راهکارهای حرکت به سمت توسعه پایدار- قسمت ۴

اقتصاد مشارکتی، زنجیره سازی کسب و کار و برندسازی خوشه‌ای – قسمت چهارم

در این قسمت به بررسی یکی از جدیدترین محرک‌های اقتصادی در زنجیره توسعه میرویم مفهومی که شاید یکی از زیربنایی ترین مفاهیم توسعه باشد یعنی موضوع سلامت ، موضوع سلامت یکی از جدی‌ترین مقوله‌های توسعه محسوب می‌شود و برای شکل‌گیری بسیاری از زنجیره‌های دیگر این موضوع به عنوان پیش شرط در نظر گرفته می‌شود، موضوع بسیار کلیدی و مهم سلامت را از چهار منظر می‌توان مورد بررسی قرارداد منظر سلامت فردی افراد بومی و ساکنین مناطق، منظر کشت و تولید سلامت و سلامت غذایی، موضوع گردشگری سلامت و در نهایت از منظر تولید اقلام درمانی و سلامت.

در موضوع سلامت فردی و ساکنان منطقه این سلامت دارای سه گروه رفتاری می‌باشد گروه اول سلامت در محیط زندگی شامل آب، هوا، محیط طبیعی سکونت و در نهایت مباحث زباله‌ها و انباشت آن می‌باشد. این موضوع بسیار واضح و مبرهن است که همواره برای رشد و حیات جامعه بشری سلامت در اکوسیستم زندگی پیش شرط اولیه بوده است، این رویکرد سلامت باعث زنده ماندن، تلاش و فعالیت ساکنان یک منطقه می‌گردد و هیچ توسعه‌ای بدون انسان‌ها قابل تصور نیست و گروه اول نیاز بسیار طبیعی است. گروه دوم حوزه درمانی و مواجهه افراد با بیماری‌ها و مشکلات سلامتی است، همه انسان‌ها بنا به نوع زندگی خود دچار بیماری‌های متعددی می‌گردند این بیماری‌ها نیازمند مراکز پزشکی و درمانی هستند که به این افراد سرویس‌دهی نمایند، شکل‌دهی انواع خدمات درمانی و بیمارستانی بی‌شک حل کننده این مشکل خواهد بود اما در بسیاری از جوامع این شکل‌دهی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیادی دارد و به این راحتی میسر نیست برای این موضوع دو راه حل مطرح گردیده است؛ راه حل در مناطقی که جاذبه‌های طبیعی و بکر مناسبی را داراست و سرمایه‌گذاران مراکز درمانی مجهزی را تجهیز نمایند و مازاد ظرفیت آن را توسط توریست‌های درمانی استفاده نمایند و در راه‌حل دوم گروه‌های محلی و کوچک هرکدام یک تخصص مورد نیاز را تحت قالب کلینیک‌های کوچک شکل دهند و با زنجیره‌‎سازی آن به صورت خوشه‌ای امکانات یک مجموعه درمانی مجهز را در یک محیط با چند مدیریت، مالکیت و سرمایه به مراتب کمتری ایجاد نمایند، قطعا این گروه نیز بعد از زمانی برای سوددهی و بقای کسب و کار خود نیازمند جذب بیماران نقاط دیگر نیز می‌باشد. گروه سوم امکانات بشری شامل راه‌ها، سیستم‌های شهری و روستایی، زیرساخت‌های شامل آب و برق و فاضلاب و… می‌باشد که زیربنای شکل‌گیری محل سکونت انسانی در دنیای امروز است که هر قسمت از آن و کمبود امکانات در آن باعث آسیب به سلامتی ساکنان آن منطقه می‌گردد.

منظر دوم از منظر کشت و صنعت است این موضوع بسیار حائز اهیمت است که غذایی که می‌خوریم به چه مقدار سلامت است، زیرا مهمترین محرک جسمانی انسان که در هر روز تکرار می‌شود موضوع غذاست، میزان زیادی از سلامتی ما تابع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی است که مصرف می‌‎نماییم در مورد چرخه کشاورزی و دامپروری به صورت مفصل در مقالات قبلی به گفتگو نشستیم اما مهمترین قسمت این موضوع که کمتر به آن پرداختیم طریقه کشت و یا تولیدات دامی و باغی است که به سلامت‌ترین حالت ممکن این مهم اتفاق بیفتد. اثرات شکل‌دهی زنجیره‌های کشت ارگانیک و سلامت، پرورش‌های خانگی و کاملا سالم و ارگانیک دامی در این قسمت بسیار حائز اهمیت است. موضوع دیگری که بسیار جدی فرآوری این مواد مواد غذایی به صورتی است که کاملا سلامت و برای بدن انسان مفید باشد، موضوع بسیار مهم در فرآوری‌ها رستورانی، شبکه توزیع، قنادی‌ها و سایر تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی حفظ این سلامت با استانداردهای بالاست که خود این موضوع نیز قابلیت برندسازی خوشه‌ای تحت نام‌های مشترک و تعریف استاندارد برای ارائه محصولات سلامت می‌باشد.

منظر سوم موضوع بسیار جذاب گردشگری سلامت است که در سال‎های اخیر به عنوان بهترین محرک‌های گردشگری در دنیا شناخته می‌شود این چرخه شامل خدمات متعددی است که بعضی از آن مانند خدمات بیمارستانی و بالینی و غذایی مورد اشاره قرارگرفت و برخی نیز مانند خدمات استفاده از سلامتی در طبیعت، پکیج‌های دوران نقاهت و بازپروری، برنامه‌های درمانی با استفاده از جاذبه‌های طبیعی مانند آبدرمانی؛ جلبک درمانی، سنگ درمانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سایر خدمات این حوزه می‌توان به برنامه‌های زیبایی، ماساژ و ریلکسیشن، برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی و سایر خدمات سلامت نام برد، نکته بسیار جالب این حوزه این است که غالب این خدمات در تحت سیستم‌های کسب و کاری کوچک و چندنفره ارائه می‌گردد و چرخه اقتصادی آن می‌تواند یک زنجیره بزرگ برای توسعه پایدار از دل تیم‌ها و کسب‌وکارهای کوچک باشد که آنها علاوه بر درآمدزایی بقا و رونق کسب و کار خود باعث حفظ طبیعت، توسعه اقتصادی منطقه و در نهایت خوشنام‌سازی یک مقصد گردشگری با برندسازی خوشه‌ای خدمات سلامت در آن باشند و آن منطقه را به سمت شکوفایی دائمی و اقتصاد پایدار رهنمون سازند.

منظر چهارم منظر تولید اقلام درمانی مانند گیایهان دارویی، مکمل‌های غذایی، انواع دمنوش‌ها و عرقیجات و گیاهان سنتی می‌باشد. مناطق روستایی به دلیل بهره‌مندی از موهبت بکر بودن می‌توانند به عنوان یک از مولدین جدی گیاهان دارویی و اقلام درمانی اقدام نمایند بعضی از این گیاهان به صورت خودجوش و وحشی رشد می‌نمایند که باید از نحوه برداشت، رشد و توسعه آن حراست نمود و گروه دیگر به صورت بشرساز و دستی کشت می‌‎یابند، در نهایت این گیاهان امروز چه در سطح داروسازی شرکتی و چه در سطح مصارف شخصی و عمومی طرفداران زیادی پیدا نمود است. خصلت بسیار مهم آن تنوع آن در اقلیم‌های مختلف و یکسان نبودن این گیاهان در مناطق است که باعث تمایز و تفاوت جدی این موضوع بین مناطق مختلف می‌گردد. توسعه این زنجیره که غالبا به صورت خرد است در زمانی که به صورت گروهی برندسازی گردد و به مخاطبین این احساس داده شود که در این محصول بررسی شده و کنترل شده است می‌تواند موجب گسترش سلامت در منطقه به واسطه مصرف و توسعه درآمدی جدی منطقه به واسطه جذب توریسم علاقمند به این موضوع و فروش این محصولات گردد. این زنجیره نیز مانند سایر زنجیره‌های مطرح شده می‌تواند راهگشای جدی برای توسعه مناطق و در نهایت توسعه پایدار گردد.

ادامه دارد…

 

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا