کاهش ۵۰۰ هزار تنی واردات شکر با افزایش تولید داخلی در دولت سیزدهم

در دوران دولت سیزدهم، اقدامات دولت در برنامه افزایش تولید، تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی چغندرقند و نیشکر و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، منجر به افزایش تولید شکر و کاهش بیش از 500 هزار تنی واردات آن در سال گذشته شده است.

تهران – ایرنا – اقدامات دولت سیزدهم، تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی چغندرقند و نیشکر، و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، باعث افزایش تولید شکر و کاهش واردات شکر شده است. به طوری که در سال گذشته واردات شکر بیش از ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

ایران سالانه به ۲.۲ میلیون تن شکر نیاز دارد که بخشی از آن از تولید داخلی و بخشی از واردات تأمین می‌شود. مصرف سرانه شکر در ایران بیش از میانگین جهانی است.

دولت با برنامه‌ریزی برای افزایش تولید، تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی و حمایت از تولیدکنندگان، توانسته است تولید شکر را افزایش و واردات را کاهش دهد. در سال ۱۴۰۲ واردات شکر به ۷۲۶ هزار تن کاهش یافته است.

پیش از این، شکر به عنوان کالای اساسی یارانه ارزی دریافت می‌کرد، اما اخیراً این یارانه حذف شده و قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر برای مصرف‌کنندگان به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یافته است.

دولت سیزدهم اقداماتی برای افزایش تولید شکر، تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی چغندرقند و نیشکر، و حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام داده است.

در نتیجه این اقدامات، واردات شکر در سال گذشته (۱۴۰۱) بیش از ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته است.
ایران سالانه به ۲.۲ میلیون تن شکر نیاز دارد که بخشی از آن از تولید داخلی و بخشی از واردات تأمین می‌شود. مصرف سرانه شکر در ایران بیش از میانگین جهانی است.
در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳)، واردات شکر به ۷۲۶ هزار تن کاهش یافته است.

قبلاً شکر به عنوان کالای اساسی یارانه ارزی دریافت می‌کرد، اما اخیراً این یارانه حذف شده و قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر برای مصرف‌کنندگان به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یافته است.

مجموعاً این گزارش نشان می‌دهد که دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، توانسته است تولید داخلی شکر را افزایش و وابستگی به واردات را کاهش دهد. البته حذف یارانه شکر نیز بر قیمت نهایی آن برای مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است.

منبع :
وب‌سایت خبرگزاری ایرنا

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا