کاهش سهام اروپا به دلیل واکنش سرمایه‌ گذاران به نتایج انتخابات بریتانیا

سهام اروپا در روزهای اخیر کاهش یافته است که به نظر می‌ رسد به دلیل واکنش سرمایه‌ گذاران به نتایج انتخابات بریتانیا باشد.

خبر اصلی که ذهن سرمایه‌گذاران اروپایی را در روز جمعه به خود مشغول کرده بود، نتیجه انتخابات عمومی بریتانیا بود که در آن حزب کارگر مخالف با اکثریت بزرگ پارلمانی پیروز شد و پس از ۱۴ سال، حزب محافظه‌کار حاکم را از قدرت برکنار کرد.

شاخص کالاهای خانگی و ساخت و ساز خانه FTSE 350 در پایان جلسه روز جمعه ۲.۵ درصد افزایش یافت، زیرا معامله‌گران به خبر پیروزی حزب کارگر واکنش نشان دادند. لندن – سهام اروپایی در روز جمعه کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات بریتانیا را هضم کردند.

شاخص FTSE 100 بریتانیا با ۰.۴۵ درصد کاهش بسته شد، در حالی که شاخص گسترده‌تر Stoxx 600 اروپا به طور موقت هفته را با ۰.۲۲ درصد کاهش به پایان رساند. خبر اصلی که ذهن سرمایه‌گذاران را در روز جمعه به خود مشغول کرده بود، نتیجه انتخابات عمومی بریتانیا بود که در آن حزب کارگر مخالف با اکثریت بزرگ پارلمانی پیروز شد و پس از ۱۴ سال، حزب محافظه‌کار حاکم را از قدرت برکنار کرد.

شاخص کالاهای خانگی و ساخت و ساز خانه FTSE 350 در پایان جلسه روز جمعه ۲.۵ درصد افزایش یافت، زیرا معامله‌گران به خبر پیروزی حزب کارگر واکنش نشان دادند.

با نگاهی به سهام‌های فردی در این بخش، سهام شرکت‌های Vistry Group، Barratt Developments و Persimmon حدود ۳ درصد افزایش یافت، در حالی که سهام Taylor Wimpey بیش از ۲ درصد رشد داشت. حزب کارگر در اوایل صبح جمعه به آستانه لازم برای حکومت به تنهایی رسید، زیرا نخست‌وزیر مستعفی ریشی سوناک شکست را پذیرفت. کیر استارمر، رهبر حزب کارگر مرکز چپ، اکنون نخست‌وزیر جدید کشور شده است. تحلیل‌گران انتظار دارند که پیروزی حزب کارگر به مرور زمان بازارهای بریتانیا را تقویت کند، به ویژه در زمینه ساخت و ساز خانه.

در یادداشت تحقیقاتی روز جمعه، تحلیل‌گران RBC Capital Markets گفتند که اگر وعده‌های انتخاباتی حزب کارگر به سیاست تبدیل شود، می‌تواند آغازگر “عصر جدیدی” برای ساخت و ساز خانه در بریتانیا باشد. آن‌ها نوشتند: “در چند سال گذشته، پتانسیل سازندگان خانه محدود شده بود، اما در چند سال آینده این پتانسیل به احتمال زیاد آزاد خواهد شد.”

آن‌ها افزودند: “اگر عملکرد دولت جدید با وعده‌هایش همخوانی داشته باشد، انتظار داریم که این بخش مجدداً ارزیابی شود و در کوتاه‌مدت بسیار احتمال دارد که تنها صحبت‌ها برای افزایش قیمت سهام کافی باشد.”

در اخبار شرکت‌ها، گزارش بلومبرگ روز پنج‌شنبه، به نقل از افرادی آشنا با موضوع، اعلام کرد که بانک فرانسوی BNP Paribas و وام‌دهنده سوئیسی UBS به خرید واحد مدیریت ثروت HSBC در آلمان ابراز علاقه کرده‌اند.

سهام HSBC روز جمعه حدود ۲.۵ درصد کاهش داشت. در منطقه آسیای-اقیانوسیه، بازارها عمدتاً در روز جمعه کاهش یافتند، با اینکه نیکی ۲۲۵ ژاپن پس از عبور از مرز ۴۱,۰۰۰ و رسیدن به بالاترین رکوردهای جدید، بخشی از رشد خود را از دست داد.

در ایالات متحده، شاخص S&P 500 روز جمعه به یک رکورد جدید رسید و آن را در مسیر یک رشد هفتگی دیگر قرار داد.

داده‌های شغلی منتشر شده در صبح جمعه نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه ژوئن ۲۰۶،۰۰۰ شغل اضافه کرده است، که کمی بیشتر از پیش‌بینی ۲۰۰،۰۰۰ شغل توسط داو جونز بود، اگرچه این میزان کمتر از افزایش ۲۱۸،۰۰۰ شغل بازبینی‌شده در ماه می بود. نرخ بیکاری در ماه ژوئن به ۴.۱٪ افزایش یافت، که کمی بالاتر از پیش‌بینی نرخ ثابت ۴٪ بود.

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا