چرا نرخ های تورم و بیکاری در فرانسه برای اروپا مهم است ؟

تورم همچنان در فرانسه در حال کاهش است در حالی که نرخ بیکاری همچنان در حال افزایش است

تورم همچنان در فرانسه در حال کاهش است، در حالی که نرخ بیکاری همچنان رو به افزایش است – این روندی است که از ابتدای سال مشاهده می شود. آیا اروپا به زودی چنین سناریویی را مشاهده خواهد کرد؟

نرخ تورم فرانسه همانند روند کاهشی اروپا پیروی می کند، به طوری که در طول سال ۲۰۲۳ کاهش مداوم داشته است.

دفتر آمار ملی فرانسه (INSEE) روز چهارشنبه تأیید کرد که تورم در اکتبر به ۴% رسیده است، در مقایسه با ۴.۹% در ماه سپتامبر. انرژی بخش اصلی پشت این ارقام است، به طوری که قیمت های انرژی در اکتبر ۵.۲% افزایش یافته است، در مقایسه با ۱۱.۹% در همان زمان سال گذشته.

داده های تورم برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز روند مشابهی را دنبال می کند، به طوری که کاهش قیمت های انرژی محرک اصلی کاهش تورم است.

افزایش نرخ بیکاری به دلیل وضعیت اقتصاد جهانی

اداره آمار ملی فرانسه (INSEE) همچنین آمار بیکاری فرانسه برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد و روند مشاهده شده در طول سال ۲۰۲۳ را تأیید کرد: نرخ بیکاری در حال افزایش است.

نرخ بیکاری فرانسه در سه ماهه سوم به ۷.۴% افزایش یافت، از ۷.۲% در سه ماهه دوم و ۷.۱% در سه ماهه اول. هرچند هنوز هیچ زنگ خطری به صدا درنیامده است، اما این افزایش جزئی ممکن است به یک روند بلندمدت تبدیل شود.

بانک مرکزی فرانسه تخمین زده است که نرخ بیکاری همچنان به آرامی افزایش خواهد یافت و به ۷.۸% در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

تحلیلگران و سیاستمداران هر دو وضعیت کلی اقتصاد جهانی را مقصر آمار بیکاری فرانسه دانسته اند.

“ما در مرحله ای هستیم که نرخ بیکاری شروع به حرکت در جهت اشتباه می کند،” اقتصاددان ماتیو پلان به خبرگزاری AFP گفت.

“ما می توانستیم چنین افزایشی را به دلیل کاهش سرعت اقتصاد جهانی انتظار داشته باشیم،” وزیر اشتغال فرانسه، الیویر دوسپوت، در بیانیه ای گفت.

در ماه اکتبر، صندوق بین المللی پول (IMF) توضیح داد که اقتصاد جهانی “با مشکل پیش می رود” و متذکر شد که “کاهش سرعت در اقتصادهای پیشرفته شدیدتر است”.

روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا برآوردهای رشد منطقه یورو را تجدید نظر کرد، با +۰.۶% برای تولید ناخالص داخلی منطقه در سال ۲۰۲۳ به جای +۰.۸%، و +۱.۲% در سال ۲۰۲۴، به جای ۱.۳%.

کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا پائولو جنتیلونی به “ضعف تقاضای جهانی” در بیانیه ای اشاره کرد.

پیش بینی های نامساعد از اقتصاد اروپا ممکن است نگرانی ایجاد کند که نرخ بیکاری به زودی در سراسر این قاره افزایش یابد و وضعیت فعلی در فرانسه را منعکس کند.

نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ در حد ۶% بود، مانند سه ماهه دوم. همچنین در منطقه یورو ثابت مانده است، در ۶.۴۵% برای سه ماهه سوم، بدون تغییر نسبت به فصل قبل.

تاکنون، داده های یوروستات نشان از ثبات افت شدید نرخ بیکاری پس از همه گیری در سراسر اروپا دارد – همانطور که در فرانسه قبل از افزایش فعلی مشاهده شده بود.

منبع :
Euro news

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا