تلاش پاکستان برای جذب ۴ میلیارد دلار از بانک‌های خاورمیانه

پاکستان به دنبال تأمین مالی ۴ میلیارد دلاری از بانک‌های خاورمیانه برای پر کردن فاصله مالی خارجی تا سال مالی آینده است.

تلاش پاکستان برای جذب ۴ میلیارد دلار از بانک‌های خاورمیانه

پاکستان به دنبال تأمین مالی ۴ میلیارد دلاری از بانک‌های تجاری خاورمیانه تا سال مالی آینده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، جمیل احمد، رئیس بانک مرکزی پاکستان، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور در تلاش است تا از این طریق فاصله مالی خارجی خود را پر کند.

این نخستین مصاحبه احمد با یک رسانه پس از تصدی سمت خود در سال ۲۰۲۲ است. او اظهار داشت که پاکستان در مراحل پیشرفته‌ای برای تأمین ۲ میلیارد دلار مالی اضافی قرار دارد که برای تایید برنامه نجات ۷ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول ضروری است. پاکستان و صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئیه به توافقی در خصوص این وام دست یافتند که منوط به تایید هیئت اجرایی صندوق و “تأیید به موقع تضمین‌های مالی مورد نیاز از سوی شرکای توسعه و دوطرفه پاکستان” است.

احمد گفت که انتظار دارد نیازهای مالی کلان کشور هم در سال مالی آینده و هم در میان‌مدت به خوبی برآورده شود. در گذشته، پاکستان به متحدان دیرینه‌ای مانند چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تمدید بدهی‌های خود و جلوگیری از بحران بازپرداخت تکیه می‌کرد. او افزود که انتظار می‌رود این نوع حمایت‌ها برای سه سال آینده نیز ادامه یابد و به دولت فرصت بیشتری برای بهبود وضعیت مالی خود بدهد.

علاوه بر این، احمد اشاره کرد که بانک مرکزی پاکستان بر این باور است که نیازهای مالی کلان این کشور در سال‌های آینده کمتر از ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود، که در گزارش ماه مه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده بود. او گفت: “نیازهای مالی خارجی پاکستان در سال‌های اخیر در حال کاهش بوده است.”

او افزود: “با توجه به اینکه ارزیابی صندوق بین‌المللی پول بر اساس کسری حساب جاری بالاتری نسبت به واقعیت در سال مالی ۲۰۲۴ و پیش‌بینی‌های سال‌های آینده بود، ما نسبت نیازهای مالی کلان به تولید ناخالص داخلی را کمتر از سطح ۵.۵ درصد ارزیابی می‌کنیم.”

نرخ بهره و تورم

در مورد سیاست‌های پولی، احمد گفت که کاهش‌های اخیر در نرخ بهره در پاکستان تأثیر مطلوبی داشته و تورم همچنان در حال کاهش است و حساب جاری تحت کنترل باقی مانده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه پاکستان در ماه ژوئیه ۱۱.۱ درصد بود، که از اوج بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

احمد گفت: “کمیته سیاست پولی همه این تحولات را بررسی خواهد کرد.” وی افزود که تصمیمات آتی نرخ بهره نمی‌توانند از پیش تعیین شوند. بانک مرکزی پاکستان دو بار متوالی نرخ بهره را از رکورد بالای ۲۲ درصد به ۱۹.۵ درصد کاهش داده است و قرار است جلسه دیگری برای بررسی سیاست‌های پولی در ۱۲ سپتامبر برگزار شود.

غلبه بر چالش‌ها

احمد که در آگوست ۲۰۲۲ برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس بانک مرکزی پاکستان منصوب شد، گفت که سال اول او “بسیار دشوار” بوده است. در سال ۲۰۲۳، پاکستان با یک بحران شدید تراز پرداخت‌ها مواجه شد و تنها ذخایر کافی برای پوشش یک ماه واردات داشت. پس از هشت ماه مذاکرات سخت در مورد نظم مالی، صندوق بین‌المللی پول با ارائه برنامه نجات ۹ ماهه به ارزش ۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرد.

احمد گفت: “سال گذشته بسیار بهتر بود. اکنون همه چیز از نظر مدیریت حساب‌های خارجی تحت کنترل است.” او افزود که بانک مرکزی اکنون تمرکز خود را بر رشد اقتصادی، دیجیتالی شدن و شمول مالی معطوف خواهد کرد. “این موضوعات نیز برای ایجاد شغل و مسائل اجتماعی-اقتصادی دیگر به همان اندازه مهم هستند.” احمد به نقش بانک در تضمین ثبات قیمت و مالی قبل از تغییر تمرکز به رشد اشاره کرد.

منبع :
وبسایت اینوستینگ

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا