چرا شرکت های نفتی در دوران جو بایدن به سود بی سابقه ای دست پیدا می کنند؟

یک پالایشگاه نفت در بیگ اسپرینگ، تگزاس در اکتبر 2023 صنعت نفت و گاز تحت ریاست جمهوری جو بایدن رونق گرفته است.

چهار سال پیش، در طول کارزار انتخاباتی برای آخرین انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ هشدار داده بود که جو بایدن “صنعت نفت را نابود خواهد کرد”.

حالا که ترامپ و بایدن قرار است دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند، ترامپ ادعاهای خود را مبنی بر اینکه برنامه های بایدن به تولیدکنندگان انرژی آسیب رسانده است، تازه کرده و قول داده که سیاست های زیست محیطی بایدن را معکوس خواهد کرد.

اما صنعت نفت و گاز ایالات متحده تحت ریاست جمهوری بایدن رونق گرفته است، حتی در حالی که دولت بایدن تلاش کرده است تا از سوخت های فسیلی فاصله گرفته و به سمت منابع انرژی سبز حرکت کند. در سه سال و نیم گذشته، تولید نفت آمریکا – و سودهای شرکت های نفت و گاز – رکوردهای جدیدی را ثبت کرده اند.

پنج شرکت بزرگ نفت و گاز آمریکایی بر اساس ارزش بازار بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سود در بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به دست آورده اند. این رقم ۱۶۰ درصد بیشتر از سه سال اول دوره ریاست جمهوری ترامپ که طرفدار صنعت نفت بود.

این سودهای کلان صنعت انرژی نشان می دهد که قدرت رئیس جمهور، چه طرفدار سوخت های فسیلی باشد یا نه، در بازار جهانی نفت و گاز محدود است. در مورد بایدن، بسیاری از عوامل که باعث افزایش سودها در دوران ریاست جمهوری او شده اند مستقیماً به سیاست های دولت او مربوط نبوده اند.

بر اساس اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، آمریکا در سال ۲۰۲۳ بیشتر از هر زمان دیگری نفت خام تولید کرده است و این رکورد قبلی که در سال ۲۰۱۹ ثبت شده بود را شکسته است. سرمایه‌گذاران هم به شدت از این وضعیت سود برده‌اند. صندوق انتخاب بخش انرژی اسپیدآر (XLE) که عملکرد بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز را رصد می‌کند، از زمان تحلیف بایدن بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

این صنعت پرسود هم از معامله‌های کلان کناره نگرفته است. ماه گذشته، شرکت نفتی بزرگ کوناکو فیلیپس اعلام کرد که قصد دارد رقیب خود، مارا تون آویل را با ارزشی حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار بخرد. این معامله در پی خرید ۶۰ میلیارد دلاری اکسان موبیل از پیونیر نیچرال ریسورسز و موافقت سهامداران هشر با فروش ۵۳ میلیارد دلاری به شورون انجام شده است.

طی چند سال گذشته، شرکت‌های بزرگ نفتی از سود خود برای خرید سهام خود در بازار آزاد استفاده کرده‌اند و به این ترتیب قیمت سهام آن‌ها را بالا برده‌اند. شورون طرحی را برای خرید ۷۵ میلیارد دلاری سهام خود اعلام کرده و اکسان موبیل هم قصد دارد میزان خرید سالانه سهام خود را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

این بسته خرید سهام بزرگ شورون مورد انتقاد دولت بایدن قرار گرفت. سخنگوی کاخ سفید گفته است: “برای شرکتی که ادعا کرده نه چندان مدت پیش در تلاش برای افزایش تولید نفت بوده، پرداخت ۷۵ میلیارد دلار به مدیران ارشد و سهامداران ثروتمند واقعاً اقدام عجیبی است.”

سهامداران همچنین از پرداخت سود سهام هم بهره‌مند شده‌اند. در سال ۲۰۲۳، اکسان موبیل سومین پرداخت‌کننده بزرگ سود سهام در شاخص S&P 500 بوده، پس از مایکروسافت و اپل، به گفته مدیرعامل اکسان موبیل، دارن وودز.

بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های نفتی هم در دوران ریاست جمهوری بایدن، ثروت شخصی خود را افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، دستمزد مدیرعامل شورون، مایک وورث، ۱۷ درصد رشد کرده و از ۲۲.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین دستمزد مدیرعامل اکسان موبیل، دارن وودز، طی این مدت ۵۶ درصد افزایش یافته و از ۲۳.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۶.۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در دوره اول خود، ترامپ بیش از ۱۰۰ قانون و اقدام زیست محیطی که در دوره اوباما وضع شده بود را لغو کرد.

در آوریل، ترامپ به طور ادعایی به مقامات صنعت نفت قول داده که در ازای کمک ۱ میلیارد دلاری به کمپین انتخاباتی بازگشت او، برخی از سیاست های اقلیمی بایدن را لغو خواهد کرد، بر اساس گزارش انحصاری واشنگتن پست.

در حالی که مدافعان محیط زیست می گویند سوابق بایدن در قبال بحران اقلیمی و انرژی پاک آمیخته است، اما بایدن بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ آمریکا در زمینه اقلیم را به ارمغان آورده – که بزرگترین پیروزی قانونی جنبش محیط زیست از زمان قانون هوای پاک است.

در روز اول حضور در کاخ سفید، بایدن مجوز خط لوله کنترورسی کیستون ایکس ال را که پیشینش ترامپ صادر کرده بود، لغو کرد و تعلیقی موقت بر اعطای امتیازهای نفت و گاز در منطقه آرکتیک اعلام کرد. “دوره حمایت از سوخت های فسیلی، حتی به عنوان پلی موقت به سمت آینده پاک، به پایان رسیده است”، بوب مک نالی، رئیس شرکت مشاوره انرژی رپیدان به سی ان ان گفت.

علاوه بر این، دولت بایدن گام هایی برداشته تا صنعت خودرو را به سمت خودروهای بدون بنزین سوق دهد، مانند تدوین استانداردهای جدید آلایندگی دوخروجی و بازآرایی معافیت های مالیاتی برای خودروهای الکتریکی.

در اوایل امسال، بایدن اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروژه های صادرات گاز طبیعی مایع را تصویب نخواهد کرد و گفت “این توقف تصویب پروژه های جدید گاز طبیعی مایع، بحران اقلیمی را آن چنان که هست می بیند: تهدید وجودی زمان ما”.

صنعت انرژی هم به این موضوع توجه کرده است. امسال، اعضای صنعت نفت و گاز عمدتا به نامزدهای جمهوری خواه و گروه های محافظه کار کمک مالی کرده اند، بر اساس گزارش اوپن سکرتز.

با این حال، در مارس، دولت بایدن پروژه عظیم حفاری نفت ویلو در شمال آلاسکا را که احتمالا ۶۰۰ میلیون بشکه نفت در خود دارد، مورد تایید قرار داد، که این موضوع موجب خشم فعالان محیط زیست شد.

با وجود این سوابق آمیخته با شرکت های نفتی و گازی، بایدن شاهد دوران طلایی این صنعت بوده است، به گفته کلوزا.

“صنعت نفت به طور کلی، از چاه تا پالایشگاه و پمپ بنزین، در ۱۰ سال گذشته بسیار ثروتمندتر از هر ۱۰ سال قبلی بوده است. این واقعا یک رنسانس بوده است.”

منبع :
CNN Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا