ناترازی برق با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک

نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس می‌توانند به رفع بخشی از ناترازی برق کشور کمک کنند.

ناترازی برق با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) اعلام کرد که نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در صنایع می‌توانند به بهبود وضعیت ناترازی برق در کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا، محمود کریمی با اشاره به ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس خانگی و صنایع کوچک اظهار داشت که اگرچه ظرفیت این نیروگاه‌ها بین ۵ تا ۵۰۰ کیلووات است، اما با گسترش تعداد آن‌ها، می‌توان به ظرفیت‌های بزرگی دست یافت. به گفته او، مثالی بارز از این مدل توسعه، کشور آلمان است که ماهانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس را روی سقف خانه‌ها و کارخانه‌ها احداث می‌کند و در نهایت به تولید سالیانه ۱۴ هزار مگاوات می‌رسد.

افزایش ظرفیت سالانه نیروگاه‌های خورشیدی در ایران

کریمی با اشاره به پتانسیل بالای ایران برای توسعه سریع نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس بیان کرد: استان خراسان رضوی در یک ماه گذشته موفق به احداث ۴۰ نیروگاه خورشیدی در زمین‌های کشاورزی با ظرفیت مجموع چهار مگاوات شده است. وی افزود که در صورت اجرای این مدل در ۳۰ استان کشور، می‌توان ماهانه ۱۲۰ مگاوات و سالانه بیش از ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی ایجاد کرد.

ظرفیت خورشیدی در صنایع کوچک

کریمی با اشاره به توان بالقوه شهرک‌های صنعتی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در تنها دو شهرک صنعتی استان کرمان، ۳۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت متوسط ۱۵۰ کیلووات و مجموع چهار مگاوات احداث شده است. او ادامه داد که اگر این روند در تمامی شهرک‌های صنعتی کشور ادامه یابد و فرض کنیم که در هر استان ۱۰ شهرک صنعتی وجود داشته باشد، می‌توان سالانه تنها با نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات دست یافت.

خبرهای مشابه

انتظارات بخش خصوصی از دولت

وی همچنین از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خواست که سرعت بیشتری در توسعه شهرک‌های تخصصی خورشیدی داشته باشد. کریمی افزود که تسهیلات پرداخت اقساط زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی نیز باید مانند گذشته ۱۰ ساله در نظر گرفته شود.

تجربه موفق در اجرای پروژه‌های خورشیدی

کریمی در ادامه به تجربه‌های موفق شرکت‌های توزیع برق در اخذ مجوز و اجرای پروژه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس از طریق سامانه “مهرسان” به سرعت مجوزهای خود را دریافت کرده‌اند و این تجربه می‌تواند در شهرک‌های خورشیدی نیز تکرار شود.

برگزاری همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع

کریمی همچنین به برگزاری دومین همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع (اینداست سولار ایران) توسط انجمن ساتکا اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور ۶۰۰ نفر از شرکت‌های صنعتی و فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، بزرگ‌ترین همایش این حوزه در کشور بود. در این همایش، کارشناسان دولتی و خصوصی به بررسی موانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداختند. وی افزود که انجمن تاکنون ۱۹ همایش مشابه در استان‌های کشور برگزار کرده و همایش بعدی نیز در ۱۲ آبان‌ماه در کرمان برگزار خواهد شد.

منبع :
خبرگزاری ایسنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا