۱۰ شهر برتر جهان برای زندگی

وین، قابل سکونت‌ ترین شهر جهان برای سومین سال پیاپی

براساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، وین، پایتخت اتریش، برای سومین سال متوالی به عنوان قابل سکونت‌ترین شهر جهان انتخاب شده است.

این گزارش سالانه که هدف آن نشان دادن میزان راحتی یا قابل سکونت بودن یک شهر است، ۱۷۳ شهر را با استفاده از ۳۰ شاخص که در پنج دسته: ۱.ثبات، ۲.مراقبت‌های بهداشتی، ۳.فرهنگ و محیط زیست، ۴.آموزش و ۵.زیرساخت‌ها، تقسیم‌بندی شده‌اند، بررسی کرد.

وین با کسب نمره کامل در شاخص‌های ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و زیرساخت‌ها، در صدر فهرست امسال قرار گرفت و پس از آن شهرهای کپنهاگ در دانمارک و زوریخ در سوئیس به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند.

بر اساس شاخص جهانی کیفیت زندگی EIU برای سال ۲۰۲۴، نمره کلی وین در دسته فرهنگ و محیط زیست به دلیل “کمبود رویدادهای بزرگ ورزشی” کمی کاهش یافت.

این گزارش اظهار داشت: “شاخص قابل سکونت بودن EIU در سال گذشته کمی افزایش یافته است.” کاهش در بخش‌های ثبات و زیرساخت‌ها در تعدادی از شهرهای اقتصادهای پیشرفته با بهبودهای ساختاری در بهداشت و آموزش در چندین شهر از بازارهای در حال توسعه جبران شد.

در ادامه، ۱۰ شهر برتر جهان از نظر کیفیت زندگی براساس EIU آورده شده است:

۱. وین، اتریش
۲. کپنهاگ، دانمارک
۳. زوریخ، سوئیس
۴. ملبورن، استرالیا
۵. کلگری، کانادا
۶. ژنو، سوئیس
۷. سیدنی، استرالیا
۸. ونکوور، کانادا
۹. اوزاکا، ژاپن
۱۰. اوکلند، نیوزلند

چهار شهر از منطقه آسیا-اقیانوسیه به فهرست ۱۰ شهر برتر امسال راه یافتند: شهرهای استرالیایی ملبورن و سیدنی، اوزاکا در ژاپن و اوکلند در نیوزلند.

ملبورن، سیدنی و ونکوور امسال جزیی از ۱۰ شهر برتر بودند، اما به دلیل “کمبود قابل توجه مسکن” در رده‌بندی سقوط کرده‌اند. برای همین دلیل، تورنتو که در دو سال گذشته در میان ۱۰ شهر برتر بود، امسال به رتبه ۱۲ سقوط کرد.

اروپای غربی بهترین عملکرد را از لحاظ کیفیت زندگی داشت و نمره کلی ۹۲ از ۱۰۰ را کسب کرد. اما به دلیل افزایش اعتراضات و جرایم که مجموعه ثبات را تحت تاثیر قرار داد، از مقایسه با سال گذشته کاهش یافت.

آمریکای شمالی دومین منطقه برتر بود و با نمره متوسط ۹۰.۵ از ۱۰۰، بهترین رتبه را در بخش آموزش کسب کرد. بحران مداوم مسکن در کانادا امتیازات زیرساختی این منطقه را کاهش داده است.

۱۰ شهر قابل سکونت در آسیا
شهرهای آسیایی به رشد خود در امتیازات قابل سکونت بودن در جهان ادامه می‌دهند. به طور خاص، هنگ کنگ در مطالعه امسال بیشترین جهش را ثبت کرده و از رتبه ۶۱ به رتبه ۵۰ ارتقاء یافته است.

بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست (EIU)، “اگرچه هنوز به امتیازات پیش از سال ۲۰۱۹ نرسیده‌ایم، اما وضعیت سیاسی هنگ کنگ تثبیت شده است و خطرات ناشی از اعتراضات گسترده اکنون ناچیز است.”

واحد اطلاعات اکونومیست همچنین افزود: “قانون امنیت ملی و مقررات محلی که در اوایل سال ۲۰۲۴ معرفی شدند، ثبات سیاسی را احیا کرده‌اند. اما این تغییر در امتیاز نشان دهنده توافق بزرگی با جامعه مدنی هنگ کنگ است، که در شاخص دموکراسی منتشر شده جداگانه ما در امتیاز این شهر مشهود است.”

۱۰ شهر قابل سکونت آسیا:

۱. ملبورن، استرالیا (رتبه ۴ جهانی)
۲. سیدنی، استرالیا (رتبه ۷)
۳. اوزاکا، ژاپن (رتبه ۹ مشترک)
۴. اوکلند، نیوزلند (رتبه ۹ مشترک)
۵. آدلاید، استرالیا (رتبه ۱۱)
۶. توکیو، ژاپن (رتبه ۱۴)
۷. پرت، استرالیا (رتبه ۱۵)
۸. بریزبن، استرالیا (رتبه ۱۶)
۹. ولینگتون، نیوزلند (رتبه ۲۰)
۱۰. سنگاپور، سنگاپور (رتبه ۲۶)

سنگاپور که در رتبه ۲۶ جهانی قرار دارد، نیز جهش بزرگی را ثبت کرده و دومین بیشترین حرکت افزایشی در ۱۲ ماه گذشته بوده است. این کشور کوچک جنوب شرقی آسیا امتیاز کامل ۱۰۰ را در شاخص بهداشت به دست آورده است.

شهرهای ژاپنی اوزاکا و توکیو نیز در فهرست ۱۰ شهر برتر آسیا قرار دارند. واحد اطلاعات اکونومیست اظهار داشت: “به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر در میان ۲۰ شهر برتر، توکیو شایسته اعتبار اضافی برای حفظ استانداردهای بالای خدمات عمومی و امنیتی در میان این جمعیت عظیم است.”

شهرهای هند در امتیازات قابل سکونت بودن کاهش داشته‌اند که بخشی از آن به دلیل کیفیت پایین هوا در این کشور است. بر اساس گزارش EIU: “توسعه زیرساخت‌ها نیز اولویت دولت است، اما با توجه به وسعت و جغرافیای کشور، بهبود وضعیت زمان‌بر خواهد بود.”

شهرهای آسیایی دیگر:

از ۵۸ شهر آسیایی در این شاخص، ۱۶ شهر به بالاترین سطح قابل سکونت بودن (امتیاز بالای ۸۰) رسیده‌اند.

بارسالی بهاتچاریا، معاون صنعت واحد اطلاعات اکونومیست گفت: “با این حال، ۱۱ شهر آسیایی امتیاز زیر ۶۰ دریافت کرده‌اند، که در این مرحله ما قابل سکونت بودن را به عنوان محدودیت جدی تعریف می‌کنیم، زیرا این شهرها با مشکلات ساختاری، سیاسی و اقلیمی مواجه هستند که غلبه بر آنها دشوار است.”

دسته‌بندی ثبات:

دسته‌بندی ثبات بیشترین کاهش را در میان همه پنج دسته امسال داشت که به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی، ناآرامی‌های مدنی و بحران مسکن و جرایم در بسیاری از شهرهای مورد بررسی بود، بر اساس گزارش.

کمترین شهرهای قابل سکونت در جهان:

پایین‌ترین ۱۰ شهر عمدتاً شامل شهرهایی از آفریقای زیر صحرایی و مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا می‌شود. بر اساس گزارش، دمشق، سوریه و طرابلس، لیبی به دلیل ناآرامی‌های مدنی که اقتصادهایشان را تخریب کرده‌اند، به ترتیب به عنوان دو شهر کم‌ترین قابل سکونت انتخاب شده‌اند.

شهر کیف در اوکراین به عنوان نهمین شهر کم‌ترین قابل سکونت در جهان رتبه‌بندی شده است، در حالی که به دلیل درگیری‌های مسلحانه پس از تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ همچنان دست و پنجه نرم می‌کند.

طبق گزارش، تل‌آویو نیز امسال با سقوط ۲۰ رتبه به رتبه ۱۱۲ جهانی رسید که به دلیل جنگ مداوم با حماس از ۷ اکتبر است. بیشتر از ۱۲۰۰ نفر در سمت اسرائیلی کشته شده‌اند، در حالی که بیش از ۳۷۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا