طرح ترافیک چگونه تغییر می‌‌‌کند؟

مطالعات فنی و پژوهشی برای تغییرات طرح ترافیک تا زمستان امسال نهایی می‌شود و قصد دارند نسخه جدید طرح ترافیک را در سال آینده اجرایی کنند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، شهریار افندی‌زاده، در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد شاخص‌های مطالعاتی طرح ترافیک جدید پایتخت توضیحات ارائه داد:

تغییرات پس از مطالعات فنی و پژوهشی تا زمستان امسال نهایی می‌شود و قصد دارند نسخه جدید را در سال آینده اجرایی کنند.

در تعیین حدود محدوده اول طرح ترافیک، ضوابط شهری در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن حداکثر ۵ درصد محدوده شهر تهران را تشکیل می‌دهد.

در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد، قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور، بررسی‌های لازم را انجام دهد و در بازنگری طرح نیز این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اعمال تغییرات در محدوده طرح ترافیک سخت است، اما در محدوده آلودگی هوا قابل انعطاف است که هنوز بررسی‌ها در این زمینه انجام نشده است.

در پاسخ به سؤال درباره افزایش محدوده‌ها با بزرگ و شلوغ شدن شهر تهران، افندی‌زاده اظهار داشت که در دنیا طرح‌های ترافیکی عمدتا در محدوده‌های مرکزی شهر اجرا می‌شود، اما این محدوده می‌تواند شعاع مختلف داشته باشد یا زون‌بندی شود. شهرهای بزرگ‌تر و شلوغ‌تر از تهران به سمت پیاده‌محوری می‌روند تا با مدیریت تقاضا، سطح سرویس را افزایش دهند، نه افزایش تعداد زون‌های اجرای طرح.

برای این منظور، از ۲۸ دانشگاه برتر کشور که در زمینه های حمل و نقل و ترابری فعالیت دارند، فراخوان عمومی داده شد تا پژوهشگران دانشگاهی با رویکرد علمی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک بپردازند. در این فرآیند، برخی از دانشگاه ها در مناقصه شرکت کردند و در نهایت مشاور این طرح انتخاب شد.

یکی از موضوعات مهمی که در بازنگری طرح ترافیک مورد توجه قرار خواهد گرفت، بحث قیمت گذاری است. زیرا قیمت گذاری مناسب می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا داشته باشد. همچنین در این بازنگری، موضوع خودروهای برقی و نرخ تردد وسایل باری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در نهایت، پس از جمع بندی نتایج مطالعات، اثرات اجرای طرح ترافیک و همچنین تغییرات پیشنهادی با توجه به پارامترهای مختلف به مسئولان ارائه خواهد شد تا تصمیم‌گیری‌های لازم در خصوص اجرای بهینه‌تر طرح ترافیک در تهران اتخاذ شود.

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا