنها را مبنای معامله خود قرار دهید. معامله گران باید کمیسیون ها، اسپردها، هزینه های اضافی، نقدینگی و همچنین دسترسی به اطلاعات را در نظر بگیرند. یافتن اطلاعات در رابطه با ارزها و کالاهایی که در راس معاملات هستند، آسانتر خواهد بود زیرا دارای اسپرد و نقدینگی کوچکتری هستند که نشانگر این است که به احتمال زیاد برای معامله مناسب‌اند.

تصمیم گیری در مورد نوع ارز برای معامله

 معامله گران پس از کسب آگاهی از اینکه کدام ارزها و کالاها روابط قوی دارند، باید تصمیم بگیرند که در کدام جفت ارز قابل معامله، معامله کنند. البته ممکن است به معاملات کالا علاقه نشان دهید. فرقی ندارید. باید بدانید که چه چیزی قرار است معامله کنید. خواه ارز باشد یا کالا. این انتخاب به موارد زیادی بستگی دارد از جمله هزینه ها و توانایی معامله گر برای دستیابی به بازار.

نظارت همبستگی ها برای Cracks

در نظر داشتن این مورد مهم است که فقط به این دلیل که یک رابطه در طول زمان وجود دارد، به این معنی نیست که همواره این همبستگی وجود خواهد داشت. در حالی که این جفت ارزها به دلیل گرایش همبستگی بالای خود به یک کالا، مدام باید تحت نظر باشند. مواقعی پیش خواهد آمد که این همبستگی قوی کمرنگ می‌شود و حتی ممکن است برای مدتی معکوس شود.

یک جفت کالا و ارز که در یک سال با همبستگی مثبت زیادی روبرو هستند، ممکن است در سال بعد به کلی از هم متمایز شوند. این تفکیک و جداسازی Crack نام دارد. پس از Crack ممکن است رابطه همبستگی قبلی به رابطه ای منفی تبدیل شود. بنابراین معامله گرانی که وارد معاملات همبستگی می‌شوند باید از زمان قوی بودن همبستگی و تغییرات آن کاملا آگاه باشند.

چگونه در بازار ارزهای کشورهای تامین کننده، عملکرد قوی داشته باشیم؟

عملکرد قوی در بازار ارزهای کشورهای تامین کننده تا حد زیادی منوط به نظارت بر همبستگی است. نظارت بر همبستگی را می‌توان به راحتی با سیستم عامل های تجارتی مدرن انجام داد. از یک شاخص همبستگی می‌توان برای نشان دادن همبستگی بین جفت ارزها و یک کالا در یک دوره معین زمانی استفاده کرد. یک معامله گر ممکن است واگرایی های کوچک را نیز ثبت کند.

در حالی که واگرایی و همبستگی به صورت متضاد با یکدیگر عمل می‌کنند. زمانی که واگرایی ادامه می‌یابد، همبستگی ضعیف می‌شود. در این شرایط، معامله گر باید عقب نشینی کند و درک کند که احتمالا این همبستگی در یک دوره رو به زوال است. زمان برای کنار آمدن با تغییر بازار فرا رسیده و باید به حاشیه بروید یا رویکرد معاملاتی متفاوتی را اتخاذ کنید.

شاخص همبستگی را می‌توان برای بازه های زمانی دلخواه معامله گر تنظیم کرد. یک دوره زمانی طولانی، نتایجی برای سرمایه گذاران بلند مدت به همراه خواهد داشت. البته ممکن است سیگنال های کوتاه مدتی نیز ارائه دهد.

زمانبندی تجارت ارزهای کشورهای تامین کننده

افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در فارکس و بازارهای مالی مشابه هستند باید زمانبندی و استراتژی لازم برای حرکت در نوسانات همبستگی بین ارزها و کالاها را داشته باشد. در حالی که ورود و خروج دقیق توسط خود معامله گر تعیین می‌شود، باید وی از نکات زیر آگاهی داشته باشد:

  • آیا ارزهای کشورهای تامین کننده و کالا در حال حاضر با هم ارتباط دارند؟ با گذشت زمان باز هم با یکدیگر ارتباط خواهند داشت؟
  • آیا به نظر می‌رسد کالا، ارز را هدایت می‌کند؟ یا ارز، روی کالا تاثیر می‌گذارد؟
  • آیا تفاوت قیمت در دارایی ها وجود دارد؟ به عنوان مثال، یک کلاس از دارایی ها به بالاترین سطح خود می‌رسد؟ در حالی که دارایی دیگر رشد چندانی نمی‌کند؟ اگر چنین است باید صبر کنید تا هر دو دارایی باز هم همزمان با یکدیگر رشد کنند.

اگر شاهد واگرایی هستید منتظر یک روند معکوس بمانید که در آن روند، رشد ارز و کالا در همبستگی مناسب خود، شکل گیرد.

جمع بندی

ارتباط ارزها و کالاها کاملا دقیق و برنامه ریزی شده نیست. در اغلب شرایط، ارتباط این دو تحت تاثیر پارامترهای مختلف، ممکن است خراب شود و یا حتی برای مدت طولانی معکوس شود. معامله گران باید در نظارت بر فرصت ها هوشیار باشند. به طور خلاصه ،کسی در بازار سرمایه موفق تر است که فرصت طلب باشد. بازیکن های فرصت طلب را در زمین فوتبال تجسم کنید.

آنها از توپ های مرده استفاده می‌کنند و زمانی که هیچ کس توقع ندارد گل می‌زنند. این بازیکنان شاید از سوی تیم مقابل، منفور به نظر برسند، اما حقیقت این است که آنها برای تیم خود، پیروزی به ارمغان می‌آورند. بازار سرمایه نیز از این لحاظ شبیه به زمین فوتبال است. سعی کنید در این عرصه، فرصت طلب باشید و فرصت هایی که از نظر بقیه، توپ مرده است را دریابید.

دو راه برای تجربه بهترین معامله گری در بازار ارزهای کشورهای تامین کننده وجود دارد: استفاده از شاخص های همبستگی و نمودارهای پایش روابط در بازار. پس از واگرایی ها، انتظار عمومی برای همتراز شدن کالا و ارز در روندهای مربوطه ممکن است سیگنال قدرتمندی برای ورود یا نگهداری باشد. اما با این حال، سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند که واگرایی ها می‌توانند مدت های زیادی دوام داشته باشند و از بین نروند.

مسائلی مانند تغییر در واردات، صادرات و روابط سیاسی کشورها، روی روابط بین کالا و ارزهای کالایی تاثیر می‌گذارد. همچنین مهم است که معامله گران نحوه انجام معاملات، اهداف و جهت گیری ها را از پیش تعیین کنند.

هنر سرمایه گذاری روی ارزهای کشورهای تامین کننده و معامله گری در فارکس کاملا بستگی به توانایی شما خواهد داشت. هرچه قدرت پیش بینی دقیق تر داشته باشید و همچنین توانایی شما در کار با ابزارهای ترید نوین بیشتر باشد، موفقیت های بیشتری در بازار منتظر شما خواهند بود.

سوالات متداول در رابطه با ارزهای کشورها تامین کننده

در این بخش، برخی از سوالات شما عزیزان پیرامون ارزهای کشورهای تامین کننده را پاسخ می‌دهیم.

  • آیا ارز، یک کالا است؟

خیر. بازار فارکس ارز را مانند کالا به تجارت نمی‌گذارد بلکه ارزهای خارجی در این بازار معامله می‌شوند و معامله گران از نوسانات ارزش نسبی آنها سود می‌برند. معاملات کالا زمانی صورت می‌گیرد که پای سرمایه گذاری روی کالاهای واقعی در میان باشد.

  • چرا به Commodity Currency ارزهای کشورهای تامین کننده می‌گویند؟

Commodity Currency یا ارزهای کالایی، مجموعه ارزهایی هستند که در بازار جهانی فارکس معامله می‌شوند. معمولا ارزهایی در این بازار معامله می‌شود که متعلق به کشوری با امتیازهای مختلف می‌باشد. از جمله این امتیازات می‌توان به اقتصاد قوی، برخورداری از منابع مهم، موقعیت استراتژیک و موارد مشابه اشاره کرد. کشوری که صاحب این امتیازات باشد، یک کشور تامین کننده است، بنابراین به ارز چنین کشورهایی، ارزهای کشورهای تامین کننده گفته می‌شود.

  • آیا بیت کوین یک کالا است؟

طبق قانون بورس کالا، بیت کوین یک کالا محسوب می‌شود. در حالی که اکثر کالاها، فیزیکی هستند مانند طلا و نفت، بیت کوین نوع جدیدی از کالا است که به آن کالای دیجیتال گفته می‌شود.

  • چرا JPY یک پناهگاه امن است؟

بسیاری از سرمایه گذاران به خاطر سیستم سیاسی پایدار، نرخ بهره پایین، تورم کم و موقعیت خالص دارایی های مثبت آن، JPY را یک پناهگاه امن می‌دانند. با همه این موارد، JPY نیز مستعد تغییر است. زیرا ممکن است بازار سقوط کند یا قیمت کالاهایی مانند نفت دچار نوسان شدید شود.

  • آیا همه ارزهای کشورهای تامین کننده، با طلا پشتیبانی می‌شوند؟

در حال حاضر هیچ یک از ارزهای کشورهای تامین کننده با طلا پشتیبانی نمی‌شوند زیرا از سال ۱۹۷۱ به بعد، استاندارد طلا کنار گذاشته شد. اما هنوز هم برخی از ارزهای دیجیتال مانند «استیبل کوین» توسط طلا حمایت می‌شوند.

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا