حکم قاضی برای تغییرات اساسی در گوگل پلی

گوگل به دستور قاضی آمریکایی موظف به ایجاد تغییرات اساسی در فروشگاه گوگل پلی و فراهم کردن امکان دسترسی کاربران به فروشگاه‌های رقیب شد.

قاضی آمریکایی حکم به تغییرات در انحصار «گوگل پلی» داد

یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه گوگل را ملزم به ایجاد اصلاحاتی در کسب‌وکار اپلیکیشن‌های موبایل خود کرد تا کاربران اندروید بتوانند گزینه‌های بیشتری برای دانلود برنامه‌ها و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای داشته باشند.

بر اساس این حکم، که توسط جیمز دوناتو، قاضی منطقه‌ای آمریکا در سانفرانسیسکو، صادر شده است، گوگل باید فروشگاه برنامه‌های خود را به روی رقابت گسترده‌تری باز کند و دسترسی به برنامه‌های اندرویدی از منابع دیگر را فراهم کند.

این دستور همچنین گوگل را ملزم می‌کند که به مدت سه سال اجازه استفاده از روش‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای دیگر را به کاربران بدهد و امکان دانلود اپلیکیشن‌های شخص ثالث از پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های رقیب را نیز فراهم کند.

همچنین، پرداخت به سازندگان دستگاه برای پیش‌نصب فروشگاه «گوگل پلی» و به اشتراک گذاشتن درآمد حاصل از آن با سایر توزیع‌کنندگان نیز برای گوگل ممنوع شده است.

گوگل در واکنش به این حکم اعلام کرد که به دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم در سانفرانسیسکو درخواست تجدیدنظر خواهد داد و از دادگاه‌های آمریکا خواسته است تا اجرای حکم را تا زمان بررسی تجدیدنظر به تعویق بیندازند. گوگل همچنین اشاره کرد که این اصلاحات، با وجود رفع نگرانی‌های «اپیک گیمز»، می‌تواند تبعات ناخواسته‌ای برای مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و سازندگان دستگاه‌ها در ایالات‌متحده به همراه داشته باشد.

در همین راستا، تیم سویینی، مدیرعامل «اپیک گیمز»، این حکم را در شبکه اجتماعی «ایکس» به عنوان «خبر بزرگی» توصیف کرد و اظهار داشت که فروشگاه‌های برنامه مانند «اپیک گیمز» در سال ۲۰۲۵ به «گوگل پلی» خواهند پیوست. وی افزود: این فرصت سه ساله برای توسعه‌دهندگان و سازندگان فروشگاه‌ها فراهم شده تا یک اکوسیستم رقابتی و پویا برای اندروید ایجاد کنند.

در پی اعلام این حکم، ارزش سهام آلفابت، شرکت مادر گوگل، با ۲.۵ درصد کاهش به ۱۶۴.۳۹ دلار رسید.

این حکم از اول نوامبر اجرایی خواهد شد و به گوگل فرصت داده شده تا توافقات و سیاست‌های خود را مطابق با دستور قاضی تغییر دهد. دعوای حقوقی «اپیک گیمز» که در سال ۲۰۲۰ مطرح شد، گوگل را به انحصار در توزیع اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در دستگاه‌های اندروید متهم کرده بود.

در دسامبر ۲۰۲۳، هیئت منصفه به این نتیجه رسید که گوگل با کنترل‌های خود بر توزیع اپلیکیشن‌ها، رقابت را به‌طور غیرقانونی محدود کرده است و این زمینه را برای صدور حکم قاضی فراهم کرد.

با این حال، گوگل تلاش کرده بود تا این اصلاحات را با استدلال‌هایی مبنی بر اینکه پرهزینه و خطرناک برای حریم خصوصی و امنیت کاربران هستند، به چالش بکشد. اما قاضی دوناتو در جلسه‌ای در اوت این استدلال‌ها را رد کرد.

به گزارش رویترز، همچنین در یک پرونده ضدانحصاری دیگر، قاضی آمیت مهتا در واشنگتن به نفع وزارت دادگستری ایالات‌متحده حکم داده و اعلام کرده بود که گوگل به‌طور غیرقانونی انحصار جستجوی وب را از طریق هزینه‌کرد میلیاردها دلار برای تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش‌فرض، در دست گرفته است.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا