اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی کانادا بر خودروهای چینی

کانادا تعرفه 100 درصدی بر واردات خودروهای الکتریکی چین اعمال کرد و اقدامات دیگری نیز در نظر دارد.

اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی کانادا بر خودروهای چینی

کانادا تصمیم گرفته است تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کند. این تصمیم در پی اقدام مشابه ایالات متحده و اتحادیه اروپا اتخاذ شده است. همچنین، دولت کانادا اعلام کرده که تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین وضع خواهد شد. این تعرفه‌ها شامل تمامی خودروهای الکتریکی تولید شده در چین، از جمله خودروهای تسلا، خواهد بود.

سهام تسلا، بزرگترین خودروساز جهان، پس از اعلام این خبر با کاهش ۳.۲ درصدی مواجه شد. واردات خودرو از چین به بزرگترین بندر کانادا، ونکوور، در سال ۲۰۲۳ به دلیل آغاز صادرات خودروهای الکتریکی تسلا از شانگهای به کانادا، ۴۶۰ درصد افزایش یافته است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد که این اقدامات در پاسخ به سیاست‌های چین برای افزایش بیش از حد تولید اتخاذ شده است. او بیان کرد: “فکر می‌کنم همه می‌دانیم که چین با همان قواعد بازی نمی‌کند.” این تعرفه‌ها از اول اکتبر اعمال خواهند شد.

در مقابل، سفارت چین در کانادا این اقدام را “حمایت‌گرایانه” و “تحت‌تاثیر سیاست‌های غالب” توصیف کرده و افزود که کانادا قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را نادیده گرفته است. سفارت چین همچنین هشدار داد که این تصمیمات همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کانادایی آسیب خواهد رساند.

چین، دومین شریک تجاری بزرگ کانادا پس از ایالات متحده، در سال گذشته میلیاردها دلار کالا از کانادا وارد کرده است. تسلا، هرچند جزئیات مربوط به صادرات خودروهای چینی به کانادا را فاش نکرده، اما کدهای شناسایی خودروها نشان می‌دهد که مدل‌های Model 3 و Model Y از شانگهای به کانادا صادر شده‌اند.

یک مقام دولت کانادا اظهار داشت که این تعرفه شامل تمامی خودروهای الکتریکی ساخت چین می‌شود. اگر شرکت‌هایی که در حال حاضر در چین خودرو تولید می‌کنند، تصمیم به انتقال تولید خود به کشور دیگری بگیرند، دیگر مشمول این تعرفه نخواهند شد. تسلا در این مورد هنوز نظری اعلام نکرده است.

تحلیل‌گران معتقدند که تسلا ممکن است به دلیل این تعرفه‌ها، لجستیک خود را تغییر داده و خودروها را از ایالات متحده به کانادا صادر کند. این امر می‌تواند بر سودآوری شرکت تاثیر منفی داشته باشد.

اتحادیه اروپا نیز در ماه جاری تعرفه‌هایی بر واردات خودروهای الکتریکی از چین وضع کرد، اما نرخ تعرفه‌ها برای تسلا نسبت به دیگر خودروهای چینی کمتر بود.

کانادا همچنان با همکاری ایالات متحده و سایر متحدان خود تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که مصرف‌کنندگان در سراسر جهان به دلیل سیاست‌های ناعادلانه کشورهایی مانند چین، دچار ضرر نشوند. علاوه بر این، ترودو اعلام کرد که ممکن است اقدامات تنبیهی دیگری مانند اعمال تعرفه بر چیپ‌ها و سلول‌های خورشیدی نیز مد نظر قرار گیرد.

چین در سال گذشته مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی و معدنی از کانادا وارد کرده است. این موضوع می‌تواند در صورت واکنش چین به این تعرفه‌ها، تاثیراتی بر اقتصاد کانادا داشته باشد.

منبع :
وبسایت رویترز

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا