بریتانیا آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود را تعطیل کرد!

بریتانیا با تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود، به اولین کشور گروه ۷ در این زمینه تبدیل شد.

بریتانیا آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود را تعطیل کرد

بریتانیا روز دوشنبه با تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود به اولین کشور از گروه ۷ تبدیل شد که تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ را متوقف کرده است.

به نقل از خبرگزاری تسنیم و رویترز، بریتانیا با تعطیلی نیروگاه زغال‌سنگی “راتکلیف آن سور” که تحت مالکیت شرکت یونیپر و در منطقه میدلند انگلستان قرار دارد، به نخستین کشور گروه ۷ تبدیل شد که تولید برق با زغال‌سنگ را متوقف کرده است.

این اقدام به دوره‌ای بیش از ۱۴۰ سال تولید برق با زغال‌سنگ در این کشور پایان داد.

در سال ۲۰۱۵، بریتانیا با اعلام طرحی برای کاهش تولید زغال‌سنگ به عنوان بخشی از تلاش‌هایش در جهت دستیابی به اهداف زیست‌محیطی، تصمیم به تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سنگ طی یک دهه گرفت.

خبرهای مشابه

در آن زمان، نزدیک به ۳۰ درصد از برق این کشور از طریق زغال‌سنگ تأمین می‌شد؛ اما تا سال گذشته، این رقم به کمتر از ۱ درصد کاهش یافت.

دیدگاه متخصصان

جولیا اسکورپسکا، رئیس ائتلاف جهانی “فراتر از زغال‌سنگ” که متشکل از حدود ۶۰ کشور است، در مصاحبه‌ای اظهار داشت: “بریتانیا نشان داده که حذف نیروگاه‌های زغال‌سنگ با سرعتی بی‌سابقه ممکن است.”

بریتانیا با هدف رسیدن به وضعیت انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰، برنامه‌هایی را برای کربن‌زدایی از بخش برق تا سال ۲۰۳۰ به اجرا خواهد گذاشت. این تغییر نیازمند افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش انرژی حدود ۷۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور را تشکیل می‌دهد. دانشمندان تأکید کرده‌اند که برای دستیابی به اهداف توافق‌نامه پاریس، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی ضروری است.

این در حالی است که نیروگاه‌های زغال‌سنگ همچنان بیش از ۲۵ درصد از برق آلمان و بیش از ۳۰ درصد از برق ژاپن را تأمین می‌کنند.

  • گروه ۷ شامل آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن است.
  • این گروه در ابتدا با هدف بررسی مسائل اقتصادی شکل گرفت.
  • با گذشت زمان، مسائل اقلیمی و امنیتی نیز به موضوعات مطرح در این گروه تبدیل شد.

منبع :
خبرگزاری تسنیم

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا