چین برنامه جدیدی برای افزایش محرک‌های مالی اعلام کرد

چین از افزایش بدهی برای احیای اقتصاد خود خبر داد، اما جزئیات اندازه بسته محرک مالی را اعلام نکرد.

چین برنامه جدیدی برای افزایش محرک‌های مالی اقتصادی خود اعلام کرد، جزئیات اصلی حذف شد

دولت چین اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ با هدف احیای اقتصاد ضعیف خود، بدهی‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد. اما جزئیات کلیدی درباره اندازه بسته محرک مالی که برای سرمایه‌گذاران حیاتی است، فاش نشده است. این در حالی است که تعیین دقیق این بسته، تاثیر مستقیمی بر تداوم افزایش‌های اخیر در بازار سهام چین دارد.

لان فوآن، وزیر دارایی چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت پکن به دولت‌های محلی کمک خواهد کرد تا مشکلات بدهی‌های خود را حل کنند. همچنین، برنامه‌هایی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، بازار مسکن و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در نظر گرفته شده است.

عدم شفافیت در بسته مالی

واسو منون، مدیر استراتژی سرمایه‌گذاری در OCBC سنگاپور، در واکنش به این اعلامیه اظهار داشت که کنفرانس خبری پکن «از نظر عزم قوی بود، اما جزئیات عددی کافی نداشت». وی افزود که این مسئله ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران را ناامید کند، چرا که انتظار داشتند تدابیر مالی بزرگ‌تری برای حمایت از بازار سهام چین اعلام شود.

تحلیلگران در انتظار اصلاحات ساختاری بیشتر

اگرچه بسته‌های مالی و پولی اعلام شده از سوی دولت چین به طور موقت بهبودهایی را در بازارها ایجاد کرده، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این کشور باید به اصلاحات ساختاری بیشتر روی آورد. آنها بر این باورند که چین باید به دنبال افزایش مصرف داخلی و کاهش وابستگی به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی مبتنی بر بدهی باشد.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که بدهی دولت مرکزی چین حدود ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. اما زمانی که بدهی‌های دولت‌های محلی نیز در نظر گرفته شود، این رقم به حدود ۱۶ تریلیون دلار می‌رسد که معادل ۱۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی چین است.

افزایش بدهی برای حمایت از اقتصاد

لان فوآن اعلام کرد که چین همچنان فضای زیادی برای انتشار بدهی و افزایش کسری بودجه دارد. وی اشاره کرد که دولت‌های محلی در سه ماهه پایانی سال جاری حدود ۲.۳ تریلیون یوان برای هزینه‌کرد در اختیار خواهند داشت. به گفته او، شهرداری‌ها همچنین مجاز به خرید زمین‌های استفاده‌نشده از توسعه‌دهندگان املاک خواهند بود.

منبع :
وبسایت اینوستینگ

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا