نگرانی‌های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از نرخ‌های بهره بالا

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرد که نگه داشتن نرخ بهره در سطح بالا برای مدت طولانی می‌تواند رشد اقتصادی را به خطر بیندازد.

رئیس فدرال رزرو، پاول، می‌گوید نگه داشتن نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب بزند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز سه‌شنبه اعلام کرد که نگه داشتن نرخ‌های بهره در سطح بالا برای مدت طولانی می‌تواند رشد اقتصادی را به خطر بیندازد. پاول در اظهارات‌ خود برای حضور در این هفته در کنگره آمریکا، تاکید کرد که کاهش محدودیت‌های پولی بسیار دیر یا بسیار کم می‌تواند بیش از حد فعالیت اقتصادی و اشتغال را تضعیف کند.

وی اضافه کرد که علی‌رغم برخی کاهش‌های اخیر، اقتصاد و بازار کار همچنان قوی باقی مانده‌اند. پاول به کاهش تورم اشاره کرد که سیاست‌گذاران فدرال رزرو همچنان در تلاش برای کاهش آن به هدف ۲ درصدی هستند.

پاول در بیانیه‌ای که از قبل آماده شده بود، گفت: “با توجه به پیشرفت‌هایی که در کاهش تورم و خنک کردن بازار کار در دو سال گذشته انجام شده، افزایش تورم تنها خطری نیست که با آن مواجه هستیم.”

خبرهای مشابه

این اظهارات پاول مصادف است با نزدیک شدن به یک سالگرد از آخرین باری که کمیته بازار باز فدرال نرخ بهره‌های پایه را افزایش داده بود. نرخ بهره فعلی فدرال اکنون در محدوده ۵.۲۵% تا ۵.۵۰% قرار دارد که بالاترین سطح در ۲۳ سال گذشته است و نتیجه ۱۱ افزایش متوالی پس از رسیدن تورم به بالاترین سطح خود از اوایل دهه ۱۹۸۰ بوده است.

بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر شروع به کاهش نرخ بهره کند و احتمالاً با کاهش مجدد به میزان یک‌چهارم درصدی تا پایان سال ادامه یابد. اما اعضای کمیته بازار باز فدرال در جلسه ماه ژوئن تنها یک کاهش را اعلام کردند.

افزایش اعتماد
در روزهای اخیر، پاول و همکارانش اعلام کرده‌اند که داده‌های تورمی تا حدودی امیدبخش بوده‌اند. تورم، همان‌طور که توسط شاخص قیمت‌های مصرفی ترجیحی فدرال رزرو سنجیده می‌شود، در ماه مه به ۲.۶% رسید که پس از اوج گیری بالای ۷% در ژوئن ۲۰۲۲ بوده است.

پاول گفت: “پس از عدم پیشرفت در رسیدن به هدف تورم ۲ درصدی در اوایل امسال، آخرین خوانش‌های ماهانه نشان‌دهنده پیشرفت‌های متوسطی بوده است.”

او اضافه کرد: “داده‌های بهتر اعتماد ما را در اینکه تورم به طور پایدار به سمت ۲ درصد حرکت می‌کند، تقویت خواهد کرد.”

این اظهارات بخشی از به‌روزرسانی‌های نیم‌سالانه‌ای است که به حکم کنگره آمریکا انجام می‌شود. پاول پس از ارائه این اظهارات، با سوالات اعضای کمیته بانکداری سنا در روز سه‌شنبه و سپس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه مواجه خواهد شد.

در ظاهرهای گذشته، پاول از اعلام سیاست‌های مهم فاصله گرفته و تلاش کرده تا از سوالات سیاسی حساس اجتناب کند. سوالات این سال ممکن است به ویژه حساس باشد زیرا واشنگتن در بحبوحه یک کمپین انتخاباتی پرتنش قرار دارد.
چندین عضو دموکرات کمیته از پاول خواستند که نرخ بهره‌ها را به زودی کاهش دهد.

سناتور شرود براون (D-Ohio)، رئیس کمیته، گفت: “نگرانم که اگر فدرال رزرو بیش از حد برای کاهش نرخ‌ها صبر کند، پیشرفت‌هایی که در ایجاد شغل‌های خوب داشته‌ایم را از دست بدهیم.” “اگر بیکاری رو به افزایش برود، باید فوراً برای حفاظت از شغل‌های آمریکایی اقدام کنید.”

پاول تاکید کرد که فدرال رزرو سیاسی نیست و در تصمیم‌گیری‌های سیاستی خارجی دخالت نمی‌کند. او در بیانیه‌های خود بر اهمیت “استقلال عملیاتی که برای انجام کار خود نیاز داریم” تاکید کرد.

اظهارات دیگر او بر موقعیت سیاستی در رابطه با اقتصاد کلی متمرکز بود. داده‌های اخیر نشان داده‌اند که نرخ بیکاری رو به افزایش است و رشد کلی به عنوان تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. هر دو بخش تولید و خدمات در ژوئن اعلام کردند که در حالت انقباض هستند.

اما پاول گفت که داده‌ها نشان می‌دهند “اقتصاد ایالات متحده همچنان با سرعت بالا در حال گسترش است” علی‌رغم کاهش در تولید ناخالص داخلی.

او افزود: “تقاضای داخلی خصوصی همچنان قوی است، اگرچه با افزایش‌های کندتر اما همچنان مطمئن در مصرف کننده.”

منبع :
CNBC Website

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا