فاراژ شورشی تاج‌ ساز می‌شود

هنگامی که معترضان سخنرانی پیروزی انتخابات فاراژ، اخلالگر سیاسی کهنه کار بریتانیا، فعال ضد مهاجران و متحد رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ را مختل کردند، او آنها را نادیده گرفت.

در ابتدا، نایجل فاراژ، اخلالگر سیاسی کهنه کار بریتانیا و فعال ضد مهاجران و متحد رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، سخنرانی پیروزی انتخاباتش را برگزار کرد. هنگامی که معترضان این سخنرانی را مختل کردند، فاراژ آنها را نادیده گرفت و خونسردی خود را حفظ کرد.

اما با ادامه هرج و مرج در کنفرانس رسانه‌ای روز جمعه، فاراژ شروع به پاسخ دادن کرد و با فریاد کلمه «خسته‌کننده» که ۹ بار تکرار شد، منتقدان را خفه کرد.

با وجود این واکنش تند فاراژ، استفان کسل در گزارش خود در نیویورک‌تایمز نوشت که همه چیز چندان خسته‌کننده نیست، همانطور که حزب محافظه کار راست میانه بریتانیا این را علت شکست خود دانسته است.

با وجود این واکنش تند فاراژ، استفان کسل در گزارش خود در نیویورک‌تایمز نوشت که همه چیز چندان خسته‌کننده نیست، همانطور که حزب محافظه کار راست میانه بریتانیا این را علت شکست خود دانسته است.

حضور فاراژ در صحنه سیاسی و لفاظی‌های تند و ضد مهاجرتی او می‌تواند تاثیر مهمی بر مسیر محافظه‌کاران داشته باشد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر سابق و رهبر فعلی محافظه‌کاران نیز روز جمعه گفت که زمانی که جانشینش انتخاب شود، کنار خواهد رفت.

نه تنها نامزدهای «رفرم» ۵ کرسی پارلمان را به‌دست آوردند – از جمله فاراژ، برای اولین‌بار پس از هشت تلاش – بلکه حزب نیز حدود ۱۴درصد از آرا را در سراسر کشور به‌دست آورد.

“رفرم” سومین حزب موفق بریتانیا، در حال مقایسه خود با حزب راست‌گرای در حال رشد “اجتماع ملی” فرانسه است. متیو گودوین، استاد سیاست در دانشگاه کنت، با اشاره به نخست‌وزیر جدید کارگر بریتانیا گفت که “رفرم” زمینه‌ای را برای ایجاد چالشی جدی نه تنها برای محافظه‌کاران، بلکه برای حزب کارگر و رهبرش کیر استارمر فراهم کرده است. سوال این است که آیا نایجل فاراژ می‌تواند یک سازمان، ساختار حزبی و عملیات حرفه‌ای ایجاد کند تا بتواند کاری را که در گذشته با احزاب قبلیش انجام می‌داد، دوباره انجام دهد.

فاراژ، شخصیتی قطبی و کاریزماتیک است که مدت‌ها برای محافظه‌کاران آزاردهنده بود و از آن حزب در سال ۱۹۹۲ کناره‌گیری کرد. او و متحدانش اغلب مورد تمسخر قرار می‌گرفتند، از جمله توسط دیوید کامرون که حامیان حزب “استقلال بریتانیا” یا “یوکیپ” تحت رهبری فاراژ را “احمق، دیوانه و نژادپرست” نامید.

با این حال، فشار “استقلال بریتانیا” باعث شد کامرون وعده برگزاری همه‌پرسی برگزیت را بدهد که در سال ۲۰۱۶ شکست خورد و به پایان دوران نخست‌وزیری او انجامید. اخیرا فاراژ از سیاست کناره‌گیری کرده بود، اما در دقیقه نود تصمیم گرفت در انتخابات عمومی شرکت کند. تأثیر او شوک‌آور بود و کمپین او علیه مهاجرت روی موضوعی حساس در میان محافظه‌کاران دست گذاشت که دولت آنها از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، باعث سه‌برابر شدن مهاجرت قانونی شده است.

تیم بِیل، استاد سیاست در دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید فاراژ استعداد ایجاد حس همدردی و تعاون در افراد را دارد و روابط عمومی و کاریزمایی دارد که برای بسیاری از سیاستمداران جریان اصلی دشوار است. برخی محافظه‌کاران دست‌راستی مایلند فاراژ را دوباره به حزب خود دعوت کنند، اما دیگران می‌ترسند که او رأی‌دهندگان میانه‌رو آنها را دفع کند.

در این گزارش، آمده است که نایجل فاراژ، رئیس سابق حزب برگزیت، پیشنهاد داده است که «رفرم» می‌تواند جایگزین محافظه‌کاران شود و حتی ممکن است خود او بتواند این حزب را تصاحب کند. فاراژ قبلاً این تهدید را نشان داده است – در سال ۲۰۱۹، حزب برگزیت، تحت رهبری فاراژ، تصمیم گرفت که نامزدهای خود را در برابر بسیاری از قانون‌گذاران محافظه‌کار مطرح نکند تا از ایجاد شکاف در میان آرای راست‌گرایان جلوگیری کند و به بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت، برای پیروزی قاطع کمک کند.

پروفسور گودوین محاسبه کرده است که در حدود ۱۸۰ حوزه انتخاباتی، رأی «رفرم» بیشتر از حاشیه شکست محافظه‌کاران بوده است. طبق گفته پروفسور گودوین، محافظه‌کاران آرای خود را به حزب کارگر و لیبرال دموکرات‌های میانه‌رو باخته‌اند و بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی آنها، فاراژ است.

منبع :
وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد

خبرهای مشابه

دکمه بازگشت به بالا