کاهش قیمت تولیدکننده در چین و افزایش قیمت مصرف‌کننده

نرخ تورم چین انتظارات را برآورده نکرد و در ماه ژوئن ۰.۲٪ افزایش یافت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۰.۲٪ افزایش یافته است، که انتظارات ۰.۴٪ را برآورده نکرده است. این در حالی است که قیمت‌های تولیدکننده مطابق با پیش‌بینی‌ها کاهش یافته‌اند. داده‌های منتشر شده توسط دفتر ملی آمار چین روز چهارشنبه نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده چین کمتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته و شاخص قیمت تولیدکننده تحت تأثیر کاهش قیمت‌ها قرار گرفته است.

طبق نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رفت شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژوئن نسبت به سال قبل ۰.۴٪ افزایش یابد، اما این شاخص تنها ۰.۲٪ رشد داشت. هم‌چنین شاخص قیمت تولیدکننده، که قیمت کالاها در درب کارخانه را اندازه‌گیری می‌کند، مطابق با انتظارات ۰.۸٪ کاهش یافته است.

شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده که قیمت‌های متغیرتری مانند غذا و انرژی را حذف می‌کند، در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۰.۶٪ افزایش یافته است، که نسبت به افزایش ۰.۷٪ در شش ماه اول سال اندکی کمتر است.

نگرانی از تورم منفی
زوی زانگ، رئیس و اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management، در یادداشتی اعلام کرد که خطر تورم منفی (deflation) در چین هنوز از بین نرفته است و تقاضای داخلی همچنان ضعیف باقی مانده است. او افزود که چین برای حمایت از رشد اقتصادی در نیمه اول سال به صادرات متکی خواهد بود.

نوسانات قیمت‌ها
قیمت گوشت خوک در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۱۸.۱٪ افزایش یافته در حالی که قیمت گوشت گاو ۱۳.۴٪ کاهش یافته است. همچنین قیمت‌های توریستی در ماه ژوئن ۳.۷٪ نسبت به سال گذشته افزایش داشته که نسبت به ماه مه ۰.۸٪ کمتر است.

چین قرار است روز جمعه داده‌های تجاری مربوط به ماه ژوئن را منتشر کند. تقاضای داخلی کم‌فروغ در چین باعث شده است که تورم در این کشور پایین بماند، در حالی که در اقتصادهای بزرگی مانند ایالات متحده، قیمت‌ها همچنان بالا باقی مانده‌اند.

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا