صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲ و واردات گندم نصف شد

در سال گذشته، صادرات محصولات کشاورزی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داد. این میزان صادرات با افزایش ۸.۳ درصدی در وزن و ۱۹.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. در عین حال، واردات محصولات کشاورزی به ترتیب ۱.۱ درصد از لحاظ وزن و ۵.۶ درصد از لحاظ ارزش کاهش یافته است.

صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار بود. در این صادرات، عراق با سهم ۳۱.۵ درصد در رتبه اول قرار داشته و امارات و روسیه با سهم‌های ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال گذشته، صادرات محصولات کشاورزی ارزشی بخش کشاورزی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار با افزایش ۸.۳ درصدی در وزن و رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش صورت گرفته است. در عین حال، واردات محصولات کشاورزی به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با کاهش ۱.۱ و ۵.۶ درصد روبرو شده است.

با توجه به افزایش صادرات و کاهش واردات، تراز تجاری ارزشی بخش کشاورزی نسبت به دوره مشابه سال قبل، بهبودی ۱۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین، تراز تجاری وزنی بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در این دوره نیز از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن کاهش یافته است.

به گزارش موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

محصولاتی مانند هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز به ترتیب از لحاظ وزنی پنج محصول عمده صادراتی ایران بوده‌اند. از لحاظ ارزشی نیز پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک پنج محصول عمده صادراتی ایران بوده‌اند.

همچنین، ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا پنج محصول عمده وارداتی از لحاظ وزبخش کشاورزی ایران در سال گذشته موفقیت‌های قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی داشته است.

صادرات محصولات کشاورزی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار رقم زده است که نشان‌دهنده رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش و ۸.۳ درصدی در وزن صادرات نسبت به سال قبل است. عراق با سهم ۳۱.۵ درصد به عنوان بازار صادراتی اصلی در رتبه اول قرار دارد، در حالی که امارات و روسیه با سهم‌های ۱۱.۹ و ۸.۳ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

این رشد در صادرات و کاهش در واردات باعث بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی می‌شود. تراز تجاری ارزشی بهبودی ۱۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد و تراز تجاری وزنی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده است.

تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده و تراز تجاری وزنی نیز از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن کاهش یافته است.

با توجه به اینکه ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی افزایش یافته و ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی کاهش یافته، می‌توان نتیجه گرفت که تمایل به خرید محصولات کشاورزی ایران در بازارهای خارجی افزایش یافته است.

محصولاتی نظیر هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز از لحاظ وزنی و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک از لحاظ ارزشی به عنوان پنج محصول عمده صادراتی ایران در نظر گرفته می‌شوند.

از سوی دیگر، ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا از لحاظ وزنی به عنوان پنج محصول عمده وارداتی در بخش کشاورزی ایران در نظر گرفته می‌شوند.

منبع :
خبرگزاری مهر

خبرهای مشابه

همچنین بخوانید
بستن
دکمه بازگشت به بالا