شتاب رشد اقتصادی عربستان با کاهش محدودیت‌های نفتی

عربستان سعودی با افزایش تولید نفت و درآمدهای غیرنفتی، رشد اقتصادی سریع‌تری را در سال آینده تجربه خواهد کرد.

شتاب رشد اقتصادی عربستان با کاهش محدودیت‌های نفتی

بر اساس پیش‌بینی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود که با افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال آینده شتاب بیشتری بگیرد. تولیدکنندگان اوپک پلاس، به‌ویژه عربستان و روسیه، از اواخر سال ۲۰۲۲ تولید نفت خود را برای افزایش قیمت‌ها محدود کرده بودند، اما این محدودیت‌ها از دسامبر سال جاری کاهش می‌یابد و درآمد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از این تغییرات افزایش خواهد یافت.

طبق یک نظرسنجی جداگانه دیگر، پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت در سال آینده حدود ۷۶ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر بشکه باشد، که نسبت به قیمت فعلی ۷۴ دلار و ۸۰ سنت، اندکی افزایش خواهد داشت.

عربستان سعودی به نظر آماده است تا از هدف خود برای نفت ۱۰۰ دلاری کوتاه بیاید و به جای آن سهم بیشتری در بازار نفت کسب کند. همچنین رشد درآمدهای غیرنفتی به این کشور کمک می‌کند تا اقتصاد خود را با سرعت بیشتری توسعه دهد.

بر اساس نظرسنجی رویترز از ۲۱ اقتصاددان که بین ۹ تا ۲۲ اکتبر برگزار شد، انتظار می‌رود که اقتصاد عربستان سعودی در سال آینده با نرخ ۴.۴ درصد رشد کند، که این میزان سریع‌ترین رشد اقتصادی این کشور در سه سال اخیر خواهد بود. این نرخ در مقایسه با رشد ۱.۳ درصدی سال جاری، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد ۴.۱ درصد، نسبت به ۱.۸ درصد در سال جاری، توسعه بیشتری پیدا کنند.

رالف ویگرت، مدیر اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت S&P Global Market Intelligence، اظهار کرد که انتظار می‌رود تاثیر افزایش حجم تولید نفت و کاهش قیمت آن تا حدی یکدیگر را جبران کنند. وی افزود که تمرکز بر افزایش تولید می‌تواند به رشد بیشتر تولید ناخالص داخلی واقعی در سال ۲۰۲۵ منجر شود.

در تلاش برای کاهش وابستگی به نفت، کشورهای منطقه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و قطر به دنبال راه‌هایی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند. پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی این کشورها به طور مشابه با رشد تولید ناخالص داخلی نفتی پیش برود.

ویگرت اشاره کرد که اگرچه درآمدهای غیرنفتی اهمیت پیدا می‌کنند، اما درآمدهای نفتی همچنان بخش عمده‌ای از درآمد این کشورها را تشکیل خواهند داد. حتی در بلندمدت، جایگزینی کامل درآمدهای نفتی با درآمدهای غیرنفتی امکان‌پذیر نیست.

انتظار می‌رود که امارات متحده عربی با رشد ۴.۹ درصدی، سریع‌ترین رشد اقتصادی منطقه در سال آینده را داشته باشد. همچنین رشد اقتصادی قطر تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۷ درصد پیش‌بینی شده است.

در میان سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی بحرین، کویت و عمان در سال آینده به ترتیب ۲.۸ درصد، ۲.۵ درصد و ۲.۸ درصد باشد.

همچنین طبق این گزارش، تورم در این منطقه همچنان در سطح باثباتی باقی مانده و انتظار می‌رود در سال جاری و آینده بین ۰.۸ تا ۳ درصد باشد.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا